کد خبر: 19017
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 اسفند 1393 - 17:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

آشنايي با پوري سلطاني بزرگترين رويداد زندگي من است

كامران فاني در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت هفتاد و هفتمین سالگرد تأسیس کتابخانه ملی، امروز (دوشنبه ۱۱ اسفند) و تقدیر از پوری سلطانی، مادر کتابداری نوین ایران در مرکز همایشهای کتابخانه ملی برگزار شد، سخنرانی کرد.
 آشنايي با پوري سلطاني بزرگترين رويداد زندگي من است

 

 

به گزارش خبرنگار لیزنا بعد از سخنان رئیس کتابخانه ملی و در بخش دوم اين مراسم كامران فاني با بيان اين مطلب كه مايه مباهات و افتخار اوست كه در مراسم بزرگداشت پوري سلطاني سخن مي گويد، گفت: آشنايي با پوري سلطاني بزرگترين رويداد زندگي من است. من اين بخت را داشتم كه ساليان دراز از همكاران نزديك پوري سلطاني بودم و اين نزديكي بهانه اي نمي شود كه من بخواهم از سجاياي اخلاقي و انساني او سخن بگويم من در اين مراسم قصد دارم تنها از او به عنوان بانوي كتابدار ياد كنم.

 

او با بيان اين مطلب كه پوري سلطاني شناخته شده ترين كتابدار ايران است، يادآور شد: پوري سلطاني با حضور مستمر و 50 ساله خود در عرصه كتابداري نقش بسزايي در گسترش كتابداري علمي در ايران داشته است و امروز از او به عنوان مادر كتابداري نوين ايران ياد مي شود. در واقع سرگذشت كتابداري نوين ايران با سرگذشت پوري سلطاني گره خورده است.

 

اين كتابدار پيشكسوت در ادامه با اشاره مختصر به تاريخ تاسيس كتابداري نوين در ايران گفت: سال 1347 سالي مهم در كتابداري نوين ايران به شمار مي رود. در اين سال گروه كتابداري دانشگاه تهران تاسيس شد و پس از تاسيس اين رشته نوظهور انجمن كتابدران ايران راه اندازي شد.

 

او افزود: با اين كه همه جا عنوان مي شود كه كتابخانه ملي در ايران سابقه 77 ساله دارد اما چنين نيست. عمر كتابخانه ملي در ايران كوتاهتر است.

 

او تاسیس مرکز خدمات کتابداری را یکی دیگر از اتفاقات مهم این حوزه در ایران نامید و گفت: بدین ترتیب میراث مکتوب ما بدون کتاب و کتابدار نمی‌توانست سامان بگیرد و واقعیت این است که ما پیش از این زمان، اساسا چیزی به نام کتابداری نداشتیم.

 

این استاد پیشکسوت رشته کتابداری ادامه داد: قبل از تاسیس کتابخانه ملی ما تقریبا چیزی به نام کتابداری نداشتیم و آن اوایل هم که کتابخانه ملی تاسیس شد، تقریبا نقش کتابخانه عمومی را بازی می‌کرد.

 

فانی گفت: زمانی که من وارد دانشکده کتابداری شدم، بعد از چند سال تألیف و تدوین کتاب‌های اصلی حوزه کتابداری آغاز شد. آن زمان تعداد افراد تحصیلکرده کتابداری بسیار اندک بود ولی الان شاید تعداد کتابدارهای دکتر ما به بیش از هزار نفر هم برسد.

 

این استاد عرصه کتابداری در ادامه با اشاره به زندگی پر فراز و نشیب پوری سلطانی، ‌ همچنین از ایرج افشار که به گفته او پلی بین کتابداری سنتی و نوین بود، یاد کرد.

 

او گفت: گنجینه یک کتابخانه تا زمانی که فهرست‌نویسی نشده باشد، فرقی با انبار ندارد و واقعیت این است که در مقطعي از تاريخ كتابداران ما انبار دار بودند.

 

فانی ادامه داد: ما در سال ۱۳۵۷ که حوزه کار تغییر کرد، نیاز به یک کتابخانه ملی را شدیدا احساس می‌کردیم و وقتی که کتابخانه ملی تاسیس شد، دوره کاری جدید خانم سلطانی هم آغاز شد. او اکنون یک اسطوره است و هیچ رشته‌ای هم بی‌نیاز از وجود اسطوره‌ها نیست. پوري سلطاني حق بزرگي بر گردن كتابداري نوين ايران دارد و بايد  تمام اهالي علم و فرهنگ قدردان زحمات او باشند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: