کد خبر: 36837
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 15 شهریور 1397 - 23:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ایفلا

 حضور پررنگ مرکز ملی شاپای ایران (ISSN) در ایفلا

منبع : لیزنا
  15 مرکز ملی ISSN منطقه آسیاییِ حاضر در کنگره ایفلا 2018 در کارگاه آمورشی ISSN شرکت کردند و گزارشی از نحوه عملکرد مراکز خود ارائه دادند.
 حضور پررنگ مرکز ملی شاپای  ایران (ISSN) در ایفلا

به گزارش لیزنا، مرکز بین المللی ISSN با حمایت کتابخانه ملی مالزی  به برگزاری کارگاه آموزشی برای 15 مرکز ملی منطقه آسیاییِ حاضر در کنگره ایفلا 2018 اقدام کرد.

در این کارگاه حمیده معماری، نماینده مرکز ملی شاپای ایران،  همراه با  مراکز منطقه ای مالزی، اندونزی، نپال، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام و رئیس مرکز بین المللی ISSN  گرد هم آمدند تا در مورد آخرین تغییرات شبکه ISSN به بحث و تبادل نظر بپردازند.

 در ابتدا گائل بکت (رئيس ISSN  بین الملل) درباره ISSN ، تاریخچه آن در کشورهای جنوب شرق آسیا، فعالیتهای  ISSN بینالملل، شبکه ISSN ، استراتژیها، مسائل مهم و دیدگاههای مربوط به نقش شبکه ISSN   توضیحاتی داد. 

وی گفت که در سال 2018 تعداد ISSN  های تخصیص داده شده به نشریات از مرز 2 میلیون شماره گذشته است. در پایان سال 2017  و با پیوستن  کشور پاناما  به شبکه ISSN ، در مجموع 90  کشور عضو شبکه ISSN  شده اند.

 از سال 2014 فعالیت مجمع عمومی شروع شد و این مجمع هر دو سال یکبار با برگزاری انتخابات اعضای خود که مشتمل بر ده نماینده از کشورهای عضو،  یک نماینده از یونسکو و رئیس مرکز بین المللی است را انتخاب می کنند. و هیات مدیره هر سال تشکیل جلسه می دهند که یک جلسه به صورت حضوری و بقیه جلسات به صورت آنلاین برگزار میشوند.

 پس از آن مراکز ملی حاضر به ترتیب به ارائه گزارشی از نحوه عملکرد مراکز خود پرداختند.

 در پایان روز اول  گائل بکت نحوه استفاده از اکسترانت را به مراکز ملی آموزش داد. این کارگاه در روز دوم نیز با آموزش ساختار و نحوه استفاده از پورتال جدید ISSN و Road  به مراکز ملی به کار خود پایان داد. قابل ذکر است که مرکز ملی شاپای ایران در آوریل 2018 در وبینار آموزشی  نحوه استفاده از اکسترانت  و پورتال جدید ISSN  شرکت کرده بود.

 افزون بر این، مرکز بین‌المللی ISSN یا همکاری ایفلا در روز 26 آگوست در سالن اجتماعات نمایشگاه ایفلا اقدام به برگزاری سخنرانی برای عموم با محورهای زیر کرد:

 ·       معرفی سرویس ETAS که تا پایان سال 2018  مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و کاربردهای آن برای ناشران بین المللی

 ·       پورتال جدید ISSN  که در پایان ماه مارس 2018 راه اندازی شده است و کاربردهای آن برای ناشران و موسسات بین المللی

 ·       فواید ISSN L  و کاربردهای آن

 در این سخنرانی نمایندگان مراکز ملی برزیل، دانمارک و ایران نیز حضور داشتند.

 در طول مدت برگزاری نمایشگاه ایفلا،‌ مرکز بین المللی ISSN در غرفه مربوط به این مرکز به فعالیت پرداخت.

یادآوری می شود، میزبانی جمهوری اسلامی ایران برای اجلاس جهانی ISSN در سال ۲۰۲۰ قطعی و نهایی شده است.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: