کد خبر: 15676
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 29 خرداد 1393 - 10:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کارگاه « آموزش XML» برگزار شد

      کارگاه « آموزش XML» صبح روز گذشته( 28 خرداد) از سوی گروه آموزشی آرموک (فناوران برتر آرشیو، موزه، کتابخانه) در مرکز فناوری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
کارگاه « آموزش XML» برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، گروه آموزشی آرموک کارگاه 4 ساعته « آموزش XML» را، با تدریس دکتر حمید رضا جمالی مهموئی، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، برگزار کرد.

 

در آغاز این کارگاه، جمالی با اشاره به تفاوت زبان های نشانه گذاری و زبان های برنامه نویسی، برای ورود به بحث به ارائه توضیح مختصری در خصوص HTML پرداخت.

 

وی ادامه داد: XML: Extensible Markup Language، یکی از زبان های نشانه گذاری است که برخلاف HTML، فاقد تگ های از پیش تعیین شده است، به همین دلیل از آن به عنوان زبان نشانه گذاری توسعه پذیر یاد می شود.

 

مدرس کارگاه ضمن اشاره به تاریخچه ایجاد این زبان نشانه گذاری، به بیان تفاوت های بین XML و HTML پرداخت. بر این اساس تفاوت اصلی این دو زبان، ذخیره و انتقال داده و تعیین محتوای آن ( توسط XML) در مقابل فرمت کردن صفحه و تعیین نحوه نمایش داده ها ( توسط HTML)، ذکر شد.

 

عدم وابستگی به نرم افزار، تسهیل انتقال و اشتراک داده، جدا کردن محتوا از فرمت، خلق زبان های نشانه گذاری تازه ای چون RSS، XHTML، RDF، و ... برخی از ویژگی های این زبان نشانه گذاری است.

 

در ادامه، جمالی با اشاره به ساختار درختی اسناد XML، نحوه تگ گذاری و قوانین نامگذاری تگ ها را به تفصیل بیان کرد. سپس هر یک از شرکت کنندگان در این کارگاه، به صورت کاملا عملی با قواعد مرتبط با نگارش XML آشنا شدند.

وی با بیان اینکه در XML عناصر از پیش تعریف شده نیستند و توسط خالق سند تعریف می شوند، ارزیابی را الزامی و معتبر بودن یک سند XML را منوط به کنترل آن با  DTD ( Document Type Definition) یا Schema دانست. سپس به صورت عملی به شرح نحوه ارزیابی سند تولید شده، پرداخت.

 

حمیدرضا جمالی، موارد کاربرد XML را در کتابخانه دیجیتال، در حوزه نشر و اشتراک اطلاعات و نیز مدیریت محتوا ( نمایه سازی مبتنی بر محتوا، بازیابی توزیع شده، و شخصی سازی محتوا) دانست.

 

گفتنی است، گواهینامه این دوره آموزشی پس از گذراندن آزمونی که به صورت آنلاین برگزار می شود، به شرکت کنندگان اعطا خواهد شد.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: