کد خبر: 25761
تاریخ انتشار: یکشنبه, 16 آبان 1395 - 02:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

دومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

منبع : لیزنا
دومین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات صبح   روز 15 آبان 1395 با حضور مسئولین نهاد کتابخانه‌های عمومی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، پژوهشگاه علوم و فناوری ایران (ایرانداک) و جمعی از اساتید و دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
دومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

 به گزارش لیزنا، سید ابراهیم عمرانی، دبیر اجرایی کنگره، ضمن خوش آمد گویی به تمامی حضار، در مورد برگزاری اولین مرحله مسابقه «خواندن،‌ دانستن، توانستن» صحبت کرد و گفت این مسایقه ویژه دانشجویان کارشناسی بوده و مرحله دوم آن  در روز دوم کنگره برگزار خواهد شد. سپس از دکتر فریبرز خسروی دبیر علمی کنگره برای سخنرانی دعوت شد.

در ادامه  دکتر فریبرز خسروی رییس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران و دبیر علمی کنگره صحبت کرد و گفت: در جریان شکل گیری این کنگره شاهد زحمات بسیار زیاد دوستان در انجمن و در حواشی انجمن بودم. داوران و عزیرانی که وقت زیادی را صرف این کنگره کردند و بزرگورانی که در برگزاری این کنگره  حمایت کردند، امیدوارم تداوم این نشست‌ها باعث ارتقای سطح دانش و عملکرد این حرفه در حوزه اطلاعات و کتابداری باشد.

دکتر خسروی از دلیل برگزاری کنگره گفت و بیان کرد: علت اصلی تشکیل این کنگره  تقریب دو حوزه دانشگاهی و حوزه عملی است، افرادی که حرفه مند هستند و در مسیر سرویس دهی قرارد دارند. سال گذشته که کنگره برگزار شد سوال شد که چقدر موفق شدیم و طبق نظرسنجی ها مشخص شد کنگره در حوزه هایی به اهدافش دست یافته است. امیدوارم  امسال با  گفتگوهای پویا و خلاقی که  در این نشست ها پدید می آید، بشود جمع بندی مناسبی را برای عملکرد سالیانه کتابخانه ها فراهم آورد و بینش مثبت تری را نسبت به این حوزه فراهم آورد.

وی افزود: تعداد نشست‌ها را امسال افزایش دادیم و اینها بر اساس تقاضا بوده است. کمیته پژوهش انجمن پیشنهاداتی را ارائه کردند و در هیات مدیره مصوب شد و در سال جاری تعداد نشستها افزوده شد.

خسروی گفت: امسال جوایزی تعریف شد، سه جایزه  با عنوان بزرگترین اساتید حوزه علوم اطلاعات؛ جایزه پوراندخت سلطانی (در حوزه کاربردی)، عباس حری (در حوزه نظری) و نورالله مرادی (در حوزه آرشیو).

 

ویژگی مهم کنگره برقراری ارتباط بین عمل و نظر است

وی ادامه داد: مقالات برای کنگره وضع مطلوبی نداشت. وضع مطلوب مقالات برای کنگره، یعنی اول عملیاتی کردن آنچه را که در حوزه نظری در حال شکل گیری است و دیگر مستند کردن تجربیات مثبتی که دوستان حرفه مند در درون کتابخانه ها دارند.

خسروی ادامه داد: در هفته نامه علمی نیچر اعلام کرده بود که  58 مقاله به دلیل سرقت علمی از سایت برداشته شده  است. شاید این حاصل نوع نگاهی است که در آموزش عالی به کمیت می رود و از کیفیت فاصله گرفتیم. شاید مشکل اصلی این باشد که بین عمل و نظر نتوانستیم ارتباط خوبی را برقرار کنیم  و تاکید کرد ویژگی مهم کنگره برقراری ارتباط بین عمل و نظر است.

وی در پایان گفت: امیدوارم نشست ها و مجموعه برنامه هایی که در این دو روز برگزار می شود بتواند پاسخگوی این نیاز باتشد.

 

در ادامه عمرانی، توضیحاتی درباره روند برگزاری همایش داد و گفت  سال گذشته به گروههای کتابداری اعتمادی را برگرداندیم و کمک بسیار خوبی از آنها دریافت کردیم به طوری که گروههایی که در شهرهای دیگر بودند تمایل به همکاری در کارهای اجرایی داشتند و افزود از همه این گروهها تشکر میکنم.

عمرانی همچنین از نهادها و سازمانهایی که با حمایت های خود در برگزاری دومین کنگره متخصصان با انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران همکاری داشتند تشکر و قدردانی کرد.

وی افزود شرکت های خارجی مثل الزویر، ناشر بین المللی، برای شروع آمده و در حال سنجش کنگره است که بتوانیم در سال آینده همایش را با بعد منطقه ای جلو ببریم و وایلی نیز قرار است از سال آینده کمک کند. ناشران بین المللی انتظار SLA را از ما دارند. SLA انجمن کتابخانه‌های تخصصی جهانی است.

وی در ادامه در مورد خدمات و فعالیت های پوراندخت سلطانی، بانوی کتابداری ایران صحبت کرد و گفت مراسم کوتاهی در اختتامیه به سالگرد ایشان اختصصاص داده خواهد شد.

سپس عمرانی از علیرضا مختارپور، دبیرکل کتابخانه ای عمومی کشور، برای سخنرانی دعوت به عمل آورد و گفت به شخصه از آقای مختارپور قدردانی میکنم. در مدتی که ایشان در نهاد بودند دیدم که آستین بالا زدند و دویدند. من از زبان کتابدارانی که روزگاری شاگرد من بودند و الان در کتابخانه ها هستند این قدردانی را تقدیم آقای مختارپور می کنم.

 

سپس علیرضا مختارپور سخنانی را در دومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ارائه کرد.

در ادامه عبدالرضا کردی، مشاور محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری سخنرانی کرد.

 

بعد از آن دکتر رحمت الله فتاحی، بیرگر یورلند (Birger Hjørland) استاد ممتاز و نظریه پرداز معروف و عضو هیات علمی دانشکده کتابداری دانشگاه سلطنتی دانمارک را معرفی کرد و گفت: ایشان پر استنادترین فردی است که در رشته ما کار می کند و یک نظریه پرداز بی نظیر هست و حوزه علاقه وی سازماندهی دانش است. فتاحی در ادمه پیام یورلند را که برای کنگره ارسال کرده بود قرائت کرد.

در ادامه بخشی از سخنرانی پروفسور استوان هارناد (Stevan Harnad) درباره Open access (OA) که برای دومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ارسال کرده بود به زیان اصلی پخش شد.

بعد از این مراسم، نشست افتتاحیه با عنوان «دسترسی آزاد به اطلاعات از شعار تا واقعیت» برگزار شد و کنگره در بعد از ظهر با 6 نشست تخصصی دیگر در تالارهای سه گانه کتابخانه ملی ادامه یافت.

دومین روز کنگره روز یکشنبه 16 آبان برگزار خواهد شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: