کد خبر: 34026
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 30 فروردين 1397 - 10:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

«ادبیات ستیزنده» دلیل سیاسی شدن ادبیات در دهه 40 و 50 را واکاوی می‌کند

منبع : لیزنا
نشست معرفی و بررسی کتاب «ادبیات ستیزنده» با حضور نویسنده کتاب، یک جامعه‌شناس و یک استاد ادبیات در خانه کتاب برگزار شد.
«ادبیات ستیزنده» دلیل سیاسی شدن ادبیات در دهه 40 و 50 را واکاوی می‌کند

به گزارش لیزنا، جلسه معرفی و بررسی کتاب «ادبیات ستیزنده» نوشته اصغر احمدی با حضور او به همراه اسماعیل امینی، استاد ادبیات و مصطفی مهرآیین، جامعهشناس در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

اصغر احمدی درباره کتابش توضیح داد: این کتاب که در ابتدا یک رساله دکتری بود به این میپردازد که چرا در دهه ۴۰ و ۵۰ ادبیات نقشی متضاد ایفا میکند و سیاسی میشود و در این سیاسی شدن در برابر قدرتهای جهانی قرار میگیرد. در این کتاب هم محتوای کتابها بررسی میشوند و هم فضایی که در آن تولید صورت می‌گیرد.

وی افزود: رویکرد اصلی کتاب جامعهشناختی است زیرا که حوزه مطالعاتی من جامعهشناسی سیاسی است و حوزه ادبیات را برای بستر پژوهشی خود در نظر گرفتهام. روشی که در این کتاب استفاده میشود نیز تفسیر تاریخی است.

احمدی با بیان اینکه کانون نویسندگان با وجود حضور و فعالیت خود هیچ گاه از طرف حکومت وقت به صورت رسمی شناخته نشد عنوان کرد: نقش دولتها در این تحولات را در این کتاب نشان دادهام. تمام شرایط و تحولات دورهها بر روی آثار ادبی تاثیر میگذارند.

وی همچنین به جدولی از ادبیات سیاسی دهه ۴۰ و ۵۰ که در این کتاب موجود است اشاره کرد.

در ادامه اسماعیل امینی درباره این پژوهش عنوان کرد: ادبیات بسیار جدیتر از آن است که تنها برای خلوت فردی و عینیت بخشیدن به ذهنیت فرد استفاده شود.  رمان امری مدرن است و در ایران نیز قدمتی بیش از ۱۰۰ سال ندارد و این کتاب با تکیه بر تحولات اجتماعی مواد و زمینههای تولید محتوای رمان میپردازد که خود در این دوران به صورت جدی عرضه شد.

وی با انتقاد از پژوهشهای دانشگاهی اضافه کرد: در روزگاری که پژوهشهای دانشگاهی قالبا ارتباطی با کار و زندگی مردم ندارند وهمه پژوهشهای دانشگاهی بیشتر تشریفاتی هستند، این کتاب پژوهشی کارآمد است.

در بخش دیگری از این جلسه، مصطفی مهرآیین درباره پارادایم فکری این پژوهش گفت: پارادایم فکر این کتاب بر اساس مکتب تولید فرهنگ است که در بین جامعهشناسان آمریکایی شکل گرفت. در این پارادیم فکری فرهنگ نوعی کالا است که تولید میشود و برای تولید آن نیاز به منابع مورد نیاز و همچنین فضای باز فکری است.

وی افزود: عوامل مختلفی هستند که چرا ادبیات دهه ۴۰ و ۵۰ به سمت کارهای سیاسی رفتند که در این کتاب به خوبی در این باره توضیح داده شده است. فرهنگ امری بینا متنی است و افق اجتماعی در فرهنگ میآید ولی نه به صورت مستقیم. نویسنده از تشبیه و استعاره استفاده میکند تا حرف خود را بزند. گفتمانهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مختلفی در این دوران وجود داشت که هر کدام تا حدودی بر روی آثار ادبی تاثیر گذاشت.

 مهرآیین بزرگترین مشکل کتاب را دانشگاهی بودن قالب آن دانست و گفت: نویسنده می‌توانست برای چاپ این کتاب آن را به صورت روان‌تر و مولف محورتر بازنویسی کند تا خواننده عادی از آ«ن بیشتر لذت ببرد. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: