کد خبر: 23214
تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 اسفند 1394 - 22:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

رونمایی از جلد شانزدهم فرهنگنامه کودکان/اعلام کتب برگزیده کودک

دبیر شورای کتاب کودک از جلد شانزدهم فرهنگنامه کودکان و نوجوان رونمایی کرد و این اثر را به سرویراستار تقدیم کرد.
رونمایی از جلد شانزدهم فرهنگنامه کودکان/اعلام کتب برگزیده کودک

به گزارش خبرنگار ليزنا، نوش آفرين انصاري دبير شوراي كتاب كودك بعد از ظهر امروز (17 اسفند 94) در جشن پنجاه و سومین سالگرد تأسیس شورای کتاب کودک، صحبت خود را با رونمايي جلد شانزدهم فرهنگنامه كودك و نوجوان آغاز كرد و گفت: درباره اهمیت فرهنگنامه صحبت کردن کار بسیار سختی است. این اثر اثری شگفت‌انگیز است. سعادتمندیم که ایران تورانی (توران میرهادی) را در دل خود دارد که از سالیان خیلی خیلی دور در فکر انتشار چنین مجموعه گرانقدری بوده است. تقدير و سپاس بي كران اعضاي شوراي كتاب كودك را نثار تمام عزيزاني مي كنم كه در گردآوري فرهنگنامه كودك و نوجوان كمك كردند. اثري كه تا نخوانيم نمي توانيم حس آن را منتقل كنيم.

 

وي در پي رونمايي از جلد شانزدهم فرهنگنامه كودك و نوجوان، اين اثر را به بنیانگذار و سرویراستار آن، توران میرهادی و همچنین ایران گرگین، سرويراستار آن تقديم كرد.

 

ايران گرگين سرويراستار فرهنگنامه در فيلمي پيام خود را اينگونه اعلام كرد: از زماني كه در دبيرستان فرهاد مشغول بودم تلاش كردم تا ثروت و فرهنگ سرزمينم را به كودكان بشناسانم و با همين هدف در شوراي كناب كودك فعاليت و سرمايه گذاري كردم تا فرهنگنامه اي در سطح كودك و نوجوان با محوريت دقيق علمي تهيه شود.

 

وي ادامه داد: در تمام طول فعاليت ما روشن شد كه مردم ايران بسيار غني و خالق هنر و ادبيات هستند و توانستند اين سرزمين را طي تاريخ حفظ كنند.

 

ویرایش جلد هفدهم فرهنگنامه با همراهی دو ویراستار

سپس افاضل، مدير گروه فيزيك و مديريت فرهنگنامه از تحولات فرهنگنامه گفت: فرهنگنامه تحولاتي در زمينه فيزيكي، نوسازي دفتر و تجهيزات مربوط به تأليف و نوسازي سخت افزاري و نرم افزاري را پشت سر گذاشته است. تسهيل سازمان فرهنگنامه نيز از اقدامات ديگر بود كه اميدواريم در آينده مراحل تكامل خود را طي كند.

 

وي ديگر نوآوري هاي اين فرهنگنامه را توضيح داد: براي اولين بار در جلد ١٧ اين فرهنگنامه برنامه داريم از دو ويراستار همزمان استفاده كنيم.

 

افاضل تصريح كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از جمله نهادهايي است كه ٣٠٠ دوره از اين فرهنگنامه را خريداري كرده و اميدواريم نهادهاي ديگر نيز در ترويج اين اثر سهيم باشند و به دست خواننده برسانند.

 

وي یادآور شد: جلد ١٧،١٨ و ١٩ مراحل ويرايش و تأليف را مي گذرانند. از طرفي شوراي مديريت در نظر دارد به همت همكاران، ١٢ جلد را روزآمدسازي كند. البته تا انتشار جلد آخر مي بايست صبر كنيم تا بتوان
فرآيند روزآمدسازي را آغاز كرد.

 

تقدیر از نویسنده کتاب «من آبی، من سبز»

انصاري در ادامه ي مراسم سالگرد شوراي كتاب كودك از حركت مؤسسه ي مادران و استقرار آن در منزل جديد و تهيه اولين خانه فرهنگ روستايي در روستاي مزگا خبر داد و دستاوردهاي سال ٩٤ شورا را معرفي كرد: كارگاه سي ام آشنايي با كتاب كودك و دعوت ٥٠ نفر به فضاي شورا، پروژه ي بين المللي مناريد كه با هدف تقويت و انسجام سازماني در راستاي مديريت يكپارچه منابع انساني، تولد سه كتابخانه در روستاهاي سيستان و بلوچستان و حضور نمايندگاه شورا در جشنواره نروژ از دستاوردهاي شوراي كتاب كودك در سال ٩٤ محسوب مي شود.

 

در اين مراسم از برگزيده ي دومين دوره جايزه ي ادبي عباس يميني شريف ، نويسنده ي كتاب «من آبي، من سبز»، صفورا نيري، به علت احساس قوي و تأثيرگذار، تنوع موضوعات، ايجاز كلام و زبان و بياني ساده تقدير شد.

 

خانه کتابدار 12 ساله شد

سپس ندا موحدي پور، عضو خانه كتابدار كودك و نوجوان، از ١٢ ساله شدن خانه كتابدار كودك و نوجوان و ترويج خواندن گفت و بيان كرد: خانه كتابدار در دوازدهمين سالگردش به عنوان هويت جاري و با تكيه بر توانمندي هايش مي خواهد مرحله ي ديگري از زندگيش را آغاز كند.

 

وی به برخی از دستاوردهای خانه کتابدار اشاره کرد: حضور نسل اول خانه، جوانهایی که با نگرانی دشواری خواندن در نسل جدید به خانه مراجعه می کردند و نسل جدید را دعوت به خواندن می کنند. بامداد کتابخانه ها که به مدت دو سال است برای تجهیزات کتابخانه های روستایی فعالیت می کند، گروه ترویج و میزبانی انجمن بانوان امیریه که هر سه شنبه برگزار می شود، از دستاوردهای این خانه به شمار می رود. چای می نوشیم و کتاب می خوانیم، کارگاه های بازی و رهایی و طرح نجوای شادمانی نیز در لیست این اقدامات جا دارند.

 

در خلال مراسم جایزه ی ادبی جعفر پایور به کتاب «اشوزدنگهه» به نویسندگی آرمان آرین تعلق گرفت. این هفتمین دوره بررسی آثار بازنویسی ادبیات کهن ایران است که تاکنون جایزه ی جعفر پایور به چهار نویسنده و دو نهاد تعلق گرفته است.

 

جای خالی شخصیت زن در کتاب زندگینامه در سال 93

در ادامه شکوه حاجی نصرالله عضو شورای کتاب کودک اظهار داشت: در سال 1393 در حوزه های گوناگون 1189 کتاب بررسی شد که نتیجه حاکی از برتری کمّی و کیفی آثار ترجمه نسبت به آثار تألیفی است. البته آثار مرجع تألیفی این نسبت را عکس می کند. در بسیاری از داستان های تألیفی گونه واقع گرا از مردم جنوب کشور با لهجه ی بمی انتخاب شده اند.

 

وی ادامه داد: در این سال دو گونه کتاب تصویری پاپ آپ و تعاملی داشتیم و شاهد حضور کتاب شاهنامه با تصویرگری نوع کمیک استریپ بودیم. بیشترین بازنویسی ها از شاهنامه بود و تعداد بازآفرینی ها اندک و گردآفرینی ها نشان از دخل و تصرف در آثار قومی داشت. در بخش تألیف هم کتابهایی داشتیم که با تغییر ظاهری به عنوان چاپ اول منتشر شدند.

 

عضو شورای کتاب کودک و مدرس کارگاه ادبیات اذعان داشت: شاعران به گروه سنی الف و ب توجه زیادی داشتند اما درصد بالایی از آنها هیچ ستاره و یا یک ستاره بودند. تصویرسازی برای گروه سنی ب و ج در سال 93 رشد خوبی داشته است. کتابهای دینی علی رغم افزایش تعداد، همچنان داستان های کلیشه ای و تکراری هستند.

 

وی به جای خالی شخصیت زنان در کتاب های زندگینامه تأکید کرد: در کتاب زندگینامه جای خالی شخصیت های زن دیده می شود. خاموشی انتشار فلسفه برخلاف تب چند سال اخیر از دغدغه های گروه بوده است. انتشار کتاب های فعالیتی پای نیازها را به فهرست شورا باز کرد در حالیکه در سال های قبل این کتابها بررسی نمی شدند.

 

شکوه حاجی نصرالله افزود: در نشر الکترونیک رشد سایت ها با رویکرد مذهبی و محیط زیست چشمگیر بوده و نشریه ی قلک به جمع خردسالان پیوست. در مقابل نشریه کوشش چاپ نشد. بسیاری از کتابها به علت نبود ویراستار پر از غلط بوده و جای خالی ویراستار علمی حس شده است.

 

در پایان مراسم کمیته ی جوایز شورای کتاب کودک، در بخش تصویر از پدیدآورندگان، مترجمان و ناشران کتاب های "دارم شروع می شوم"، " ماهیگیر و بهار"، "راز گریه سگ ها"، هیچ کسی که کسی نبود" تقدیر کرد و لوح برگزیده به کتاب" احتیاط! خطر حمله موشها و دیگران" تعلق گرفت.

 

در بخش داستان از کتاب "صدا،کات ،سکوت"، که هنوز به چاپ نرسیده ، کتاب" کنسرو غول"، "پلیس جدید"، "اعجوبه"، "در انتظار یک زندگی طبیعی"، "گل"، "خیالباف"، "شگفتی"، "کتاب اریک"، "بخت پریشان "و" تربیت درخت کوچک" تقدیر به عمل آمد و کتاب" اشوزدنگهه" لوح برگزیده را از آن خود کرد.

 

در بخش غیر داستان نیز لوح تقدیر در اختیار مترجمان، نویسندگان و ناشران کتاب های " سوره ی نیاز ،پنج جرعه تشنگی "،"پستانداران ایرانی، سگ سانان و کفتاران"، "فرهنگنامه طلایی ورزش" قرار گرفت و  لوح برگزیده تقدیم به پدید آورنده کتاب "پولک های چوبی" و مدیر انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان شد.

 

کتاب های " صلح مثل چای تازه دم" و " ابری بازیگوش" در بخش غیر شعر تقدیر شدند که لوح برگزیده ی این بخش به کتاب"من آبی، من سبز" تعلق گرفت.

 

گفتنی است، مراسم  سالگرد تأسیس شورای کتاب کودک، از ساعت ۱۶  تا 18 در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: