کد خبر: 16719
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 شهریور 1393 - 10:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

نگهداری 20 قطعه شعر دستنویس و منتشرنشده شهریار در مرکز اسناد آستان قدس

نمایشگاه فرهنگی و ادبی منحصر به فردی از کتابهای چاپی و نرم افزارهای دیجیتالی با موضوع استاد شهریار، به مناسبت روز شعر و ادب فارسی، از تاریخ27 تا 30 شهریورماه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شده است.
نگهداری 20 قطعه شعر دستنویس و منتشرنشده شهریار در مرکز اسناد آستان قدس

 

 به گزارش لیزنا، رئیس این سازمان، با بیان اینکه حدود 200 عنوان کتاب با موضوع استاد شهریار در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می شود، افزود: به مناسبت روز بزرگداشت استاد 'سید محمد حسین شهریار' شاعر پارسی گوی معاصر ایران، نمایشگاهی از بهترین کتابهای وی در این کتابخانه برگزار شده است.

 

 

محمدهادی زاهدی بیان کرد: حیدر بابا، شیدایی‌ها، گزیده شعرهای شورانگیز شهریار، کلیات اشعار ترکی شهریار، دیوان شهریار، شهریار و انقلاب اسلامی، امام علی (ع) در نگاه شهریار، حافظ به روایت شهریار، این ترک پارسی گوی، شهریار از نگاه رهبر معظم انقلاب، انقلاب در شعر شهریار، سخنی از یار آشنا، سیمرغ و قاف، سلام بر حیدربابا و... در این نمایشگاه عرضه شده است.

 

 

زاهدی با بیان اینکه  در این نمایشگاه مجموعه ارزشمندی از نرم افزارهای دیجیتالی با موضوع استاد شهریار درمعرض دید عموم قرار گرفته است افزود: کتابهای مربوط به استاد شهریار از منابع ارزشمند کتابخانه آستان قدس رضوی انتخاب  و در معرض دید عموم علاقه مندان به آثار فرهنگی و ادبی قرار گرفته است.

 

 

وی ازکتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان غنی‌ترین کتابخانه  منطقه و جهان اسلام که  گنجینه کم نظیری از منابع اطلاعاتی  و آثار شخصیت های علمی فرهنگی و هنری مشهور ایران و جهان اسلام را گردآوری کرده است، یاد کرد و اظهار داشت: در این سازمان تعداد95  هزارجلد کتاب خطی، تعداد 55  هزار جلد کتاب چاپ سنگی و بیش ازسه میلیون و600 هزار جلد کتاب چاپی که یک میلیون و 500 هزار جلد آن در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگه داری می شود.

 

 

زاهدی به تعداد 20 قطعه شعر دستنویس و منتشر نشده استاد شهریار که در بین سالهای 1313 تا 1350 شمسی در مشهد سروده و به میرزا 'علی اکبر گلشن آزادی' شاعر خراسانی و مدیر وقت روزنامه آزادی تقدیم شده  و در مرکز اسناد سازمان نیز حفظ و نگه داری می شود اشاره کرد و گفت:  اشعار استاد شهریار به خط بسیار زیبای شکسته نستعلیق و نسخ فارسی و با عناوینی مانند سر و پا در دل، قند پارسی، صیاد ماهی، دیر وقت کنار دریا، خواب نوشین و زاد سفر نوشته شده است.

 

 

گفتنی است که سید محمدحسین بهجت تبریزی (زاده 1285 - درگذشته 1367) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است. وی در تبریز به دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد. روز درگذشت این شاعر معاصر روز 'شعر و ادب فارسی' نامگذاری شده است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: