کد خبر: 2811
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 شهریور 1389 - 23:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

جلسه مشترک دو انجمن «کتابداری» و «حمایت از کودکان کار» برگزار شد

جلسه ای مشترک میان هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و اعضای انجمن حمایت از کودکان کار، صبح روز چهارشنبه، مورخ سوم شهریور ماه 1389 تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، جلسه ای مشترک بین اعضای هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و اعضای انجمن حمایت از کودکان کار صبح روز چهارشنبه، مورخ سوم شهریور ماه 1389 برای آشنایی و ایجاد همکاری بین این دو انجمن تشکیل شد.

 

قبل از شروع جلسه، اعضای هیأت مدیره انجمن کتابداری و مسئولین انجمن حمایت از کودکان کار، در مرکز بازار  واقع در بازار حضرتی، کوچه موسوی که یکی از سه شعبه انجمن بود حاضر شدند.

رئیس انجمن کتابداری، دکتر سعید رضایی شریف آبادی و دیگر اعضای هیأت مدیره: کاظم حافظیان رضوی، دکتر مهدی علیپور حافظی و امیررضا اصنافی از نمایشگاه نقاشی کودکان انجمن بازدید کردند. در  خلال این بازدید، یکی از کودکان، علیرضا نوروزی، که عضو شورای کتابخانه بود، گروه را همراهی کرد و نقاشی ها را به حاضران نشان داد و توضیحاتی هم در مورد کارهای کودکان این انجمن ارائه کرد. خانم محمدی مدیر عامل مرکز بازار نیز در مورد کارها و فعالیتهایی که هر کدام از این کودکان در بیرون از منزل انجام می دهند اعم از خیاطی، دستفروشی و غیره توضیحاتی را بیان کردند.

بعد از بازدید از نمایشگاه، آقای حسنی که موسس انجمن حمایت از کودکان کار بودند به جمع دوستان پیوستند و عکس یادگاری در کنار تعدادی از این کودکان به همراه اعضاء انجمن کتابداری ایران گرفته شد.

جلسه در کتابخانه انجمن با حضور خانم بناساز و آقای حسنی و اعضای هیأت مدیره انجمن کتابداری برگزار شد. در ابتدای جلسه آقای حسنی موسس انجمن درباره زمان شروع به فعالیت انجمن حمایت از کودکان کار صحبت کرد. وی بیان کرد: این سازمان خصوصی فعالیت رسمی خود را از سال 81 آغاز نموده و معیار کار خود را بر پایه حمایت از کودکان قرار داده است. در ابتدا انجمن، فعالیت های خود را با بچه های 4 ساله شروع کرد.

وی اضافه کرد: قانون منع کار کودکان، هنوز نتوانسته است کودکان را از خیابان جمع کند و باید راهکار هایی برای تغییر قانون کار کودکان از طرف دولتمردان اندیشیده شود.

آقای حسنی گفت: داشتن جامعه خوب هدف همه ماست و باید در این میان تضادهای فکری را کنار گذاشت و با تشکیل انجمن های مردمی، حامی و کمک رسان به این افراد بود.

در ادامه خانم بناساز مدیر عامل کل مراکز حمایت از کودکان کار، درباره فعالیت های انجمن توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: بحث اول در مورد حمایت از این کودکان بررسی آسیب های خانواده است و باید بیشتر فعالیتها را معطوف به آموزش بچه های خیابانی کرد. در این زمینه کار با 200 کودک که همگی نیز بیسواد بودند، آغاز شد و در بازه زمانی کوتاه نتیجه بخش بوده است.

خانم بناساز در ادامه صحبت هایش افزود: شروع کار کتابخانه با اهدای 10 جلد کتاب از طرف یکی از کودکان انجمن بود که اکنون به 3700 جلد کتاب رسیده است و کودکان می توانند در ساعات فعالیت کتابخانه از این مجموعه استفاده کنند.

بناساز، به کتابخانه خواجو کرمانی اشاره کرد که تنها کتابخانه موجود در محدوده برای استفاده کودکان بود و اینکه بیشتر این کودکان دسترسی به همین مکان را هم نداشتند.

بعد از پایان صحبت های خانم بناساز، کلیپی 30 دقیقه ای در خصوص فعالیت های گروه برای کودکان کار، که توسط یکی از اعضاء انجمن تهیه شده بود، به نمایش در آمد.

در پایان کلیپ آقای حسنی، بیان کرد: اگر بستر و امکانات برای این کودکان فراهم باشد می توانند در کنار کار به تفریح و آموزش هم برسند و اینکه جامعه باید نگاهی دوباره به کودکان کار داشته باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: که روزی این کتابخانه 3700 جلدی گسترش یافته و در کتابخانه به روی همه کودکان باز بشود.

در ادامه دکتر رضایی، به شعر خوانی کودکان در کلیپ اشاره نمود و ضمن تشکر و قدردانی از فعالیت هایی که انجمن حمایت از کودکان کار برای این کودکان انجام داده است، آمادگی خود را برای کمک به این انجمن اعلام کرد.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی، همچنین به برگزاری همایش های ماهانه و یا نشست ویژه بین دو انجمن،  از جنبه مطالعه و آموزش و گسترش کتابخوانی اشاره نمود.

زینب عبداللهی، مسئول کتابخانه انجمن حمایت از کودکان کار، گفت: حدود یک سال و نیم مسئولیت کتابخانه را برعهده دارد و برای تهیه کتاب ها خیرین یاری رسان بودند.

وی در ادامه افزود: بیشتر مخاطبان گروه سنی خردسال و کودک هستند البته نوجوانان هم علاقه به مطالعه دارند ولی کتابهای موجود در کتابخانه با توجه به گروه سنی آنها پاسخگوی نیازهایشان نیست.

عبداللهی گفت: در مناسبتها و اعیاد برای کودکان مسابقه کتابخوانی برگزار می شود و هفته ای یک ساعت به ترویج کتابخوانی اختصاص داده شده و در همه این فعالیتها کودکان نقش چشمگیری را دارند و کمکهای داوطلبانه از طرف کودکان انجام می شود که در این خصوص از بین همین کودکان، شورای کتابخانه تشکیل شده تا اصول اولیه کتابداری آموزش داده شود.

در ادامه صحبتهای دکتر رضایی، کاظم حافظیان رضوی، عضو هیأت مدیره انجمن کتابداری ایران، خاطراتی از فعالیت هایشان در زمینه کودکان کار بیان کرد و همچنین از پیشنهاد دکتر رضایی در زمینه همکاری با انجمن استقبال کرده و افزود: می توان در زمینه تشکیل کلاس ها و دوره های آموزش کتابداری و همینطور از نظر تجهیز کتابخانه حامی و کمک رسان مجموعه بود.

دکتر مهدی علیپور حافظی، مسئول کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی، ضمن تشکر از فعالیت های انجمن حمایت از کودکان کار گفت: تبلیغات کافی در این زمینه برای حمایت از چنین انجمن های خصوصی نشده است. وی آمادگی انجمن کتابداری ایران را در زمینه تبلیغات برای آشنایی بیشتر مردم نسبت به فعالیت های حمایتی از کودکان کار اعلام کرد.

در این میان خانم فتاحی عضو انجمن کتابداری، در زمینه بهداشت کودکان کار سوالاتی مطرح کردند که آیا مطب یا متخصصانی برای رسیدگی به بهداشت اینگونه کودکان وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال خانم بناساز گفت: پزشکان داوطلب کمک رسان وجود دارند و در صورت مشاهده بیماری کودکان را به مراکز درمانی یا مطب هایی که در مراکز وجود دارند راهنمایی می کنند و پیگیر کارهای درمانی کودکان می شوند. همچنین نبود امکانات کافی در زمینه درمان را دلیل اصلی نبود مطب اختصاصی برای انجمن دانست و اشاره کرد که مطب دندانپزشکی فقط شامل یونیت دندانپزشکی می باشد و از لحاظ تهیه دارو برای این دستگاه  بودجه کافی در اختیار ندارند. در ادامه خانم فتاحی پیشنهاد کمک از طرف تیم دندانپزشکی را به انجمن دادند تا هماهنگی لازم با دکتر خوشنویسیان برای تهیه تجهیزات پزشکی صورت بگیرد.

امیررضااصنافی، نیز در پایان، لوح فشرده ای از کتاب های گویا را در اختیار کتابخانه انجمن حمایت از کودکان کار قرار دادند.

دکتر رضایی در پایان جلسه از حضور خانم یوسفی از طرف دفتر انجمن و خبرنگار پایگاه خبری لیزنا برای حضور در این جلسه، تشکر کرد. همینطور به اهدای تعدادی کتاب از طرف علی اکبر اشعری، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی به انجمن حمایت از کودکان کار اشاره نمود.

جلسه در ساعت 11:45 دقیقه به پایان رسید.

تندیسی از آرم و لوگوی انجمن حمایت از کودکان کار به رسم یادبود به اعضای انجمن کتابداری ایران اهدا شد.

بعد از اتمام جلسه بازدیدی از ساختمان مرکز صورت گرفت و این بازدید با گرفتن عکسی در کنار سر در مرکز به کار خود پایان داد.

 

گزارش از سمیه مردمی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: