کد خبر: 16767
تاریخ انتشار: دوشنبه, 31 شهریور 1393 - 21:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

در فرانسه کتاب، کتابخانه و نظام کتابداری مسأله‎ای ملی است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نشست دستاوردهای ایفلا 2014 تصریح کرد: وجه تمایز اصلی فرانسوی ها با ما، این است که آنان بر خلاف ما، کل کشورشان، مسأله کتاب، کتابخانه و نظام کتابداری را  جدی گرفته است. اما در اینجا، مسأله، مسأله ای ملی نیست.
در فرانسه کتاب، کتابخانه و نظام کتابداری مسأله‎ای ملی است

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست دستاوردهای ایفلا برای کتابخانه ملی، عصر امروز ( 31 شهریور 1393) با حضور سید رضا صالحی امیری، رئیس سازمان، دکتر غلامرضا امیرخانی، معاونت سازمان، دکتر فریبرز خسروی، معاون پژوهش، برنامه ريزي و فناوري سازمان اسناد و کتابخانه ملی  برگزار شد.

 

در این نشست، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تأکید بر ضرورت مستندسازی گزارش های سفر برای انتقال تجارب به آیندگان، به اجلاس رؤسای کتابخانه ها اشاره کرد و گفت: در صحبت هایی که طی این اجلاس - با حضور روسای کتابخانه های بیش از 20 کشور – انجام شد، 3 موضوع به تکرار شنیده می شد.  مسأله اول، خوش بینی این افراد به شرایط فعلی ایران و تحولات سیاسی که منجر به ایجاد فضای جدید همکاری خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: آنان هیچ محدودیتی برای همکاری قائل نبودند و این مسأله به کلی با برداشت ما قبل از سفر متفاوت بود. ما فکر می کردیم دنیا تمایلی به تعامل با ما ندارد. اما طی این سفر متوجه شدیم کم کاری از خودمان بوده و ضعف داشتیم.

 

صالحی امیری ادامه داد: نکته دیگر اینکه، حرکت به سمت تحولات نظام دیجیتالی، اولویت اصلی آنان بود و در این خصوص برنامه های مشخصی داشتند. درست عکس ما، که سرعت حرکتمان در این حوزه بسیار کند است.

 

وی تصریح کرد: در مجموع در مقایسه تراز وضع ما با کشورهای اروپایی، فاصله ای جدی با آنان نداریم. تنها تفاوتمان در میزان سرمایه گذاری است، به طوریکه، بودجه آرشیو ملی آنان با ما قابل قیاس نیست. بعلاوه ، آنان در مقابل تمامی خدماتی که ارائه می دهند، هزینه دریافت می کنند و درآمدی جدی دارند، کاری که برای ما شدنی نیست.

 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به برگزاری سالانه 200 همایش ملی و قریب به 60 نمایشگاه در کتابخانه ملی فرانسه، تصریح کرد: وجه تمایز اصلی آنان با ما، این است که آنان بر خلاف ما، کل کشورشان، مسأله کتاب، کتابخانه و نظام کتابداری را  جدی گرفته است. اما در اینجا، مسأله، مسأله ای ملی نیست. مسأله من و شماست.

 

غلامرضا امیرخانی نیز با ذکر برگزاری ایفلا 2014 در سومین شهر بزرگ فرانسه، لیون، به برنامه های این سفر، همچون بازدید از آرشیو ملی فرانسه و بخش مرمت آن که از امکانات و تجهیزات پیشرفته ای برخوردار بود، همچنین بازدید از کتابخانه ملی فرانسه اشاره کرد.

 

وی گفت: در جریان بازدید از بخش مرجع کتابخانه ملی فرانسه، آنچه نظر مرا جلب کرد، استفاده آنان از رده بندی دیویی بود.

 

امیرخانی همچنین به بازدید از نمایشگاه « ایران بدون سانسور» در موزه هنرهای معاصر پاریس، به عنوان برنامه ای در حاشیه کنفرانس، اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه تصویر ناخوشایندی از ایران ارائه می کرد. گذشته از نمونه مجلات ایرانی موجود در این نمایشگاه، تصاویری از محلات فساد تهران پیش از انقلاب، همچنین تصاویری از اعدام های سیاسی، و بخش پایانی آن سنگ قبرهایی بود که در معرض دید عموم گذاشته شد. این نمایشگاه تصویر خوبی از ایران نشان نمی داد و بسیار جای افسوس داشت.

 

وی در خاتمه سخنان خود گفت: در اختتامیه ایفلا، همانطور که از پیش تعیین شده بود، افریقای جنوبی، محل برگزاری ایفلا 2015، و همچنین طی قرعه کشی انجام شده، شهر کلمبوس از ایالت اوهایو امریکا، به عنوان محل برگزاری ایفلا 2016 مشخص شد.

برچسب ها :
کتابدار معلق
|
Iran
|
1393/07/03 - 17:08
0
0
در ایران حرف کتاب میزنند اما ...
کتابدار
|
Iran
|
1393/07/02 - 17:27
2
0
در ایران هم همینطوری است
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: