کد خبر: 22831
تاریخ انتشار: سه شنبه, 13 بهمن 1394 - 17:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کیفیت بخشی به حوزه کتاب و پژوهش ضروری است

توجه به کیفیت کتاب ها و فرآیندهای پژوهشی از مهم ترین مواردی است که در جایزه کتاب سال مورد توجه قرار گرفته است.
کیفیت بخشی به حوزه کتاب و پژوهش ضروری است

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست خبری سی ‌و‌ سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور حجت ‌الاسلام مهدوی راد، دبیر علمی جشنواره و محسن جوادی، دبیر جایزه جهانی کتاب سال صبح امروز سه ‌شنبه 13 بهمن‌ ماه  1394 در سرای اهل قلم برگزار شد.

 

طی این نشست حجت الاسلام محمد علی مهدوی راد با اشاره به اینکه کمیت در عرصه کتاب می تازد؛ گفت: در این عرصه کمبودی نداریم، اما کیفیت کتاب ها افت کرده است.

 

وی ادامه داد: امسال سی و سومین دوره کتاب سال برگزار خواهد شد و به لحاظ دستیابی به اطلاعات تحولی عظیم را شاهد هستیم و فراخوان آن به صورت پیامک و پست الکترونیک اعلام شده است.

 

دبیر جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران دربخش دیگری از صحبت هایش بیان کرد: کتاب گرایی و کتاب جویی کاهش یافته است و نهادهایی مانند صدا و سیما کمتر به معرفی کتاب می پردازند و امسال در جایزه کتاب سال شاهد جایزه گرفتن شخصی هستیم که 25 سال از عمر خود را برای نگارش کتاب صرف کرده است و حتی خانه اش را برای آن فروخته است.

 

وی ادامه داد: سال گذشته پیشنهادی به خانه کتاب شد و خانه کتاب قول اجرای آن را داد و بر این اساس قرار شد کتاب های برگزیده در مجموعه خانه کتاب نقد و بررسی شود و تا امروز اجرایی شده و امید است در سال آینده جدی تر پیگیری شود.


مهدوی راد بیان داشت: اکنون ناشرانی که درسایت خانه کتاب ثبت نام نکرده اند می توانند این کار را انجام دهند، زیرا فراخوان کتاب سال 95 فروردین ماه اعلام می شود.

 

دبیر جشنواره کتاب سال با اشاره به اینکه بنا بر این بود که ناشران و نویسندگان کتاب ها را به دبیرخانه ارسال کنند اما فقط به آن بسنده نکردیم و مکرر اطلاع رسانی می شود و هرچه قابلیت ارزیابی دارد از چشم دور مانده هم مورد بررسی قرار می گیرد.

 

وی در ادامه بیان کرد: 5385 کتاب به دبیرخانه سی و سومین دوره جایزه کتاب سال ارسال شد که همه آن ها در سال 1393 منتشر شده بودند و بعد از بررسی های اولیه 224 عنوان کتاب برای مرحله نهایی انتخاب شدند و 896 داور آن ها را ارزیابی کردند.

 

مهدوی راد در بخش دیگری از صحبت هایش اعلام کرد: امسال به خاطر آنکه ثبت نام درسایت خانه کتاب بود و دسترسی آسانتر شده بود و تنوع جغرافیایی بیشتری داشتیم و در مراسم اختتامیه  امسال 10 برگزیده و 30
تقدیری داریم.


وی در خصوص تاثیر جوایز بر کیفیت کار کتاب آفرینان بیان کرد: نه تنها جایزه کتاب سال، بلکه همه جشنواره های ادبی روی کتاب آفرینی اثر دارد و مساله اینجاست ما چطور از آن بهره برداری کنیم و این نوع جریان ها می تواند به کیفی تر شدن کتاب ها کمک کند؛ البته وزارت ارشاد باید بررسی های دقیق تری روی کتاب ها داشته باشد. هرچند خریداری تعدادی از کتاب و زمینه ترجمه کتاب ها کیفی به کتاب آفرینی کمک می کند.


مهدوی راد در بخش پایانی اذعان داشت: امسال کتاب سال با شش هزار ناشر، 250 داور و 6564 شخصیت اهالی قلم در زمینه دینی، علوم اجتماعی، هنر، تاریخ، جغرافیا و کودک ونوجوان در 72 گروه بررسی شد.


کیفیت بخشی زیربنای جشنواره امسال

جوادی، دبیر جشنواره دوره سی و سومین جایزه جهانی  کتاب سال در خصوص این جشنواره گفت: به روال سابق اطلاعیه ها داده شد و ناشران کتاب ها را فرستادند که از میان 252 کتاب خریداری شد و موضوعات آنها شامل: مطالعات ایران و اسلام است که خارج از ایران منتشر شده و به زبان روسی، آلمانی و انگلیسی نوشته شده است.


وی با بیان اینکه برای داوری 90 نفر همکاری داشته اند که 10 نفر آنان خارجی هستند، بیان کرد: در داوری 30 کتاب حداقل لازم برای گزینش را داشته اند و 10 جلد از آن انتخاب شده است.


جوادی با تاکید بر این نکته که جشنواره مبتنی بر کیفیت برگزار می شود، بیان کرد: در داوری استانداردهایی که ما تعریف می کنیم بیشتر به کشورهایی معطوف می شود که بنیه اش را داشته باشند و به همین خاطر اسامی همه کشورها دیده نمی شود؛ در واقع سعی می کنیم رقابت گسترده تر و داوری ها منطقه ای انجام شود.

 

ضرورت حضور سازمان های مردم نهاد در کیفیت کتاب ها

افشین داورپناه، معاون فرهنگی و پژوهشی مؤسسه خانه کتاب و مجری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران  با اشاره به اینکه کیفیت کتاب های این دوره افت کرده است، گفت: در مواردی کتابسازی به جای نگارش کتاب دیده می شود. همانطور که در کارهای پژوهشی هم این روند قابل مشاهده است و امسال خانه کتاب سعی دارد کتاب‌ های برگزیده و شایسته تقدیر را تحلیل کرده و گزارش آن را منتشر نماید تا تغییری در وضعیت کتاب ایران ارائه گردد.


وی همچنین حضور سازمان های مردم نهاد و مردم را در کیفیت بخشی این عرصه و ترویج آن تاثیر گذار است.

 

داور پناه در پایان در خصوص کتاب های بخش ادبیات و حضور آن ها در جایزه کتاب سال گفت: آن بخش از کتاب ها که در جایزه جلال و سایر جشنواره های ادبی حضور نداشتند در جایزه کتاب سال شرکت داده می شوند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: