کد خبر: 17777
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 آذر 1393 - 23:04

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

جذاب ترین و دیدنی ترین گنجینه تمبر منطقه خاورمیانه در موزه آستان قدس

      نخستين تمبرهاي چوبي و پارچه اي جهان و تمبرهايي با بوي واقعي ميوه در موزه آستان قدس رضوي به نمایش گذاشته شد.
جذاب ترین و دیدنی ترین گنجینه  تمبر منطقه خاورمیانه در موزه آستان قدس

 

به گزارش لیزنا، گنجینه تمبر موزه آستان قدس رضوی با تمبرهای نفیسی نظیر تمبرهاي چوبي و پارچه اي، تمبرهايي با تصاویر میوه های مختلف که بوی مخصوص همان میوه ها را می دهند، تمبرهایی با تصاویر سکّه در ابعاد واقعی و تمبرهای كشور هندوستان با بوی خوش چوب صندل، یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین گنجینه های تمبر منطقه خاورمیانه، روزانه پذیرای بسیاری از علاقه مندان و دوستداران آثار فرهنگی است.

 

مسئول گنجينه تمبر، اسكناس و سکه اين سازمان با بيان اين مطلب گفت: در این گنجینه تمبر موزه آستان قدس رضوی، تمبرهای نفیس و منحصر به فردی مانند تمبر پنی سیاه که نخستین تمبر منتشر شده جهان است، نگهداری می شود.

 

محمد حسین یزدی نژاد به برخی دیگر از تمبرها با موضوع توربافی روی پارچه که روی ورقه ای نازک از چوب درخت غان انتشار یافته اند اشاره کرد و افزود: ابعاد این تمبرها 40×48 میلیمتر، بهاء اسمی هر دوی آنها 80/2 یورو و نقش روی این تمبرها، «گل» و «کلیسای جامع قرون وسطایی سن وینچنزو» در نزدیکی «گالیانو» در شهر «کانتو» در استان «کامو» کشور ایتالیا است.

 

يزدي نژاد با اشاره به بخش ديگري از اين تمبرهاي جذاب نظير تمبرهايي با تصاویر میوه های مختلف که بوی مخصوص همان میوه ها را دارند، تمبرهایی با تصویر سکّه در ابعاد واقعی و تمبر منتشره شركت پست كشور هند با بوی خوش چوب صندل گفت: همچنین تمبرهای مختلف جهان که ابعاد و اشکال متنوعی شامل دایره، مثلث، شش ضلعی، هشت ضلعی، نقشه جغرافیایی، نقوش برجسته و ... دارند که توسط کشورهای اتریش، آرژانتین، ازبکستان، استرالیا، بنگلادش، پرتغال، ژاپن، سوئد، سوئیس، سوریه، فنلاند، کانادا،  لهستان و ... چاپ و انتشار یافته اند نیز دراین گنجینه در معرض دید عموم قرار دارند.

 

یزدی نژاد، گنجینة تمبرِ موزة آستان قدس رضوی را یکی از پایگاه های مطالعاتی غنی در حوزة تاریخچة پُست و تمبرشناسی در منطقة خاورمیانه عنوان کرد و افزود: «در گنجینة تمبر، بیش از 700 هزار قطعه تمبر، پاکت نامه های پُستی، پاکت نامه های مُهر روز، کارت پُستال و برچسب های پُستی نگه داری می شود».

 

گفتنی است که گنجینه تمبر، اسکناس و سکّه موزه آستان قدس رضوی، با در اختیار داشتنِ مجموعه ای قابل توجّه از تمبرهای تاریخی و فرهنگی ایران و سایر کشورهای جهان، سالانه پذیرای صدها هزار نفر از زائران و مجاوران حرم مطهّر رضوی، گردشگران داخلی و خارجی، مجموعه داران  تمبر از سراسر ایران و سایر کشورهای جهان، دانشجویان و پژوهشگران است.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: