کد خبر: 18328
تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 بهمن 1393 - 09:43

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

لزوم تخصصی‌تر شدن نمایشگاههای کتابهای هنری

بازدید کننده نمایشگاه تخصصی کتابهای هنری گفت: بهتر بود هر یک از حوزه های هنری مثل، طراحی، گرافیک، معماری، موسیقی و عکاسی، نمایشگاه کتابهای تخصصی خود را داشته باشد.
لزوم تخصصی‌تر شدن نمایشگاههای کتابهای هنری

به گزارش خبرنگار لیزنا، پانزدهمین نمایشگاه تخصصی کتابهای هنری از 4 تا 19 بهمن در خانه هنرمندان ایران، پذیرای هنرمندان و علاقه مندان به هنر و عرضه کننده جدیدترین کتابهای تخصصی هنر است. در این نمایشگاه تخصصی که برای پانزدهمین سال متوالی، توسط انتشارات «ویژه نشر» در خانه هنرمندان ایران برگزار شده، کتاب های چاپ ۲۰۱۴ در حوزه های معماری، گرافیک، عکاسی، انیمیشن، طراحی داخلی، طراحی لباس، صنایع دستی، موسیقی، سینما، تئاتر و سایر رشته های وابسته در معرض فروش قرار گرفته است. به سراغ بازدیدکنندگان از نمایشگاه رفتیم تا نظرشان را در مورد نمایشگاه برگزار شده امسال بشنویم.

 

 

مهدی، کارشناس ارشد  رشته حقوق

مهدی کارشناس ارشد رشته حقوق و مشاور حقوقی در یک سازمان دولتی، علت حضور خود در این نمایشگاه را چنین توصیف کرد: دلیل حضور من در نمایشگاههای هنری و نمایشگاه کتابهای هنری مانند این نمایشگاه، علاقه مندی شخصی به هنر است؛ هنر زندگی من است، اگر دنیای هنر نباشد من نابود می شوم، مدت 15 سال است که در هر نمایشگاهی که مربوط به هنر بوده شرکت کرده و باز هم شرکت می کنم.

 

بهتر بود فضای بیشتری جهت برگزاری این نمایشگاه اختصاص داده می شد/ بسیاری از کتابهای روز در حوزه هنر، عرضه نمی شود

وی در ادامه افزود: مسأله ای که در مورد برگزاری نمایشگاه به نظرم می رسد، اینکه بهتر بود فضای بیشتری جهت برگزاری این نمایشگاه اختصاص داده می شد، مشکل دیگر مربوط به عرضه کتابهای هنری است، که البته این موضوع مختص این نمایشگاه نیست، حتی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز بسیاری از کتابهای روز در حوزه هنر، عرضه نمی شود، صرفاً به این دلیل که برخی از کتابها، مورد خاصی دارند؛ در دانشکده های هنر هم، بسیاری از کتابهای هنری خاص، در دسترس نیست. به نظر من، این طرز برخورد، توهین به شعور مخاطب است؛ مسلم است که وقتی مخاطب، چنین عملکردی را می بیند، نسبت به خرید کتابها با دو یا سه برابر قیمت اصلی، که از طریق قاچاق وارد کشور شده اند، اقدام می کند، همانطور که من این کار را انجام داده ام و کتابهایی که نیاز داشته ام و در هیچ انتشارات یا نمایشگاهی عرضه نشده، را به این روش خریداری کرده ام.

 

البته، بعضی از کتابهای هنری هم باز به دلیل داشتن مورد خاص، اجازه انتشار نگرفته اند، که به تصور من باید این تفکر و این نگاه به کتاب، اصلاح شود.

 

تفکر مسئولان امر در حوزه هنر، اصلاح شود

مهدی در مورد راهکاری برای دسترسی هنرمندان و علاقه مندان به هنر، به کتابهای موردنیاز خود، بیان کرد: این امر، نیازمند طی زمانی طولانی است و بعید می دانم این مشکل، به این زودی حل شود؛  از آنجایی که هر روز در دنیای هنر، اتفاق تازه ای می افتد که دسترسی به اطلاعات آن برای هنرمند جذاب است، بنابراین دسترسی به کتابهایی که اطلاعات و آثار هنری جدید را معرفی می کنند، مورد توجه هنرمندان است؛ همانطور که گفتم لازم است تفکر مسئولان امر در حوزه هنر، اصلاح شود تا دسترسی هنرمندان به کلیه کتابهای مورد نیاز، امکان پذیر باشد.

 

وی در خصوص علاقه مندی به کتابهای هنری اظهار داشت: بازدید از نمایشگاه آثار هنری، دیدن فیلم ها و تصاویر هنری از طریق اینترنت، جالب است اما داشتن کتاب هنری چیز دیگری است؛ من به شخصه ورق زدن کتاب را دوست دارم و در حقیقت، حضور کتاب در کتابخانه شخصی، برای من آرامش بخش است.

 

 

فاطمه، دانشجوی رشته نقاشی دانشگاه تهران

فاطمه در ابتدای گفتگو با خبرنگار لیزنا، از حضور در نمایشگاه، ابراز رضایت کرده و در ادامه گفت: شرکت در این نمایشگاه را دوست دارم، به نظر من کتابهای عرضه شده در این نمایشگاه، با توجه به فضای محدود آن، جامع و کامل بوده است. به نظر من، در نمایشگاه بین المللی تهران، کتابهای تخصصی رشته هنر، ارائه نمی شود؛ اما با حضور در نمایشگاه تخصصی مثل این نمایشگاه، به کتابهای بیشتری در حوزه رشته خودم، می توانم دسترسی پیدا کنم.

 

مشاهده تصویر در کتاب، حس خوبی به هنرمند، می دهد

وی در خصوص کتابهای عرضه شده در نمایشگاه، اظهار داشت: کار ما، بیشتر دنبال کردن تابلوها و آثار در فضای اینترنت است و از طریق به راحتی می توانیم به اطلاعات و آثار مورد نیاز دسترسی داشته باشیم، اما با این حال، کتاب، ما را در فضای کار قرار می دهد و احساس نزدیکی بیشتری با تصویر پیدا می کنیم، در واقع، مشاهده تصویر در کتاب، حس خوبی به هنرمند، می دهد و کار را به صورت ملموس تر در دسترس دارد.

 

قیمت کتابها بالاست/ تبلیغات و اطلاع رسانی کافی انجام نشده

فاطمه در پایان سخنان خود، به مسائلی در مورد برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و افزود: در مورد این نمایشگاه، چند نکته به نظرم می رسد؛ یکی اینکه قیمت کتابها بالاست که البته با در نظر گرفتن درصدی تخفیف برای دانشجویان،  خرید برای ما آسان تر شده. نکته دوم این است که در خصوص برگزاری نمایشگاه، تبلیغات و اطلاع رسانی کافی انجام نشده، بهتر است به این موضوع، بیشتر توجه شود تا دانشجویان و هنرمندان علاقه مند به حضور در این نمایشگاهها، بتوانند در آن حضور پیدا کنند.

 

 

رضا، دانشجوی رشته نقاشی دانشگاه علمی کاربردی

بعضی از کتابهای مرجع و تخصصی ما در هیچ نمایشگاهی نیست

رضا که به دنبال کتابهای طراحی می گشت و هنوز کتابهای دلخواه خود را پیدا نکرده بود، از عدم وجود کتابهای مرجع رشته هنر، سخن گفت و ادامه داد: بعضی از کتابهای مرجع و تخصصی ما در هیچ نمایشگاهی نیست و آن تعداد کتاب مرجعی هم که وجود دارد، تجدید چاپ نمی شود. این به خاطر وضعیت فروش کتاب در سالهای اخیر است که واقعاً اسف بار شده، یکی از دوستان من که انتشارات دارد، امسال تصمیم گرفت به خاطر فروش پایین کتابها، انتشارات را تعطیل کند و برای کار و زندگی به ترکیه برود؛ این یک واقعیت است که فروش کتاب، در سالهای اخیر به علت عدم قدرت خرید مردم، پایین آمده و انتشار کتاب نیز به همین علت کاهش یافته است.

هر یک از حوزه های هنری نمایشگاه کتابهای تخصصی خود را داشته باشد

وی در ادامه سخنان خود، توصیه هایی را برای برگزاری بهتر نمایشگاه کتابهای هنری ارائه کرد و گفت: بهتر بود که یکی از گالری های خانه هنرمندان  را برای برگزاری نمایشگاه، اختصاص می دادند تا فضای بیشتری برای ارائه کتابها در اختیار باشد، پیشنهاد دیگر در مورد برگزاری نمایشگاههای تخصصی برای هر حوزه هنری است. به این معنی که هر یک از حوزه های هنری مثل، طراحی، گرافیک، معماری، موسیقی و عکاسی، نمایشگاه کتابهای تخصصی خود را داشته باشد. به این ترتیب، مراجعه کنندگان، امکان دسترسی به کتابهای بیشتر در حوزه تخصصی خود را خواهند داشت.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: