کد خبر: 5528
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 02 تیر 1390 - 11:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

ICT از نوع تکنولوژی های نوین و همگرا است

ما در برابر تکنولوژی ها  حق «انتخاب» داریم. هر فردی برای خودش باید الگوی خودش را تعریف کند و یک الگوی عمومی برای استفاده ازتکنولوژی وجود ندارد. آن چه که مهم است حس درونی  فرد در برابر آن هاست.

 

به گزارش خبرنگار لیزنا،  همایش تیر ماه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در روز اول تیرماه 1390 در سالن 80 نفری کتابخانه ملی با موضوع « تحولات ICT و نگاهی به مدیریت دانایی» برگزار شد.

در ابتدا دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری، سخنران این همایش- دکتر شهیندخت خوارزمی- را معرفی کردند: " دکتر شهیندخت خوارزمی رئیس انجمن مطالعات جامعه اطلاعاتی، عضو اتاق مطالعه ایران و آلمان، مترجم کتاب «جابه جایی در قدرت» که به عنوان مترجم نمونه برای ترجمه این اثر برگزیده شده اند."

در ادامه دکتر خوارزمی سخنرانی خود را  با بیان پیش فرض هایی آغاز کردند: "  جامعه بشری گذر تمدن پرشتابی را تجربه می کند که سرشار از تهدید ها و فرصت هاست که ساختار ها، ارزش ها، معیارها و همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی در همه جا در جریان این گذر، مشروعیت و کارساز بودن خود را از دست می دهد. در برخی سطوح بحران به خوبی احساس می شود . از درون این فرآیند نظمی جدید و پرشکوه در حال ظهور است.

موتور محرک این گذر تمدنی انقلاب علمی- تکنولوژیک است و در این میان علوم و تکنولوژی های ارتباطات و اطلاعات ICT نقش مهم دارند که عامل شکل گیری نوع تازه ای از حیات اجتماعی است  و جامعه ای جدید مانند جامعه اطلاعاتی، جامعه معرفتی، جامعه مجازی نیروی محرک شتاب تحولی است خارج از توان انسان برای انطباق و آماده سازی."

  • ICT از نوع تکنولوژی های نوین (emerging) و تکنولوژی های همگرا (Converging) است.

وی افزود: " در همین حال قابلیت های انسان به طور مستمر در حال رشد است، فرصت ها و چالش ها عمیق و گسترده  است.ICT پرشتاب در حال دگرگونی است و از نوع تکنولوژی های نوین (emerging) و تکنولوژی های همگرا (Converging) است. همگرایی ICT و DNA از درون این دو جریان های جدید رخ می دهد و تحولات آن متأثر است از روندهای تحول سایر تکنولوژی ها و گسست آفرین (disruptive) است و پیش بینی آینده دور آن دشوار و حتی ناممکن است."

دکتر خوارزمی با اشاره به فرآیند تکامل جامعه بشری  بیان کرد: " عصر فرا صنعت با پیدایش کامپیوتر آغاز شد و با ظهور اینترنت عصر دیجیتال ، جامعه اطلاعاتی ، معرفتی و دانش بنیان پدیدار شد و اکنون هم در عصر Metaverse می بریم."

  • ICT امکانات جهانی شدن رابرای فرد ایجاد می کند.

وی درباره «ICT و کلان روندهای تحول» اظهار کرد: " تأثیرات ICT برای جهانی شدن است. دوره های جهانی شدن به سه دوره تقسیم می شوند. دوره اول (1942-1980) بازیگر اصلی کشورها هستند و کشورها جهانی شدند. در دوره دوم (1980-2000) شرکت های چند ملیتی جهانی شدند و در دوره سوم (2000 به بعد) افراد و گروه های کوچک جهانی می شوند. ICT  امکانات جهانی شدن رابرای فرد ایجاد می کند. عامل این تحول همگرایی چند جریان مانند پیدایش اینترنت ، وب و موبایل وب، نرم افزارهای مرورگر و جنبش های open source است که فرصت های بسیاری را برای دسترسی گسترده افراد  ایجاد کرده اند."

 

رئیس انجمن مطالعات جامعه اطلاعاتی ضمن اشاره  به عصر کمیابی تصریح کرد: " سال 1975-2005 دوره فراوانی نسبی منابع، مواد اولیه، انرژی و سرمایه است. از سال 2005 به بعد جامعه وارد عصر کمیابی شده است که تحول بسیار مهمی است. اینکه دوره ما بعد کمیابی چه مشکلات و چه ویژگی هایی خواهد داشت بستگی به این دارد که ما چگونه دوره کمیابی را مدیریت کنیم.

کمیابی همه منابع به جز منابعی که در ارتباط با ICT است در این دوران است. فراوانی اطلاعات، دانش، معرفت و حکمت و هر پدیده ای که ماهیت اطلاعات داشته باشد و از همه مهم تر بدون استفاده خردمندانه و حکیمانه از ICT و بدون مدیریت دانایی نمی توان در اهداف توسعه ملی و حتی به پیشرفت فردی دست یافت."

در ادامه دکتر خوارزمی  چهار نوع محیط وب  برحسب دو بعد اتصال اطلاعات و اتصال افراد  را معرفی کرد: " the information web، the semantic web، the social web و the meta web  چهار نوع محیط وبی هستند که به ترتیب دانایی و پایگاه های اطلاعاتی و دانایی، افراد و شبکه های اجتماعی و هوش ها را به هم متصل می کنند. این محیط های وب با محیط وب موبایل (Mobile web) بدون محدودیت های زمان و مکان دسترسی به اینترنت از طریق شبکه بی سیم  را برای همه اقشار جامعه فراهم می کند."

دکتر خوارزمی درباره «Cloud Computing» اظهار کرد: " Cloud Computing حرکت فضای مجازی به سمت فضاهایی از نوع cloud  با قابلیت های جدید و انعطاف بالا تحولی گسست آفرین  و پارادایم شیفتی در ارائه خدمات وب  را ایجاد کرده اند. این تغییرات شبیه پارادایم شیفت در صنعت برق یعنی گذر از ژنراتور شخصی به شبکه برق است که متکی بر پهنای باند و سرعت نرم افزار های Open source می باشد.  شرکت ها ی بزرگ مانند آمازون، مایکروسافت، گوگل، یاهو وارد این بازار شده اند. نگرانی افراد و حکومت ها در مورد امنیت و حریم خصوصی است."

وی در ادامه به «Quantum Computing» اشاره کرد: " در کامپیوترهای معمولی دخیره اطلاعات به صورت صفر و یک است. در کامپیوتر کوانتومی به صورت qubits می باشد . هر qubits در آن واحد هم می تواند صفر باشد و هم یک. هر ذره در حالت کوانتومی می تواند در آن واحد در بیش از دو مکان باشد. در نتیجه کامپیوتر کوانتومی می تواند مسائل به مراتب بیشتری را در آن واحد محاسبه کند بنابراین انقلاب دیگری بدین وسیله در راه است. کامپیوترهایی با قدرت محاسبه چندین برابر امروز در زمانی کوتاه عامل شتاب کشفیات علمی و پژوهش و توسعه هستند . شبیه سازی مدل های دقیق تر بسیاری از پدیده های طبیعی از جمله فتوسنتز، سیستم های مولکولی و زیر اتمی و سیستم شیمیایی و بیولوژیک انسان  بدین وسیله انجام خواهد شد. "

دکتر خوارزمی ضمن معرفی « 4 گروه تکنولوژی ICT» بیان کرد: "Augmented Technologies مانند دوربین ها، ماهواره ها و موتورهای جستجو، simulation Technologies مانند جهش های نرم افزاری که جهان های نرم افزاری را خلق می کند، Awarness technologie  که درباره هویت اشیاء و افراد آگاهی می دهند مانند RFID و GPs  و در نهایت Life logging Technologies که ردپاهای دیجیتال را ثبت می کنند.

این تکنولوژی ها  جامعه آینده را تشکیل می دهند که به زودی هوشمند، خودآگاه و خود اصلاح گر خواهند شد. نگرانی این جاست که در آینده تولید نرم افزار دست چه کسی است که الزام راهبری جهانی این پدیده ها را ضرورت می بخشد."

  • پیدایش metaverse در اثر هوشمندی تکنولوژی هاست.

وی افزود: "در عصر metaverse تعامل تازه انسان- ماشین رخ داده است که آواتارهای خلق شده توسط انسان در محیط مجازی و software agent ها هر دو هوشمند شده اند."

  • singularity از بین رفتن مرز انسان- تکنولوژی است یا به عبارت دیگر درونی شدن تکنولوژی  و وحدت انسان و تکنولوژی است.

دکتر خوارزمی درباره singularity بیان کرد: " singularity از بین رفتن مرز انسان- تکنولوژی است یا به عبارت دیگر درونی شدن تکنولوژی  و وحدت انسان و تکنولوژی است. مرحله ای است که قابلیت هوشمندی در تفکر و عمل و خلاقیت تریلیون برابر انسان است. مرحله ای که هوش غیر بیولوژیک از طریق چرخه های مستمر باز طراحی خود چنان بر هوش بیولوژیک پیشی می گیرد که هوش طبیعی انسان قادر به همگامی با آن نخواهد بود. در این میان واکنش درست این است که واقعیت تأثیر آن ها را درمحیط اطراف بپذیریم و با مدیریت خردمندانه به استقبال تحولات برویم."

ادامه جلسه با پرسش و پاسخ حاضرین سپری شد و نتیجه گرفته شد که ما در برابر تکنولوژی ها  حق «انتخاب» داریم. هر فردی برای خودش باید الگوی خودش را تعریف کند و یک الگوی عمومی برای استفاده ازتکنولوژی وجود ندارد. آن چه که مهم است حس درونی  فرد در برابر آن هاست.

 

خبرنگار: الهه حسینی

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: