کد خبر: 17119
تاریخ انتشار: دوشنبه, 05 آبان 1393 - 08:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نشست «ناصرالدین شاه کتابدار» برگزار شد

در راستای ضرورت پرداختن به پژوهش های تاریخی در حوزه کتابداری، نشست «ناصرالدین شاه کتابدار» از سوی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران روز گذشته (4 آبان 1393) در کتابخانه ملی برگزار شد.
نشست «ناصرالدین شاه کتابدار» برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، سخنران این نشست، محمدرضا بهزادی، دانشجوی دکتری رشته گیاه پزشکی بود که سخنان خود را در بخش های: «کتابخانه های سلطنتی در ایران»، «دوران شکوه کتابخانه های سلطنتی»، و «دوران افول و ویرانی فکری» ارائه کرد.

 

وی با اشاره به کتاب «کتاب و کتابخانه های شاهنشاهی در ایران» اثر رکن الدین همایون فرخ، که به ارائه مطالب نابی در این حوزه می پردازد، بیان کرد: بر اساس مستندات موجود کتابخانه سلطنتی تا پیش از دوره قاجار، در دوره صفوی وجود داشته است.

 

سپس بهزادی به کتابخانه دوره شاه عباس، شاه سلطان حسین، و پس از آن دوره نادری و فتح هندوستان و غارت کتب خزانه الکتاب سلاطین گورکان، اشاره کرد.

 

بهزادی در ادامه دوران شکوه کتابخانه های سلطنتی ایران را دوره قاجار دانست و افزود: پس از اینکه سر سلسله قاجار حکومت را بدست گرفت، خیلی از کتاب ها به دارالخلافه تهران منتقل شد. در زمان فتحعلی شاه، نیز که از آن به عنوان دوره شکوه ایران یاد می شود، به فرمان فتحعلی شاه کتابخانه ای تحت عنوان «کتابخانه شاهنشاهی» در کاخ گلستان احداث شد.

 

وی با اشاره به دوره محمد شاه و کتب اهدایی از سوی پادشاهان سایر کشورها، به علاقه وی به ترجمه آثار اشاره کرد و با ارائه مستنداتی حاشیه نویسی های محمد شاه را بر این آثار نشان داد.

 

سخنران نشست، به نحوه ثبت کتاب در دوره قاجار اشاره کرد و گفت: در این دوره مستوفیان مسئول کتابخانه و خزانه شاه بودند، همچنین فهرستنویسی کتب را نیز انجام می دادند. اما فهرستنویسی تنها به درج نام کتاب، تاریخ اهدای کتاب، و نام مستوفی محدود می شد.

 

بهزادی ادامه داد: پس از محمد شاه، ولیعهد ناصرالدین میرزا، کتابدار کتابخانه سلطنتی شد. وی با ارائه مستندات و عکس هایی تاریخی، علاقه وافر وی به اهمیت موضوع کتاب و مطالعه را یادآور شد. دست نوشته های وی بر حاشیه کتاب ها، و ثبت مهر ولیعهدی بر کتاب ها در سال های متفاوت، حاکی از آن است که کتاب بارها و بارها مورد وثوق وی قرار داشته است.

 

وی تصریح کرد: ظاهرا کتابخانه در عصر ناصری به اوج می رسد. نکته ای که ناصرالدین شاه به آن اصرار داشت، ریاست کتابخانه بود. در بسیاری از نوشته هایش آمده است که، هیچ وقت ریاست کتابخانه را به دیگری نخواهم داد. وی مستوفیانی را جهت فهرستنویسی منابع کتابخانه می گمارد، که متاسفانه فهرست های تدوین شده، فاقد شماره بود.

 

بهزادی با اشاره به ورود کتب خارجی به کتابخانه در این دوره، اضافه کرد: دو کتابخانه معروف در این دوره، کتابخانه بیرون: کتابخانه ای در سرسرای اتاق موزه تالار آیینه کاخ گلستان؛ و کتابخانه اندرون: کتابخانه خوابگاه شاه، بوده اند.

 

وی از وجود بخش هایی همچون جزوات و رساله های تهیه شده توسط شاه، مانند رساله قواعد نظام، در کتابخانه خبر داد.

 

بهزادی ادامه داد: دزدی لسان الدوله از کتابخانه شاهنشاهی در دوره مظفری صورت گرفت. آماری از کتب سرقت شده وجود ندارد اما می توان گفت که کتابخانه ناصر الدین شاه تقریبا خلوت شد. لسان الدوله، با به کارگرفتن تعدادی صحاف و وراق و غیره به خوبی از کتابها نگهداری می کرد، آن ها را دوپوسته می کرد و می فروخت.

 

وی افزود: بین سالهای 28-26 قمری دزدی برملا شد و هیأت اکتشاف اشیاء مسروقه تشکیل و باز پس گیری منابع آغاز شد، که البته بسیاری از آثار دیگر قابل بازگشت نبود. سپس هیأتی 6 نفره مأمور به فهرستنویسی مجدد آثار کتابخانه شدند، که این فهرست در حال حاضر کاملترین فهرست موجود کتابخانه سلطنتی است.

 

بهزادی در خاتمه سخنان خود بر اساس اسناد موجود به موجودی کتابخانه سلطنتی در ادوار مختلف اشاره کرد و گفت: دوره رونق کتابخانه سلطنتی با 15 هزار عنوان کتاب، مربوط به دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار است.

 

این نشست که از ساعت 16 آغاز شده بود با برگزاری پرسش و پاسخ، در ساعت 18 پایان یافت.

برچسب ها :
دکتر انوشیروان رضائی
|
United States
|
1394/01/12 - 10:14
0
1
دست مریزاد بر دوست ارجمندمان جناب بهزادی عزیز. بنده در همین چند روزه فایل صوتی را دریافت کردم و در هواپیما که به سمت کانادا رهسپار بودم گوش کردم. جدا جای بسی خوشوقتی دارد. جناب دکتر بهزادی عزیز، آقا شما راه خویش با قدرت ادامه دهید به حرف حسودان هم گوش فرا ندهید. مراتب سپاس خویش را از طریق دکتر بهمنی عزیز برایتان ارسال خواهم کرد.
سمک عیار
|
Iran
|
1393/08/06 - 08:12
3
0
حتی در این کارهای ناصرالدین شاه مخصوصا در دوران ولیعهدی، آثار تربیت امیر کاملا مشهود است.
اکبر نژاد
|
United States
|
1393/08/05 - 21:46
1
5
ما متاسفانه در کتابداری شهامت این را نداریم بگوییم ما کاری نکردیم و سوادمان محدود به جزوات درسی است. من خودم آنجا بودم و دیدم که این آقای محترم، با دلیل و مدرک مستند و درست، و با استناد به مدارکی معتبر تر از کتابهای مرحوم همایونفرخ ، دلایلی را اقامه کرد که ما از اون ها عاجزیم! باوز کنبم برخی دوستان کسی رو ندارند که کار درست انجام بده.
پاسخ ها
شهروند
| Iran |
1393/08/06 - 09:16
دوست گرامی و عزیز اکبر نژاد
اتفاقاً من برعکس شما فکر می کنم متاسفانه در جامعه کتابداری لیستی وجود دارد شامل چند نفر اساتید و عوامل وابسته به آنها است که این لیست برنامه ها را می‌چرخاند، از شما به عنوان یک کتابدار خواهشمندم به همایش‌ها، سخرانی‌ها، کارگاه‌ها در این دو سه چهار سال اخیر نگاهی بکیند و لیست سخرانان و مدرسان کارگاه‌ها را بررسی کنید به این نتیجه می‌رسید تا وقتی فضا برای همه بسته و برای یک عده خاص باز است نتیجه غیر از این نمی‌شود.
شهروند
|
Iran
|
1393/08/05 - 14:52
5
8
واقعاً متاسفم از اساتید و دانشجویان، کتابداری و کتابداران که با کتاب دوجلدی و ارزشمند آقای رکن الدین همایون فرخ آشنا نبوده و یک دانشجوی محترم گیاه پزشکی برای کتابداران در این خصوص سخنرانی نماید. امیدارم قدر نیروهای با سواد خود در حوزه کتابداری را بدانیم و برای همایش ها و سخنرانی ها از یک لیست 10 تا 15 نفر ثابت استفاده ننمائیم.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/08/06 - 13:14
سلام
من سال 79فارغ التحصیل شدم از یکی از گروههای کتابداری که درحال حاضر حرف اول را می زند ولی نام آقای همایون فرخ را تازه شنیدم
فهیمی فر
|
Iran
|
1393/08/05 - 13:00
4
5
بسیار ممنون از این سخنرانی خوب. چقدر عالی است که افراد با تخصص های متنوع به این حوزه علاقه مندند. پیروز و موفق باشند
هما
|
Iran
|
1393/08/05 - 12:44
3
5
با عرض خسته نباشید به این دانشجوی کوشای پزشکی که در غیاب کتابداران و مورخین بار مسئولیت کاری به این ظرافت را بر عهده گرفتند!
***اعظم رستگار
|
Iran
|
1393/08/05 - 10:15
0
3
وقتی دیروز ساعت 13.30 از رادیو پیام شنیدم قراره این نشست برگزار بشه خیلی خوشحال شدم که اخبار کتابداری اونجا هم عنوان میشه. شایدم قبلا عنوان میشده و من اطلاعی نداشتم...
کتابدار
|
Iran
|
1393/08/05 - 10:09
5
4
دانشجوی دکتری گیاه پزشکی؟؟؟؟؟!!!!!
سخنرانی در مورد کتابخانه؟؟؟؟؟!!!!!
دانش ستوده راد
|
Iran
|
1393/08/05 - 09:15
5
5
سلام ممنون
اکیدوارم از این نشست ها باز هم برگزار شود
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: