کد خبر: 4905
تاریخ انتشار: سه شنبه, 06 ارديبهشت 1390 - 23:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

توسعه اقتصادی دانش بنیان به مدیریت کارآمد نیاز دارد

  نشست معاونین پژوهشی پژوهشگاهها و مؤسسات پژوهشی با حضور 18 نفر از معاونان پژوهشی به میزبانی مرکز نشر دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست معاونین پژوهشی پژوهشگاهها و مؤسسات پژوهشی با حضور 18 نفر از معاونان پژوهشی به میزبانی مرکز نشر دانشگاهی در صبح روز سه شنبه مورخ 6 اردیبهشت 1390برگزار شد.

 

دکتر مهدی زارع، دبیر نشست معاونین پژوهشی پژوهشگاهها و مؤسسات پژوهشی و معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله‌شناسی، موضوع و محوریت این نشست را در 5 مبحث بررسی توسعه اقتصادی دانش بنیان،توسعه نشریات علمی پژوهشگاهها، توسعه قطبهای علمی،بررسی پژوهشهای تقاضا محور و چالشهای مربوط به آن و ارتباط پژوهشگاهها با صنعت و جامعه هدایت کرد.

دکتر اکبر کمیجانی، معاون محترم پژوهشی و فناوری دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در بیاناتش اظهار کرد: " باید در سال جهاد اقتصادی به فکر تولید دانش بنیان باشیم. بنابراین باید بدانیم چه اهمیتی در قالب پژوهش های بنیادی و کاربردی داریم که ترسیم کننده مسیر حرکت جامعه است. در این روند سرمایه گذاری برای تولید دانش های بنیادی یا پژوهش های کاربردی در نهایت موجب ارتقای سرمایه انسانی می شود. وقتی صحبت از تولید علم و نمو آن می شود متغیرهایی مثل نیروهای انسانی، انباشت سرمایه و تکنولوژی تأثیر گذار هستند."

وی در ادامه بیان داشت: "اهمیت نیروی انسانی در بهره وری از مؤثرترین عوامل است که از طریق بازنگری بر کیفیت محتوای آموزشی بروز می یابد و اهمیت دادن به مسئله آموزش و پژوهش (بنیادی و کاربردی) منجر به تولید علم می شود. کشور ایران برای رشد نسبتا مطمئن در این مسیر باید توجهات طولانی مدت با مدیریت کارآمد داشته باشد."

دکتر کمیجانی تأکید کرد: "تولید یا اقتصاد دانش بنیان بستگی به سرمایه گذاری جدی با محوریت دولت یا فراهم کردن بسترها برای فعالان بخش خصوصی دارد. در این دیدگاه جهاد اقتصادی به معنای استفاده از امکانات موجود و درآمدهای حاصل از نفت است."

دکتر حمید امیدوار معاون محترم  پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در بیاناتش تصریح کرد: "محدودیت های موجود در توسعه اقتصادی دانش بنیان به سیاست های دولت ربطی ندارد. مشکل اصلی دانش بنیان در این است که اقتصاد دان ها آکادمیک  فکر می کنند. در این بین اقتصاد دان هایی فنی می خواهیم که حلقه واسطه را بین اقتصاد دان ها و متخصصان فنی ایجاد نمایند."

سپس دکتر رشیدی ، رئیس مرکز سیاستگذاری و برنامه ریزی فناوری وزارت علوم، تحقیقات فناوری خاطر نشان کرد: " کارهای انجام نشده و نتایج گرفته نشده کاملا به هم مرتبط هستند. مشکلات ما نیاز به امکان سنجی دارند که از برنامه ریزی های انجام نشده، نبود سازماندهی و منابع انسانی سازمان نشده و تثبیت نشده ناشی می شوند. عدم ثبات نیروی انسانی رشد تخصصی را در همه حوزه ها تهدید می کند. مشکلات ما در حوزه بنیادی است که کلیدی ترین نقش را دارد."

وی در ادامه افزود: " در وزارت علوم دو مرکز «سیاست گذاری و برنامه ریزی پژوهشی» و «سیاست گذاری و برنامه ریزی فناوری» و یک دفتر به نام «دفتر نظارت و سازماندهی فناوری و پژوهشی» وجود دارد که باید با هم یکپارچه شوند که نیاز به راهبری خاصی دارد. ما ضرورتا به سیاست گذاری و ارزیابی نیاز داریم. جایگاه اول در این مسیر فناوری قابل عرضه است و توان تجاری سازی هم بحث مهمی است و حفظ بحث ساختاری هم با تکیه بر اصل 44 و نگاه حاکمیت بسیار ضروری است. بنابراین باید مأموریت های کلیدی و پژوهشی کشور در نظر گرفته شوند.برای انجام آن به نظام ارزیابی درس و بازنگری در  چرخه تولید دانش بنیان نیازمندیم. "

در ادامه دکتر فرازمند معاون محترم پژوهشی مرکز نشر دانشگاهی اذعان داشت: "استفاده از نیروی انسانی متخصص مهمترین عنصر در توسعه اقتصادی دانش بنیان است. قانونی به نام قانون استفاده حداکثر از نیروی متخصص کشور  وجود دارد اما حقایق نشان می دهد که از این قانون استفاده مؤثری به عمل نیامده است بنابراین لازم است که شبکه ای از پژوهشگاه ها در حوزه دانش بنیان ایجاد شود تا استفاده از حداکثر نیروی متخصصان تقویت شود."

سپس دکتر رضا نوروز زاده معاون محترم پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی بیان کرد: " محصولات پژوهشی هر کدام رسالت و مأموریتی دارند و با این رویکرد بحث جهاد به معنای داشتن برنامه است. در بحث توسعه اقتصاد دانش بنیان باید هدف گذاری کاملا روشن باشد و برنامه دقیق و مدونی داشته باشد. و مهمتر از هر چیز بحث ارزیابی و پاسخگویی است.  هر پژوهشگاه باید نقشه راهی داشته باشد تا نقش خودش را در اقتصاد دانش بنیان ایجاد نماید و در صورتی که مبتنی بر پژوهش باشد بازدهی بالاتر می رود."

در پایان بر ایجاد یک مرکز متمرکز در  سطح کشور برای اعتبار سنجی و گزارش خواستن به منظور توسعه دانش بنیان با توسعه دانش عمومی  وسرمایه گذاری های مخصوص پژوهش  تأکید شد.

خبرنگار: الهه حسینی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: