کد خبر: 17138
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 آبان 1393 - 10:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

همایش «تعامل انسان و اطلاعات» آغاز شد

      صبح امروز (چهارشنبه 7 آبان 1393) همایش ملی «تعامل انسان و اطلاعات» با حضور استادان، کتابداران و دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی در سالن 17 شهریور دانشگاه خوارزمی آغاز شد.
همایش «تعامل انسان و اطلاعات» آغاز شد

 

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، همایش ملی «تعامل انسان و اطلاعات» توسط گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی  صبح امروز با حضور استادان، کتابداران و دانشجویان این رشته آغاز به کار کرد.

 

در این همایش پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و سرود ملی، دکتر نصرت ریاحی‌نیا، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی و دبیر علمی همایش به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

وی در سخنان خود ضمن خوشامدگویی و تسلیت به مناسب ایام سوگواری امام حسین (ع) به حاضران اظهار داشت: تعامل انسان و  اطلاعات در عصر امروز، به عنوان عصر دانایی، محور و عنصر دانایی بخش از سوی دیگر رفتار انسان و تعاملات وی، به عنوان موضوعی مهم در علوم اجتماعی، علم اطلاعات و سایر حوزه های متفاوت مورد توجه قرار گرفته است. ویژگی های مشترک دو موجودیت «انسان» و «اطلاعات»، چند بعدی بودن و پیچیدگی آن، می تواند عرصه ای گسترده برای مطالعات بین رشته ای باشد.

 

دکتر ریاحی نیا تصریح کرد: این موضوع از بررسی رفتار اطلاعاتی انسان، انفورماتیک اجتماعی، تعامل انسان و رایانه و سایر حوزه ها بهره می گیرد و هدف نهایی آن بررسی هرگونه تعامل بین انسان اطلاعات و اطلاعات برای دستیابی به طراحی سامانه های اطلاعاتی منطبق با رفتار انسان است.

 

وی در ادامه با اشاره به هدف اصلی همایش که گردهمایی متخصصان درون رشته علم اطلاعات و سایر حوزه هاست، گفت: مهمترین محورهای موضوعی مورد توجه پژوهشگران در این همایش «رفتارهای اطلاعاتی»، «طراحی رابط آگاه از زمینه (بافت)»، «بازیابی اطلاعات مشارکتی»، «رویکردها و روشهای نوین در حوزه اطلاع جویی»، «تعامل انسان و اطلاعات»، «تولید، اشاعه و اشتراک اطلاعات در شبکه های اجتماعی»، «جایگاه مفهوم ربط در تعامل انسان و اطلاعات» بود.

 

استاد دانشگاه خوارزمی در ادامه به فعالیت های کمیته علمی همایش پرداخت و افزود: کمیته علمی همایش از میان 80 مقاله ارسالی به دبیرخانه، 30 مقاله را که بر مبنای استانداردهای ارزیابی مقالات مورد داوری قرار گرفتند و به لحاظ مولفه های مرتبط بودن با محورهای همایش، تازگی و نوآوری، جهت ارائه به صورت شفاهی، پوستر و چاپ در مجموعه مقالات همایش برگزیدند.

 

وی در ادامه با ابراز امیدواری از اینکه این همایش بتواند فرصتی را برای هم اندیشی میان حوزه علم اطلاعات و سایر حوزه ها فراهم سازد از همراهی کمیته علمی قدردانی کرد.

 

دکتر ریاحی نیا در ادامه از دکتر محمدعلی سبحان‌اللهی، رئیس دانشگاه خوارزمی و دکتر سراج زاده، معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه برای همکاری در برگزاری همایش تشکر کرد و سخنان خود را با قرائت شعری به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان به پایان رساند.

 

سپس دکتر سراج زاده، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خوارزمی به نیابت از دکتر محمدعلی سبحان‌اللهی، رئیس دانشگاه پشت تریبون حاضر شد و اظهار داشت: در ابتدا از خانم دکتر ریاحی نیا، آقای دکتر منصوریان، و دکتر فرج پهلو برای برنامه ریزی این همایش تشکر می کنم.

 

او در ادامه به جایگاه همایش در دانشگاه خوارزمی اشاره کرد و گفت: «همایش تعامل انسان و اطلاعات» هفتمین همایشی است که در سال جاری در این دانشگاه برگزار می شود، که همین شماره و تعداد مقالات، نشان دهنده علاقه در برگزاری و مشارکت در حضور در آنهاست. از ابتدای سال 90 دو همایش بین المللی زیست شناسی و فلسفه تعلیم و تربیت با حضور شمار زیادی از شرکت کنندگان در دانشگاه برگزار شد.

 

وی در ادامه با اشاره به برگزاری 9 همایش دیگر در سال جاری و آینده، ابراز امیدواری کرد که دانشگاه بتواند از این همایش ها به خوبی حمایت کند و این تلاش و کوشش و جهد علمی را به بهترین نحو مدیریت و برگزار کند.

 

دکتر سراج زاده با اشاه به عنون همایش گفت: این عنوان بسیار آگاهانه و خلاقانه انتخاب شده است. همه به خوبی می دانیم که عصر جدید عصر ارتباطات و اطلاعات است. این عنوان هم از تعامل انسان با اطلاعات سخن می گوید که این موضوع را می توان از دو حیث «فنی» و «فلسفی، تحلیلی و اجتماعی» بررسی کرد. از طرفی بررسی تأثیری که انفجار اطلاعات بر زندگی انسان گذاشته نیز اهمیت دارد. رویکرد انتقادی به موضوع اطلاعات نیز بر این موضوع تأکید می کند که اطلاعات با ما چه می کند و انسان چگونه اسیر تولیدات آن می شود؛ محصولاتی را می آفریند و چگونه خود، درگیر آن می شود.

 

وی در ادامه با اشاره به رشته خود یعنی جامعه شناسی اظهار داشت: جامعه شناس انتقادی امریکایی در دو اثر تحت عناوین «زندگی در عیش و مردن در خوشی» و «زبان دوران کودکی» به خوبی و با استناد به رمانهای مشهوری چون «دنیای شگفت انگیز نو» اظهار می دارد که جامعه ای که فراوانی اطلاعات ایجاد می کند؛ اقیانوسی را پدید می آورد که عمق ندارد. در نتیجه باید توجه کرد که این انفجار اطلاعات می تواند عواقب منفی داشته باشد که همایش «تعامل انسان و اطلاعات» به بررسی این مسأله می پردازد.

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خوارزمی با اشاره به موضوعات گسترده در حوزه اطلاعات که نیاز به بررسی دارند، سخنان خود را با تشکر و قدردانی دوباره از برگزارکنندگان همایش پایان داد.

 

این همایش با سخنرانی دکتر عبدالحسین فرج پهلو پی گرفته شد.

 

گزارش های تکمیلی متعاقبا از طریق لیزنا اطلاع رسانی خواهد شد.

برچسب ها :
یک دانشجو
|
Iran
|
1393/08/09 - 15:29
0
2
دو چیز برای من جای سواله. آقای دکتر فرج پهلو دقیقاً چه نقشی در برنامه ریزی همایش داشته اند؟ و کجای سابقه پژوهشی ایشون به زمینه موضوعی همایش ربط داشته؟ آیا بهتر نبود از دکتر بیگدلی که تخصصشون رفتار و تعامله به عنوان سخنران کلیدی دعوت می شد؟ آیا این برای همایش کیفیت به همراه نمی آورد؟
رضا
|
Iran
|
1393/08/09 - 00:42
0
5
با سلام
با شناختی که بنده از شرکت کنندگان دارم این همایش بیشتر دانشگاهی بود تا ملی
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: