کد خبر: 17160
تاریخ انتشار: جمعه, 09 آبان 1393 - 20:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نشست «کتابداران فردا» برگزار شد

        روز سه شنبه 6 آبان 1393 نشست «کتابداران فردا» ویژه دانشجویان جدیدالورود به حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابداری پزشکی از سوی اتحادیه انجمن های علمی- دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی ایران (ادکا) با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و شرکت پارس آذرخش برگزار شد.
نشست «کتابداران فردا» برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، این نشست در روز سه شنبه 6 آبان 1393 ساعت 13-15 با حضور جمعی از دانشجویان جدیدالورود، اساتید، مدیر عامل شرکت پارس آذرخش، و اعضای هیأت مدیره ادکا، در سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

 

در این نشست،  نوش آفرین انصاری، رئیس هیأت مدیره شورای کتاب کودک؛ کاظم حافظیان رضوی، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی؛  سید ابراهیم عمرانی، دبیر شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی تامین منابع علمی؛ فریدون آزاده، استاد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ نادر نقشینه، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران؛ حسن باقری، مدیرعامل شرکت پارس آذرخش؛ حضور یافتند.

 

در ابتدای این مراسم محمدرضا شکاری، دبیر ادکا، به معرفی و شرح فعالیتهای انجام شده و کارهای پیش روی ادکا پرداخت.

 

سپس نوش آفرین انصاری سخنرانی کرد. وی درباره  ارتباط کتاب و انسان، و اهمیت کتاب در دوران کودکی، ارزیابی کتابهای کودک در شورای کتاب کودک و مناسب نبودن بیش از 70 درصد کتب کودک چاپ شده در ایران صحبت کرد.

 

در ادامه کاظم حافظیان رضوی در زمینه نقش کتابداران در تبدیل اندیشه و فراهم کردن ابزار اندیشیدن سخنرانی کرد. سپس، ابراهیم عمرانی  به شرح فعالیت های علمی در بسیاری از زمینه ها مانند فعالیت در مراکز آموزشی کتابداران، کتابخانه گیاه شناسی کشور، دانشگاه های شهید بهشتی، الزهرا و... پرداخت و نیز به اهمیت نفش کتاب در ساخت فکر و اندیشه انسان و مشخص کردن راه زندگی تاکید کرد.

 

حسن باقری مدیرعامل شرکت پارس آذرخش، پیرامون رشته و معرفی و آینده آن با دانشجویان صحبت کرد. وی بیان کرد که بالغ بر صدعنوان شغل در رشته کتابداری وجود دارد و شغل های کتابداران دیگر محدود به کتابخانه ها نیست بلکه دانشجویان کتابداری می توانند در سایر زمینه ها از جمله نشریات، مراکز اطلاع رسانی سازمان ها، حوزه های فناوری اطلاعات و وب سایت ها و... مشغول به فعالیت شوند.

 

در ادامه، دکتر نادر نقشینه با بیان عصر هوشمندی شبکه ای یا به عبارت دیگر هوش تقویت شده در قالب اسلایدها به سخنرانی پرداخت و نقشه پیش روی دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی را به تصویر کشید.

 

در انتها دکتر فریدون آزاده به بیان تاریخچه کتابداری پزشکی، تاسیس رشته کتابداری پزشکی برای اولین بار در سال 54 و 55 و وجود 10 گرو آموزشی پزشکی در ایران اشاره کرد. وی بیان کرد که کتابدار پزشکی یک کتابدار بالینی است که باید ازحوزه سلامت و روان شناخت داشته باشد، لذا می بایست با اصطلاحات پزشکی آشنا باشد.در پایان سخنرانی، وی به برخی از مشکلات موجود در انجمن ها، اتحادیه های کتابداری ، مسائل نشر و آینده شغلی کتابداری پزشکی اشاره کرد.

 

مراسم در ساعت 15 با تقدیر از اساتید و پذیرایی ازحضار  به پایان رسید.

 

گزارش: منیره غریبه نیازی

 

 

 

 

 

 

عکس : پیروز ابراهیمی جعفری

 

 

 

برچسب ها :
ساجد محمدي
|
Iran
|
1393/08/10 - 14:59
4
3
چرا عكس دكتر نقشينه نيست?
پیروز ابراهیمی
|
Iran
|
1393/08/10 - 10:50
3
4
برای همه دوستان جدید الورود آرزوی موفقیت دارم .
امیدوارم در تمام مقاطع تحصیلی خود موفق و پیروز باشند .
پاسخ ها
حامی
| Iran |
1393/08/21 - 08:40
متاسفم همیشه باید خودمون رو دست کم بگیرییم!!!باید دید خودمون رو عوض کنیم.بقیه رشته ها چی دارن ک ما نداریم.اگه بحث بیکاری ک بقیه رشته بیکار دارن تا دلت بخواد.اگه بحث مبانیه ک فلسفه کتابداری همینه و کارش با نیاز مردم پیوند خورده و مردم باید احساس نیاز کنن.
پورنقي
| Iran |
1393/08/11 - 13:28
بخدا کتابدار درست مي گويد.
11 سال پيش کسي اين را گفت و من گوش نکردم
خواهش مي کنم در باتلاق ما گرفتار نشويد.
اين رشته بسيار سطحي تر از آن است که انسان عمر خود را در آن تلف کند.
کل اين رشته را مي توان در يکسال آموزش داد
کتابدار
| Iran |
1393/08/11 - 09:00
همین الان برید ورشته تان را عوض کنید ومهندسی یا چیز دیگری بخوانید وعمر خودرا مثل ما هدر ندهید وگرنه روزی پشیمان می شوید که خیلی دیر است.
فرح سلطانی
|
Iran
|
1393/08/10 - 09:33
1
4
برای همه دوستان جدید الورود آرزوی موفقیت دارم.
صاحب نظر
|
Iran
|
1393/08/10 - 09:04
0
3
ان شاالله موفق باشید.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: