کد خبر: 16474
تاریخ انتشار: شنبه, 08 شهریور 1393 - 22:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

واگذاری ممیزی به ناشران به شرطها و شروطها

شجاعی صائین در نشست خبری معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: واگذاری ممیزی به ناشران، به آن مفهوم که در رسانه ها طرح می شود، به هیچ وجه عملی نخواهد بود.
واگذاری ممیزی به ناشران به شرطها و شروطها

 

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، در نشست خبری دکتر سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که صبح امروز ( 8 شهریور 1393) برگزار شد، علی شجاعی صائین، مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی، به ارائه گزارشی از فعالیت های این مجموعه پرداخت.

 

شجاعی صائین در آغاز سخنان خود تصریح کرد: رویکرد اصلی ما در اداره کتاب، اجرای کامل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در فروردین 1389 است. در این راستا، جنبه های سلبی و اثباتی قانون، باید دیده شود. ما همچنان که دغدغه داریم، اگر اثری را غیر مجاز کردیم، اجحافی به آن نشده باشد، به صدور مجوز به آثاری که در رسانه ها، با شبهه نگریسته می شود، حساسیم و اگر اشتباهی رخ داده باشد اقدامات جبرانی را انجام خواهیم داد. بعلاوه اجرای زمانبندی قید شده در قانون برای اعلام نظر در بازه زمانی یک ماه، برایمان یک هدف است.

 

وی ادامه داد: برای آماده سازی انجام مقدمات این کار تلاش هایی صورت گرفته، که عبارت است از: دوری از سلایق با حضور هیأت نظارت کتاب بزرگسال و کودک و نوجوان، تشکیل کمیته تخصصی هیأت نظارت، تشکیل هیأت های نظارت در استان ها، مشارکت ناشران در امر ممیزی.

 

شجاعی صائین ادامه داد: همچنین با ترمیمی که در هیأت های کارشناسی اداره کتاب انجام شد، در حال حاضر در حوزه کتاب بزگسال با میانگین 25 روز، و در حوزه کتاب کودک با میانگین 10 روز، کارهای بررسی انجام می شود.

 

وی با اشاره به صدور مجوز نشر برای 29 هزار و 66 عنوان کتاب در 7 ماه حضورش در اداره کتاب، بیان کرد: در این مدت، به منظور کاهش مراجعه ناشران به اداره کتاب، در راستای افزایش دوره اعتبار پروانه ها تلاش کردیم. در ابتدای فعالیت بنده، حدود 500 ناشر، امکان ثبت الکترونیکی آثارشان را داشتند که به زودی این رقم به 1500 افزایش خواهد یافت.

 

وی اضافه کرد: بعلاوه بازبینی دو آیین نامه در دستور کار قرار گرفته است. آیین نامه صدور پروانه نشر، که با تشکیل اتاق فکر در اداره کتاب، در حال بازبینی است و رویکرد ما در اینکار، فراهم کردن مقدماتی است که به حرفه ای تر شدن صنعت نشر بیانجامد. اصلاحیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز آغاز کرده ایم، و نسخه اول آن به اتاق فکر اداره کتاب ارائه شده است.

 

مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، آیا واگذاری ممیزی به ناشران نیازمند مصوبه شورای عالی است یا خیر، بیان کرد: طبیعتا با توجه به جایگاهی که برای هیأت محترم نظارت در قانون دیده شده، این مسائل را باید با هیأت نظارت طرح کنیم، چراکه مرجع بالادستی ما هیأت نظارت هست و خواهد بود.

 

وی تأکید کرد: واگذاری ممیزی به ناشران، به آن مفهوم که در رسانه ها طرح می شود، به هیچ وجه عملی نخواهد بود. واگذاری مستلزم این است که، کار را به ناشر بسپاریم و زمانی که برای اعلام وصول آمد، قبل از اجازه توزیع، ما بررسی خواهیم کرد که آیا ضوابط را رعایت کرده است یا خیر.

 

شجاعی صائین اضافه کرد: آنچه در آیین نامه دیده شده، پیشنهاد گروه های کارشناسی از سوی ناشران به هیأت نظارت است و پس از تأیید هیأت نظارت، آن گروه ها مجاز به بررسی کتاب هستند. درست همانند مسیری که برای گروه های کارشناسی اداره کتاب مشخص شده است. بعلاوه، در آیین نامه مربوطه نیز، نحوه برخورد با تخلفات احتمالی ناشران، پیش بینی شده است.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، برنامه های شما برای افزایش ترغیب به مطالعه در شرایط اقتصادی نامناسب مردم و گرانی کتاب چیست، بیان کرد: همانگونه که در گزارشاتم ذکر کردم، تعداد عناوین رو به افزایش است، و این نشان از اخباری امیدوار کننده دارد. من می خواهم از صنعت نشر کشور دفاع کنم، با اینکه صنعت نشر جزء بخش هایی  بود که داوطلبانه یارانه اش حذف شد، طی این سال ها، هیچوقت افزایش قیمت کتاب بیش از تورم رسمی کشور نبوده است.

 

مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: مشکل کتاب نخواندن را باید در بخش های دیگری هم جستجو کرد، تقاضا برای کتاب، متاسفانه به دلیل برخی از سیاست های نادرست فرهنگی- اجتماعی ما، در حال خروج از سبد است، ما برای تولید تقاضا و مصرف باید فکر کنیم و در تعامل با دستگاه های سیاستگذار فرهنگی کشور، باید به تقاضا و مصرف دامن بزنیم. به عقیده من تمرکز صرف بر روی قیمت خیلی راهگشا نخواهد بود.

 

سید عباس صالحی در تکمیل این بحث اضافه کرد: حوزه کتاب نخوانی عوامل متعددی دارد، که باید حل شود. بخشی از آن به دیده نشدن کتاب های خوب بر می گردد. ما باید برای دیده شدن و دسترسی به کتاب های خوب برنامه ریزی کنیم.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: