کد خبر: 17147
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 آبان 1393 - 14:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

برگزاری جلسه انجمن کتابخانه های عمومی باوی

      سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی و کمیته دائمی نهضت مطالعه مفید شهرستان باوی گفت:  کتابخانه عمومی نهادی اجتماعی ، فرهنگی و مردمی است.
برگزاری جلسه انجمن کتابخانه های عمومی باوی

 

به گزارش لیزنا، منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، گفت: در سال جاری مقام معظم رهبری بر مسائل فرهنگی تاکید بسیار زیادی دارند، بطوریکه شعار سال را "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نامگذاری کردند تا به اهمیت حوزه فرهنگ و مسائل فرهنگی اشاره کنند.

 

رستمی گفت: یکی از شاخصهای اصلی حوزه فرهنگ در حال حاضر موضوع کتاب، کتابخانه ها و مطالعه می باشد، چرا که مطالعه و کتاب با بینش و دانش افراد ارتباط دارد و کتابخانه های عمومی به عنوان دانشگاههای مردمی مرکزی برای رشد استعدادهای اقشار مختلف جامعه از کودک و نوجوان گرفته تا دیگر اقشار جامعه خواهد بود.

 

وی در ادامه افزود:  اگر ما کتاب را به عنوان کالای فرهنگی و کتابخوانی را به عنوان فعالیت فرهنگی تلقی کنیم پی خواهیم برد که جوامع  از راه مطالعه و کتابخوانی می توانند خود را به رشد و توسعه برسانند و در اینجاست که نقش اساسی و بی همتای کتابخانه های عمومی به عنوان یک نهاد اجتماعی ، فرهنگی  و مردمی بارز می شود.

 

رستمی تاکید کرد:  انجمن های کتابخانه های عمومی، به عنوان تشکلی غیر دولتی پشتوانه نهاد کتابخانه های عمومی محسوب می شود و به عنوان حامیان اصلی کتابخانه های عمومی وظایف سنگینی را در جهت ارتقاء شاخصهای کتابخوانی برعهده دارند و نیاز است این جلسات با برنامه ریزی منظم و مدون و با پیشنهادات و مصوبات خوب و اجرایی هدایت و ساماندهی شوند.

 

سرپرست اداره کل افزود: شهرستان باوی یکی از شهرستانهای فرهنگی استان است که استعدادهای فرهنگی بسیاری را در خود پرورش داده و انتظار از این شهرستان در حوزه کتاب و کتابخوانی بسیار زیاد است و جوانان این شهرستان با حضور در کتابخانه های عمومی می توانند برنامه های فرهنگی خوبی را تدارک دیده و اجرا کنند.

 

وی در ادامه اظهار داشت: در شهرستان باوی 4 باب کتابخانه عمومی فعال است که به ازای هر17806  نفر یک کتابخانه عمومی داریم که نسبت به استان وضعیت نسبتا مناسبی در این شاخص داریم. اما زیربنای این کتابخانه ها 3000 مترمربع است و نسبت به هر 100 نفر جمعیت شهرستان باوی 37/3 مترمربع می باشد که از متوسط استان بیشتر می باشد.

 

رستمی افزود: در حال حاضر در شهرستان باوی 5381 نفر عضو کتابخانه های عمومی می باشند که سرانه عضو 6 درصد از جمعیت شهرستان بوده و نسبت به وضعیت استان بالاتر است و تعداد منابع موجود در کتابخانه های عمومی 53143 جلد کتاب می باشد که به ازای هر 100 نفر 7/59 جلد کتاب می باشد که در این شاخص نیز از شاخص استان بالاتر است.

 

 وی در ادامه گفت: با رشد جمعیت شهرستان، تشکیل شهرها و بخش های جدید تعداد کتابخانه های موجود  تکافوی نیاز جامعه فرهنگی شهرستان را نمی کند و خوشبختانه یک باب کتابخانه به نام کتابخانه عمومی شهید کربلایی نیز در شهرستان در حال ساخت می باشد که در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به زودی این کتابخانه نیز آماده بهره برداری می شود.

 

در ادامه جلسه فرماندار باوی گفت: حضرت علی (ع) می فرمایند: "هر آنکس که با کتاب آرامش یابد راحتی و آسایش از او سلب نمی گردد".

 

حیدر سیدی گفت: با توجه به فرمایش مولای متقیان نیاز کتاب آرامش دهنده و هدایت کننده است و من شخصا به کتاب و کتابخوانی علاقه ای وافر دارم و مباحث کتابخانه های عمومی باید از اهمیت ویژه ای در بین مسئولین شهرستان برخوردار باشد، به طوریکه در هر جلسه شورای اداری یک کتاب مرتبط با موضوع جلسه توسط خودم به اعضای شورای اداری شهرستان معرفی می شود تا همه از آن بهره مند شوند.

 

وی گفت: خواندن قرآن کتاب آسمانی ما ، کتابهای تاریخی و کتابهای طبیعی بسیار مهم و ضروری است. قرآن کاملترین و بهترین کتاب است که می تواند الگوی بسیار خوبی در زندگی انسان باشد و همه از آن بهره مند شوند. انسان با مطالعه کتاب تاریخی به بینش و کمال لازم در خصوص هویت دینی و اسلامی خود خواهد رسید در خصوص کتاب طبیعت نیز فرد به قدرت خداوند متعال پی خواهد برد.

 

سیدی افزود: مطالعه و کتابخوانی باید به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شوند و همه مسئولین و مردم به حوزه مطالعه اهمیت دهند تا اثرگذار شود.

 

فرماندار در پایان افزود: خوشبختانه در شهرستان همکاریهای خوبی با کتابخانه های عمومی انجام می گیرد و نیاز است که شهرداران قانون را اجرا کرده و نیم درصد بدهی خود را جهت انجام فعالیتهای فرهنگی به موقع پرداخت نمایند و بدهی خود تا پایان سال 1392 را در اسرع وقت پرداخت نمایند.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: