کد خبر: 5559
تاریخ انتشار: یکشنبه, 05 تیر 1390 - 20:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

اسحاق صلاحی به عنوان رئیس کتابخانه ملی معرفی شد

مراسم تودیع از علی اکبر اشعری و اعطای حکم ریاست کتابخانه ملی به صلاحی در حضور مسئولین کشوری و لشگری، هنرمندان، جمعی از اساتید رشته کتابداری و کتابداران و کارمندان این مرکز برگزار گردید.

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، فصل جدیدی از تاریخچه کتابخانه ملی ایران در روز یکشنبه 5 تیر ماه 1390 در مرکز همایشهای این کتابخانه رقم خورد.

امروز بعد از پنج ماه اداره کتابخانه بدون حضور مدیریت، معارفه اسحاق صلاحی توسط ریاست جمهوری کشور انجام شد و حکم ریاست کتابخانه ملی کشور به ایشان اعطا گردید.

با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قران کریم مراسم در ساعت 10:35 آغاز شد.

مجری برنامه در ابتدای صحبتهای خود ضمن تشکر از حضور بزرگان کشوری و لشگری و اساتید ، از دکتر عظیمی یکی از معاونین کتابخانه ملی دعوت کردند تا به بیان خدمات پرثمر اشعری در طول 5 سال خدمت به کتابخانه ملی بپردازند.

دکتر عظیمی به تاریخ سازمان اسناد و کتابخانه ملی اشاره کرد:" در کتاب تاریخ سازمان اسناد و کتابخانه ملی فصلی بنام دهه هشتاد سازمان اسناد و کتابخانه ملی است. زمانی که صفحات این فصل از تاریخ را مرور می کنیم با دو واقعه مهم روبرو می شویم. اولین واقعه مهم، افتتاح ساختمان کتابخانه ملی در اسفند سال 83 و دومین واقعه تعیین مدیری توانا ، لایق و مدبر و با اخلاق توسط ریاست جمهور، جناب آقای اشعری است. که اعطای حکم مدیریت به ایشان فصل جدید مدیریتی را در این کتابخانه بوجود آورد و توانست جایگاه کتابخانه را در داخل و خارج از کشور از لحاظ علمی و پژوهشی به سطح بالایی برساند."

ایشان همچنین به سرفصل های فعالیتها و تلاشهای اشعری اشاره کرد:" در نیمه دوم دهه 80 بخشی از خدماتی که آقای اشعری برای پیشبرد و پیشرفت کتابخانه در داخل و خارج از کشور انجام دادند بطور اختصار بیان می کنم:

در سطح داخلی

  • توسعه ارتباطات با مراکز علمی و پژوهشی و ایفای نقش حضور در فعالیت های  فرهنگی
  • توسعه ارتباط با پدید آورندگان آثار اعم از ناشران و مولفان به صورت دوسویه
  • گسترش ارتباط با محققان و مراجعان برای ارایه مشاوره های علمی در جهت ارایه مسیر راهبردی به تحقیقات علمی
  • سرعت بخشیدن به خدمات تخصصی در سطح ملی
  • فعالیت گسترده در جهت جمع آوری نسخ خطی
  • فعالیت موثر در جهت دانشکده شدن رشته کتابداری و اطلاع رسانی و سطح دانشگاهی این رشته
  • گسترش مدیریتهای استانی
  • طراحی نظام جامع اسنادی و تاسیس پژوهشکده اسناد و تلاش در جهت ایجاد پژوهشگاه ها

در سطح خارجی

  • توسعه ارتباط میان مراکز ملی و کتابشناسی با کتابخانه های بزرگ دنیا
  • تاسیس و راه اندازی اتحادیه کتابخانه های ملی عضو اکو
  • حضور فعال در اجلاس منطقه ای سازمان آرشیو جهان
  • حضور فعال در مجامع ملی و بین المللی کتابداری در ایفلا

که این همه توفیقات در سایه مدیریت مدبرانه و متواضعانه جناب آقای اشعری صورت گرفته است."

آقای ابهری، نماینده کارکنان مرکز اسناد و کتابخانه ملی، در ادامه بخشی از خدمات اشعری را برشمرد و به برخورد ایشان با کارکنان و کارمندان این سازمان اشاره کرد:" زمانی که کمیته ملی حافظه جهانی راه اندازی شد و آقای اشعری در این کمیته حضور یافتن به صورت جد و مستمر پیگیر امر بودند که از زمان حضور ایشان شاهد کارهایی چون؛ 5 اثر در یونسکو، 19 اثر در حافظه جهانی ایران، 3 کارگاه آموزشی بین المللی و 5 کارگاه آموزشی منطقه ای صورت گرفت. تواضع آقای اشعری در برخورد با کارمندان قابل تقدیر است. نیروهای جوان را بها می دادند و از تجربیات و نظرات پیشکسوتان در این مرکز استفاده می کردند. همیشه افرادی را که دارای ایده های نو بودند همراهی می کردند و با آغوش باز پذیرای نظرات افراد بودند."

مجری برنامه در ادامه از علی اکبر اشعری دعوت کرد تا صحبت های خود را ارایه دهد.

علی اکبر اشعری در مراسم معارفه صلاحی به تودیع خود از هرگونه فعالیت در زمینه اجرایی اشاره کرد و گفت:" مرکز اسناد و کتابخانه ملی سرمایه ارزشمند کشور ما محسوب می شود. این دو نهاد در برخی از کشور های دنیا به صورت دو نهاد مستقل از هم فعالیت می کنند. و در برخی از کشور های دیگر در هم ادغام شده و بصورت مجموعه حافظه ملت ، حافظه سند و کتاب در یک سازمان گرد هم آمده و اداره می شود. این سیاستها در کشور ما طبق نظر ریاست جمهور و زیر نظر ایشان اداره می شود."

اشعری از تمام کارمندان کتابخانه در زمان ریاست خود تشکر کرده و گفت:"  کارمندان کتابخانه ملی با تلاشهای همیشگی خود قدر فرصتها را می دانستند و سعی کردند تا این موقعیت ها را که خادمشان در اختیارشان قرار می دهد در جهت خدمت به کشور عزیز خود بکارگیرند؛ و اینان شایسته تشکرند."

اشعری روی صحبتی هم با مدیریت جدید کتابخانه ، اسحاق صلاحی داشت و گفت:" در اثر بی اعتنایی برخی از ارگان های کشوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی به زحمت توانسته است به مسیر تعالی خود ادامه دهد از این رو به حمایت دولت بیش از پیش احساس نیاز می شود. امیدواریم حضور شما در این سازمان باعث پیشبرد این اهداف و ارایه گسترده تر خدمات توسط دولت و مجلس باشیم که از حامیان اصلی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی هستند."

دکتر سید محمد حسینی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ، خدماتی که اشعری در طول 5 سال خدمت خود به این سازمان انجام داده بود را به این شکل بیان کرد:" جناب آقای اشعری از بزرگانی هستند که سال ها قبل از مدیریت در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سازمان صدا و سیما، انتشارات سروش و شهرداری تهران شاهد خدمات ارزنده وی بودیم. بهترین هدیه که می توان به همه خدمتگذاران صدیق و بخصوص آقای اشعری داد دو آیه از قرآن کریم است . خداوند در آیه 94 سوره انبیا که به بحث عمل صالح و ایمان اشاره دارد و در سوره مومنون به کارنامه اعمال اشاره دارد که اگر صالح و نیک باشد جز افرادی هستند که شایسته تشکرند؛ و به حق ایشان شایسته تشکر هستند."

ایشان به مسئله سرانه مطالعه کتاب در کشور پرداخت و قول ارایه دقیق آمار از سرانه مطالعه در ظرف چند ماه آینده توسط نهاد کتابخانه های عمومی را داد:" نهاد کتابخانه های عمومی در اسفند ماه هر سال آماری از سرانه مطالعه در کشور را ارایه می دهد که امیدواریم آمار سال 89 نیز در اسفند ماه امسال به اطلاع عموم برسد.

وی افزود: این سرانه مطالعه در اسفند سال 88 ارایه شده است که جمعا 76 دقیقه بود؛ یعنی 18 دقیقه مطالعه کتاب (15/30 دقیقه کتاب و2،30 دقیقه مطالعه از طریق اینترنت)، 12 دقیقه مطالعه کتابهای دعا، 39،30 دقیقه مطالعه روزنامه و 6،30 دقیقه مطالعه مجلات محاسبه شده است.

وی ادامه داد: بیش از 2 میلیون کتاب در کتابخانه ملی وجود دارد و ظرفیت گنجایش کتاب تا 7 میلیون جلد در این کتابخانه تخمین زده شده و این سازمان گنجینه ارزشمندی از اسناد و کتابها را در خود دارد. قابل ذکر است؛ 20 میلیون کتاب که حدود 4 میلیون جلد از این کتابها در سال 89 منتشر شده است در کتابخانه های عمومی کشور در 2600 واحد کتابخانه های عمومی کشور با 2 میلیون و 200 هزار نفر عضو توزیع شده است. با توجه به این آمار، اکنون که مدیریت کتابخانه ملی در اختیار آقای صلاحی قرار می گیرد و با توجه به تجربه مدیریتی که ایشان در اختیار دارند و با راهنمایی های ارزشمند جناب اقای اشعری امیدواریم ایشان بتوانند در سازمان اسناد و کتابخانه ملی منشا اثر باشند."

مجری برنامه از دکتر صلاحی دعوت کردند تا به ایراد صحبتهای خود بپردازند.

اسحاق صلاحی از حسن اعتماد هیئت امنای کتابخانه ملی در معرفی ایشان به عنوان مدیر کتابخانه تشکر کرد و گفت:" کار فرهنگی کار سختی است ولی در عین حال کاری ماندگار و اثرگذار بر جامعه. چند نکته مهم در این میان حایز اهمیت است؛ آنچه مهم است توجه به طرح ها و ایده های نو نخبگان و فرزانگان در این عرصه فرهنگی صورت بگیرد. اگر در گذشته عناصر قدرت حرف اول را در عرصه تحقیق می زدند اکنون با گذشت زمان عنصر دیگری به نام فرهنگ و دین وارد شده است که به این عرصه تغییر داد.

وی افزود: نکته دیگر گذر از موج کشاورزی و صنعت در کشور ماست و اکنون در حال حرکت به انفجار اطلاعات است و باید محققان به این ابزارهای روز شناخت یابند.

نکته سوم فشارهای اقتصادی و سیاسی است که از سوی ابرقدرتها وارد می شود ولی با این وجود ارتباط و تعامل ملتها قطع نمی شود و این سازمان و نقشی که در عرصه فرهنگی ایفا کرده است می تواند محل اتصال مدرن فرهنگ بین ملتها باشد."

وی ادامه داد: "ایران ما از پشتوانه تاریخی برخوردار است، ولی این کافی نیست مگر روزی که تاریخ ایران دین اسلام را پذیرفته و فرهنگ تاریخی خود را غنی و بالنده ساخته و به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی ایران، ما باید  در جهت این فرهنگ دینی و ملی یا الگوهای اسلامی، ایرانی ایفای رسالت کنیم."

"

صلاحی اشاره ای نیز به علم مدیریت کرد:" در علم مدیریت چند نوع مدیر وجود دارد. مدیرانی که فرصتهای گذشته را از دست می دهند که فرصت سوزند یا دستور حفظ دستاوردهای گذشته را دارند که فرصت دارند و یا جز مدیرانی هستند که با عبرت گیری از گذشته فرصت میسازند.

وی گفت: ماموریت ما در این سازمان علاوه بر حفظ میراث گذشته این است که در جهت میراث سازی برای نسل آینده و داشتن ایرانی آباد حرکت کنیم. در بخش اسناد نیز وظیفه ای فراتر از حفظ آثار مکتوب و غیر مکتوب بر دوش ماست و آن سازماندهی و اشاعه اندیشه های ناب اسلامی و ایران اسلامی است در حوزه فرهنگی  و علمی و عمومی تا ایجاد هم افزایی و توان مضاعف در کشور انجام دهیم. باید از فعالیتهای دیپلماتیک در عرصه فرهنگی آگاهانه و بجا استفاده شود."

در پایان مراسم حکم ریاست محترم جمهور برای انتصاب اسحاق صلاحی به عنوان مدیریت مرکز اسناد و کتابخانه ملی توسط مجری برنامه قرائت شد و هدایایی در تجلیل و تشکر از علی اکبر اشعری مدیر سابق این سازمان به ایشان اعطا گردید.

 

خبرنگار: سمیه مردمی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: