کد خبر: 4522
تاریخ انتشار: شنبه, 21 اسفند 1389 - 03:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

اجراي نخستين مراسم اكران فيلم در كتابخانه ملي ايران

  مراسم نمايش فيلم كاتين با همكاري سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشورمان و سفارت لهستان در ايران در كتابخانه ملي ايران برگزار شد.

 

به گزارش لیزنا روابط عمومی کتابخانه ملی با اعلام این خبر افزود: دكتر محمد رجبي مشاور علمي سازمان اسناد و كتابخانه ملي در سخناني با اشاره به وظيفه كتابخانه ملي براي معرفي فرهنگ هاي مختلف جهان به انديشمندان ايراني گفت: بر اساس بندي از  اساسنامه كتابخانه ملي كه وظيفه گردآوري حفاظت ، سازماندهي و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مكتوب و غير مكتوب معتبر علمي ، فرهنگي و فني از كشورهاي مختلف را برعهده اين كتابخانه گذاشته، امروز شاهد هستيم كه گام هاي بلندي از طرف كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين المللي براي گسترش ارتباطات فرهنگي برداشته مي شود كه برگزاري مراسم نمايش فيلم امروز نيز كه براي نخستين بار در كتابخانه ملي اتفاق مي افتد با همكاري يكي از كشورهايي است كه در طول تاريخ رابطه ديرينه اي با ملت ايران داشته است و نشاني از نقش و تلاش هاي بين المللي كتابخانه ملي كشورمان در راستاي تعميق روابط كشورمان با ديگر ملل است .

دكتر رجبي با بيان اينكه ملت لهستان در دوره هاي مختلف و حساس تاريخي با ملت ايران قرابت داشته است گفت: پيوستن گروهي از افسران ارتش لهستان به ايران و تعليم سربازان ايراني در زمان عباس ميرزا براي مقابله با پيشروي هاي روسيه تزاري و همچنين مهاجرت مردم لهستان در زمان جنگ هاي اول و دوم جهاني به ايران نشاني از رابطه نزديك دو ملت است و اين اتفاقات در حالي است  دو ملت بدون داشتم مرز مشتركي و با وجود فاصله زياد به طور طبيعي همديگر را به عنوان دوست در طول تاريخ پيدا كرده اند.

وي همچنين به اهميت تاريخي موضوع فيلم كاتين اشاره كرد و افزود : اين فيلم آغاز سرگذشت و چرايي مهاجرت بيش از 100 هزار نفر از مردم لهستان به ايران در طول تاريخ معاصر است.

یاسنک گویوو سفیر لهستان در جمهوري اسلامي ايران نيز در اين مراسم گفت : من خرسندم امروز در مراسم نمايش فيلمي حاضر مي شوم كه از چندين جهت به ملت ايران مرتبط است و متشكرم از كتابخانه ملي ايران كه با همكاري آنها اين فرصت در اختيار لهستان پيش آمد كه داستان جنايتي كه موجب شد آوارگان زيادي از لهستان به ايران بيايند براي ميزبانان تاريخي مردم لهستان بازگو شود.

سفير لهستان افزود : بسياري از مهاجرين لهستاني حتي بعد از پايان جنگ در ايران ماندند،خانواده تشكيل دادند و حتي در ايران به خاك سپرده شدند زيرا براي بسياري از بيش از 2 ميليون آواره لهستاني هيچ سرزميني به گرمي ايران پذيراي آنان نبود و اكنون اين فيلم در مورد علت اين مهاجرت و حتي آناني كه مي خواستند به ايران بيايند و نتوانستند ؛ صحبت مي كند زيرا تاريخ ملت لهستان به ملت ايران گره خورده است.

وي افزود: يكي از مهمترين جنبه هاي جنايت كاتين كه اين فيلم هم روايتگر آن است جلوگيري از افشاي ماهيت عاملان و گستردگي اين ماجرا براي بيش از 50 سال بود كه باعث شده بود بسياري از خانواده هاي افسران لهستاني كشته شده در آن تا سالها چشم به راه آمدن عزيزانشان باشند .

یاسنک گویوو همچنان با اشاره به برنامه هاي سفارت لهستان براي ثبت تاريخي حضور مهاجران لهستاني در ايران گفت : در حال توليد فيلمي در مورد مهاجرين لهستاني و سرگذشت آنها در ايران هستيم و از توليد آثار مشترك با ايران همانند فیلم "مرثیه گمشده " آقاي خسرو سینایی حمايت مي كنيم .

پس از اين سخنان نيز فيلم "كاتين" به كارگرداني "آنژي وايدا" با حضور جمعي از خانواده هاي لهستاني مقيم كشورمان، اعضاي كتابخانه ملي و مسئولين وزارت امور خارجه كشورمان به نمايش درآمد.

"کاتین" روایتگر داستان بيش از 20 هزار نفر از افسران لهستانی است که در بهار 1940 به دست نیروهای پلیس مخفی شوروی در جنگل کاتین به قتل رسیدند.

این فیلم داستان بستگان این افسران را که سال‌ها بعد همچنان چشم‌انتظار بازگشت شوهران، پدران، پسران و برادران خود بودند را بازگو می‌کند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: