کد خبر: 16108
تاریخ انتشار: شنبه, 04 مرداد 1393 - 10:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

پاموک، جایزه میراث فرهنگی اروپا را از آن خود کرد

      «اورهان پاموک»، نویسنده‌ی ترک برنده نوبل ادبیات جایزه گسترش میراث فرهنگی اروپا را به خود اختصاص داد.
پاموک، جایزه میراث فرهنگی اروپا را از آن خود کرد

 

به گزارش لیزنا، جایزه اروپایی گسترش و دفاع از میراث فرهنگی ماه اکتبر سال جاری میلادی در شهر لیسبون به اورهان پاموک اعطا می‌شود.

 

«کلودیو ماگریس»، دیگر نویسنده‌ای است که پیش از پاموک موفق به کسب این جایزه شد. این جایزه به پاس «فعالیت‌های استثنایی پاموک در جهت پیشرفت فرهنگی و کمک‌های او در راستای ایده‌آل‌های اروپایی» به وی اعطا شد.

 

جایزه «vas da silva» دومین دوره‌ی خود را پشت سر می‌گذارد و روز چهارم اکتبر در پایتخت پرتغال به نویسنده‌ی «نام من سرخ» و خالق «موزه معصومیت» تعلق می‌گیرد.

 

به گفته‌ اعضای هیات داوران این رویداد فرهنگی‌، برنده نوبل ادبیات سال 2006 با روش منحصربه‌فرد خود «به ارزش‌ها و ایده‌آل‌های اروپایی جان دوباره بخشید و به گسترش و تقویت آن‌ها کمک کرد. وی این کار را با آثار ادبی‌اش که عمیقا ریشه در تاریخ و فرهنگ کشورش ترکیه دارند،‌ به سرانجام رسانده است. در واقع پاموک شهروندی فعال است که تلاش‌های فراوانی انجام داده تا با شناساندن استانبول به غنای میراث چندفرهنگی اروپا کمک کند.»

 

اورهان پاموک به عنوان یکی از بزرگترین رمان‌نویسان ترکیه، خالق آثار تحسین‌شده‌ای چون «زندگی نو»، «کتاب سیاه» و اثر زندگینامه‌ای «استانبول» است که تاکنون به 60 زبان دنیا ترجمه شده‌اند. وی نوبل ادبیات را در سال 2006 به خود اختصاص داد.

 

چندی پیش جایزه موزه سال که از سوی انجمن موزه‌های اروپا (EMF) اعطا می‌شود، در سی‌وهفتمین دوره خود به «موزه معصومیت» که اورهان پاموک آن را براساس رمانی به قلم خود با همین نام ساخته، تعلق گرفت.

 

«موزه معصومیت» نام یکی از رمان‌های پرفروش و همچنین موزه‌ای است که پاموک براساس یادگاری‌هایی از زندگی روزمره‌ی مردم استانبول خلق کرده است. پاموک در کاتالوگ موزه معصومیت توضیحاتی در زمینه شرایط جمع‌آوری‌ آثار موزه، عکس‌های استانبول قدیم و رسوم این شهر ارائه کرده است.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: