کد خبر: 19008
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 اسفند 1393 - 10:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نشست نظم و بی نظمی: داستان اطلاعات برگزار شد

روز هفتم اسفند 1393 کتابخانه حسینیه ارشاد میزبان نشستی با عنوان "نظم و بی نظمی : داستان اطلاعات " بود که با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران برگزار شد.
نشست نظم و بی نظمی: داستان اطلاعات برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، این نشست ساعت 10 صبح با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش کلیپ معرفی کتابخانه آغاز شد. سید ابراهیم عمرانی پس از خوش­آمد­گویی به حضار بیان کرد: هدف مشترک انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد " اطلاعات" و " اشاعه " آن است. در جلسه امروز قصد داریم یک بحث نظری مانند اطلاعات را با فیلم به صحنه بکشانیم و راجع به آن طرح بحث کنیم. فیلمی که پخش می شود قسمت دوم فیلم نظم و بی نظمی؛ داستان اطلاعات در جهان به روایت جیم الخلیل است و پس از آن اساتید به نقد و بررسی آن خواهند پرداخت.

 

تعریف دقیقی از اطلاعات نداریم

 

پس از پخش فیلم دکتر نوراله مرادی استاد پیشکسوت کتابداری و آرشیو ایران درباره فیلم گفت: همانطور که روایت گر در فیلم اشاره کرد ما تعریف دقیقی از اطلاعات نداریم و تعاریفی مانند «اطلاعات قدرت تصمیم گیری را زیاد می کند» و «اطلاعات به ما اختیار زیاد می دهد»؛ نشانه های اطلاعات هستند.

 

وی افزود: می توان اطلاعات را به دو گروه اکتسابی و ایجادی تقسیم نمود که وسعت بسیار زیادی دارد. برای مثال می توان مرجع شناسی را که در علم کتابداری و اطلاع رسانی گستردگی و تنوع بسیاری دارد نام برد.

 

تمام علوم با یک نقطه تاریک شروع می شوند

 

دکتر یزدان منصوریان دانشیار دانشگاه خوارزمی بیان کرد تقریباً تمام علوم با یک نقطه تاریک شروع می شوند. یعنی علومی که ما می شناسیم هاله روشنایی حول یک هسته تاریک اند. ما در بررسی رشته علم اطلاعات، به دلیل اینکه اطلاعات عنصر بنیادین رشته ماست؛ به همان اندازه که به آن نزدیک هستیم، از آن دوریم. فقط بخشی از آنچه در هستی وجود دارد برای ما قابل درک است. وی در پایان نیز انواع اطلاعات را نام برده و درباره آن توضیحاتی ارائه داد.

 

با مکتوب کردن افکار از بی نظمی فکری جلوگیری کنیم

 

در ادامه مهرناز خراسانچی مدیر مؤسسه و کتابخانه حسینیه ارشاد از استقبال حاضرین تشکر کرده و توضیح داد: این فیلم یک انتخاب هوشمندانه از سوی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران بود. دو نکته بسیار مهم در این فیلم علاوه بر اهمیت اطلاعات و مفهوم آن، با اشاره به اختراع خط و تأثیر آن در علم اطلاعات، به بینندگان توجه داد که کلمات به ایده ها فرصت می دهند که دچار مرور زمان نشوند. گرچه حرفه کتابداری، ستندسازی است اما مکتوبات و مستندسازی میان عموم هنوز جدی گرفته نشده است.

 

نکته مهم بعدی در این فیلم توجه دادن مخاطبان به "ارزش فکر" است. با مکتوب کردن افکار از بی نظمی فکری جلوگیری کنیم و با به کار بستن افکار در جای درست و منطقی اهداف علمی را پیش ببریم.

 

سپس دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله و عضو هیأت مدیره انجمن ترویج علم بحث را درباره پیش بینی های علمی در زمان حال و آینده ادامه داد.

 

وی اهمیت دسترسی علمی به اطلاعات را تحت سه مؤلفه "درک واقعیت" ، " تصویر از وضع موجود" و " قدرت مشارکت تصمیم گیری" برای زندگی بهتردانست و  درباره تأکید به لزوم سازماندهی اطلاعات و استفاده کاربردی آن، درباره شاخص های توسعه انسانی در کشورهای مختلف و نیز بررسی دلایل تمرکز جمعیت در مراکز استان های کشورمان بوسیله آمار و ارقام توضیحاتی ارائه داد.

 

در انتها سید ابراهیم عمرانی درباره لزوم مسئولیت پذیری مردم در قبال اطلاعات و توجه بیشتر به آن صحبت کرد.

 

پرسش و پاسخ پس از اتمام صحبت­های هر سخنران انجام و این نشست در ساعت 12 به پایان رسید.

 

 

 

 

برچسب ها :
مستجیری
|
Iran
|
1393/12/17 - 12:16
0
1
بسیار تامل برانگیز وروشنگر بود
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: