کد خبر: 17762
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 آذر 1393 - 21:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نتایج طرح پژوهشی «خدمات نوین سلامت در پرتو پردازش اطلاعات» ارائه شد

دومین روز هفته پژوهش، نتایج طرح پژوهشی «خدمات نوین سلامت در پرتو پردازش اطلاعات»، توسط مهندس عمار جلالی منش، عضو هیئت علمی پژوهشکده مدیریت فناوری اطلاعات ایرانداک ارائه شد.
نتایج طرح پژوهشی «خدمات نوین سلامت در پرتو پردازش اطلاعات» ارائه شد

به گزارش لیزنا، مهندس عمار جلالی‌منش در ابتدا تأثیرات پردازش اطلاعات را به دو بخش تأثیرات بر ستاد سلامت و تأثیرات بر صف سلامت تقسیم‌بندی نمود و گفت: ستاد سلامت به‌عنوان بخش پشتیبان، در سایه فناوری اطلاعات و پردازش اطلاعات به خصوص طی دهه‌ی گذشته دگرگون شده است.

 

وی تاکید کرد: پرونده الکترونیک سلامت، سیستم‌ های اطلاعاتی بیمارستانی، سامانه ‌های مدیریت گردش کار و استانداردهای مختلف جهانی برای تبادل اطلاعات سلامت از جمله مهمترین فناوری‌ ها در حوزه پردازش اطلاعات سلامت هستند.

 

جلالی ‌منش در خصوص استانداردهای تبادل اطلاعات به پایگاه‌ های اطلاعات ترمینولوژی در حوزه سلامت همچون SNOMED و LOINC اشاره نمود و گفت: استاندارهای تبادل اطلاعات مانند HL7 و CEN از جمله فراگیرترین استانداردها در این حوزه است.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه تصریح کرد: امروزه به ‌صورت میانگین بیش از 600 ترابایت اطلاعات از بیماران و آزمایش‌ های آن‌ ها در هر بیمارستان وجود دارد.

 

وی در خصوص تأثیر پردازش اطلاعات بر صف سلامت گفت: این تأثیرات به سه دسته پردازش اطلاعات در پیش‌بینی و تشخیص، پردازش اطلاعات در درمان و همچنین تأثیر آن بر پایش و اطلاع ‌رسانی سلامت تقسیم ‌بندی شده است.

 

جلالی‌منش درباره تأثیرات پردازش اطلاعات بر پیش ‌بینی و تشخیص، به سامانه ‌های تصمیم ‌یار بالینی که بر اساس اطلاعات پرونده سلامت بیمار، اطلاعات ژنتیکی و اطلاعات بیماری، پیشنهاد‌هایی به پزشکان ارائه می ‌نمایند اشاره کرد و افزود: تأثیر پردازش اطلاعات بر درمان بسیار شگرف است.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه در ادامه به تغییر فلسفه سلامت از پایش بیماری به پایش سلامت اشاره کرد و گفت: ابزارهای فناوری اطلاعات همچون تلفن ‌های همراه هوشمند و ساعت ‌های مچی که می ‌توانند به ‌صورت پیوسته مواردی چون فشارخون، ضربان قلب، قند خون و میزان اکسیژن آن را پایش کنند، به‌عنوان ابزارهای توانمند ساز این نگرش جدید معرفی شده ‌اند.

 

جلالی‌منش با اشاره به آینده سلامت، تلاش ‌های پژوهشی مؤسسات پیشرو در حوزه پردازش اطلاعات را تشریح کرد.

 

وی همچنین تاکید کرد: پروژه انسان فیزیولوژیکی مجازی VPH به‌ عنوان یکی از پروژه‌ های که امیدهای زیادی برای دگرگون نمودن نظام سلامت به آن بسته‌ شده، در این طرح پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

نتایج این طرح پژوهشی، روز دوشنبه 24 آذرماه 93 در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ارائه گردید.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: