کد خبر: 17782
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 آذر 1393 - 11:43

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

از کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه طباطبایی رونمایی شد

  در مراسمی که به مناسبت هفته پژوهش و با حضوردکتر احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری و اساتید دانشگاه علامه طباطبایی ، 26 آذر در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، از کتابخانه دیجیتالی این دانشگاه رونمایی شد.
 از کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه طباطبایی رونمایی شد

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبایی"http://d-lib.atu.ac.ir" با بیش از چهارصد هزار فراداده و یکصد هزار شیء دیجیتالی تمام متن رونمایی شد.

 

دکتر سید مهدی طاهری رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی،  درباره روند ایجاد این کتابخانه اظهارداشت: اشیاء دیجیتالی ارائه شده دراین کتابخانه شامل کتاب، مقاله، پایان‌نامه، طرح پژوهشی، پیایند، دیداری و شنیداری، منابع جغرافیایی می باشد که به زبانهای فارسی، انگلیسی و عربی ارائه شده و توسط موتورکاوش گوگل نمایه می شود. مهم ترین ویژگیهای این کتابخانه نیز سازماندهی اشیای دیجیتالی براساس استانداردهای بین المللی مرتبط، استفاده از اصطلاحنامه، ارائه شیء دیجیتالی درحدود 17 هزار پایان نامه ارشد و رساله دکترا درحوزه علوم انسانی است.

 

دکتر طاهری درخصوص اهداف و خدمات قابل ارائه در این کتابخانه گفت: امکان ایجاد کتابخانه شخصی، امکان فیش برداری از اشیای دیجیتالی، میز مرجع مجازی، رتبه بندی نتایج جستجو به صورت پویا براساس علایق کاربر و پیشینه جستجوی آن، امکان جستجوی یکپارجه در تمام کتابخانه های دانشگاه و ماژول خدمات تحویل مدرک  از جمله خدماتی است که در این کتابخانه قابل ارائه است.

 

وی افزود: درمورد اهدافی که از تاسیس این کتابخانه دنبال می شود، می توان به گردآورى، ذخيره و سازماندهى اطلاعات و دانش به شكل ديجيتالى، كمك به انتقال مقرون به صرفه و كارآمد اطلاعات، ایجاد ارتباط و همكارى ما بين جوامع پژوهشى، بازرگانى، حكومتى و آموزشى، استفاده از فرصتهاى آموزشى مادام العمر، دسترس ‏پذير ساختن منابع كمياب و ناياب‏ وحفاظت از منابع آسيب پذير اشاره کرد.

 

دکتر طاهری در زمینه اشتراک در پایگاههای اطلاعاتی، تصریح کرد: کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی علاوه بر دسترسی به کتابخانه دیجیتالی، در پایگاههای اطلاعاتی داخلی ازجمله پایگاه مجلات علمی کشور «مگ ایران»، مجموعه مقالات همایش‌های کشور «سیویلیکا»، مقالات علمی و روزنامه‌های کشور «ایران نمایه»، روزنامه ‌های کشور «گنجینه»،و نیز در پایگاههای اطلاعاتی پروکوئست، امرالد، ایبرری و سیج نیز اشتراک دارد.

 

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت:  در زمینه همکاریهای علمی، کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبایی، عضو کنسرسیوم محتوای ملی است که به عنوان یکی از غنی ترین مجموعه های دیجیتالی کشور مطرح است و همکاری مستمری  با دیگر کتابخانه‌های دانشگاهی و سایر مراکز پژوهشی و فرهنگی دارد.  علاوه بر آن  تفاهم نامه ای را با کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه UM (مالزی) منعقد کرده ایم که اقدامی  در جهت گسترش ارتباطات علمی با دانشگاه‌های UM & UPM مالزی خواهد بود.

 

وی در پایان گفت: برگزاری جلسات کارشناسی با کارگزاران رسمی و غیررسمی داخلی و جلساتی با نمایندگان حقیقی ناشران بین المللی از کشورهای میزبان نیز از دیگر فعالیت ها برای توسعه منابع کتابخانه دیجیتالی است.

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1393/10/01 - 13:58
0
1
از اینکه با جناب آقای دکتر سید مهدی طاهری رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی،در همدان همکلاس بودم خوشحالم و به ایشان تبریک میگویم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: