کد خبر: 6977
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 19 آبان 1390 - 01:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نخستین نشست مدیران گروههای کتابداری و اطلاع‌­رسانی کشور برگزار شد

  نخستین نشست مشترک «مدیران گروههای کتابداری و اطلاع ‏رسانی دانشگاههای کشور»، «اعضای کميته برنامه ريزی کتابداری و اطلاع رسانی شورای برنامه­ریزی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری» و «هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران» روز سه شنبه 17 آبان در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، در این جلسه دکتر محبوبه مباشری، رئیس دانشگاه الزهرا(س)، ضمن خیر مقدم به حضار محترم که از راههای دور و نزدیک در این جلسه حضور یافتند، تشکیل نخستین نشست مدیران گروههای کتابداری و اطلاع رسانی کشور را در دانشگاه الزهرا(س)، افتخاری برای این دانشگاه دانست و اظهار امیدواری کرد که این نشست ثمرات ارزشمندی داشته باشد و استمرار پیدا کند.

دكتر سیمین حسينيان، معاون پژوهشي دانشگاه الزهرا (س) نیز ضمن خير مقدم به حضار، پيشينه اي از دانشگاه الزهرا، دانشکده ها و رشته های مختلف را بيان كرد و انتخاب انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران از سوی جشنواره فارابی را به رئیس انجمن و حضار تبریک گفت.

سپس دكتر جعفر مهراد، رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست کميته کتابداری و اطلاع رسانی شورای برنامه­ریزی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، پس از تبريك عيد قربان و سپاس از مسئولین دانشگاه الزهرا(س) و دكتر سعید رضايي شريف آبادي، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران به خاطر همکاری در برپايي این نشست مهم و تبريك انتخاب انجمن در جشنواره فارابي به بحث درباره تاریخچه شکل گیری كميته پرداخت.

وی با ذكر اين مطلب كه كميته کتابداری و اطلاع رسانی از سال 1386 كار خود را آغاز كرده، به تبيين برنامه هاي كميته پرداخت.

دکتر مهراد در ادامه به معرفي اعضاي كميته بدین شرح پرداخت: دكتر جعفر مهراد از دانشگاه شيراز به عنوان سرپرست کمیته، دکتر عباس حری و دکتر غلامرضا فدائی از دانشگاه تهران، دكتر رحمت الله فتاحي از دانشگاه فردوسي مشهد، دكتر عبدالحسین فرج پهلو از دانشگاه شهيد چمران اهواز، دكتر احمد شعباني از دانشگاه اصفهان، دكتر فریبرز خسروي از سازمان اسناد و كتابخانه ملي، دکتر سعید رضائی شریف آبادی از دانشگاه الزهرا، دكتر عبدالرضا نوروزي چاکلی از دانشگاه شاهد، دكتر یزدان منصوريان از دانشگاه تربيت معلم و دکتر محمد حسن زاده از دانشگاه تربیت مدرس. وی همچنین از دکتر رویا برادر و دکتر فریده عصاره که در دوره های قبلی با کمیته همکاری داشتند تشکر کرد.

دکتر مهراد افزود: اين كميته جمعا 56 جلسه كاري برگزار كرده است كه در ابتدا به صورت هفتگي و فعلا هر دو هفته يكبار برگزار مي شود. علاوه بر این، كميته حدود 20  جلسه فرعي داشته است. در این جلسات  سرفصلهای مختلف از جمله سرفصل دوره کارشناسی کتابداری، سرفصل رشته های دانشنامه نگاری، مطالعات آرشیوی، علم سنجی و مدیریت نسخه های خطی بررسی و به تصویب رسیده است. اعضای کمیته همچنین درباره استخدام اعضای هیات علمی جدید، راه اندازی رشته های مختلف مصوب در مقاطع گوناگون از سوی گروههای آموزشی اعلام نظر کرده است.

دکتر مهراد ضمن اشاره به برنامه کارشناسی، اعلام کرد:  اين برنامه 2 سال است كه در حال اجراست و پس از گذشت 5 سال، با توجه به ارزيابي هايي كه انجام خواهد شد و بررسي بازخوردها، كمبودها و كسري ها را جبران خواهيم كرد.

وی افزود: این کمیته همچنین راجع به اشکالاتی که در آزمون دکتری سال 89 کتابداری و اطلاع رسانی وجود داشت و از سوی انجمن کتابداری و اطلاع سانی ایران خطاب به وزیر علوم مطرح شده بود پاسخ داد و خوشبختانه در آزمون دکتری سال آینده با نظر کمیته جنبه های مختلف کتابداری و اطلاع رسانی مورد توجه خواهد بود.

سرپرست کميته کتابداری و اطلاع رسانی شورای برنامه­ریزی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، در پایان اعلام کرد که آخرین برنامه مصوب کمیته، برنامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی گرایش کتابخانه های عمومی است و برنامه گرایش مدیریت کتابخانه های دانشگاهی در حال بررسی است.

در ادامه نشست، دكتر سعید رضايي شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و دانشیار دانشگاه الزهرا(س)، ضمن ابراز خوشحالی و تشکر از حضور همکاران محترم از راههای دور و نزدیک، استقبال مدیران گروههای کتابداری و اطلاع رسانی از این نشست را نشانه ای از علاقه همگانی به همفکری و تعامل با یکدیگر دانست و اظهار امیدواری کرد که این شروعی باشد برای نشستهای مستمر مدیران گروههای کتابداری و اطلاع رسانی. وی همچنین حضور رئیس و معاون پژوهشی دانشگاه الزهرا(س) در این نشست را نشانه ای از اهمیت آن برای مسئولان دانشگاه الزهرا(س) دانست. دکتر رضائی همچنین از آقای دکتر کیانی، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهرا(س) که پیشنهاد نخستین نشسست را در دانشگاه الزهرا(س) دادند تشکر کرد.

در ادامه جلسه، شركت كنندگان به بیان نقطه نظرات خود را پرداختند:

دكتر غلامرضا فدايي، رئیس دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این نشست، بعنوان دبیر علمی نخستين همايش ملي مباني نظري و فلسفه علم كتابداري و اطلاع رساني از حضار و همکاران آنها دعوت کرد که در این همایش مهم ملی شرکت کنند.

وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که براي معرفي بهتر رشته به انسجام دروني و تبليغ بيروني بیشتر نیاز داریم..

دکتر فهيمه باب الحوائجي، مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، با اشاره به قدمت و اهمیت واحد علوم و تحقيقات که قديمي ترين واحد دانشگاهی است كه دوره دكتری  کتابداری و اطلاع رسانی را در داخل کشور راه اندازی کرد، از دکتر مهراد درخواست کرد که نماینده  این دانشگاه را هم به کمیته کتابداری و اطلاع رسانی دعوت کنند.

دكتر رحمت الله فتاحي، عضو کمیته کتابداری و اطلاع رسانی و استاد دانشگاه فردوسی مشهد،  پيشنهاد کرد برای تعامل بیشتر اعضاي هيأت علمي گروههای کتابداری و اطلاع رسانی وبلاگ یا وب سایت خاصی وجود داشته باشد تا اعضای هیات علمی به تبادل نظر و به اشتراک گذاشتن تجارب یکدیگر همت گمارند.

دكتر فریده عصاره، مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز، ضمن اشاره به سرفصلها و درسهای جدیدي كه ارائه شده، پیشنهاد کرد برای آمادگی همکاران بویژه همکاران شهرستانی کارگاهها و دوره های آموزشی تدارک دیده شود.

دکتر زهره ميرحسيني، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، با توجه به اينكه رشته هاي مديريت در حال آموزش درس هایی هستند كه ما كتابداران توانايي تدريس و داشتن اين رشته ها را داريم پيشنهاد ايجاد گرايش و گسترش رشته های جدید به سمت گرایشهای مديريتي را ارائه کرد.

دكتر فریبرز خسروي، عضو کمیته کتابداری و اطلاع رسانی و عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی بر لزوم بازنگری در شیوه آموزش و تدریس تأکید کرد که ايجاد گرایش های جديد، حضور اساتيدي را می طلبد که دانش گسترده و كلاسهاي پربار داشته باشند.

دكتر حسن كياني، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهرا(س) و دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی این دانشگاه با توجه به چيدمان برخي از درسها و پيش نيازها خواستار باز گذاشتن دست گروهها در تدريس دروسی همچون فراهم آوری و مدیریت مجموعه شد.

دكتر فریبا نظري، مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اهواز، خواستار حذف واحد کاروزی در دوره کارشناسی ارشد شد.

دكتر عبدالرضا نوروزي چاکلی، مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شاهد و عضو کمیته کتابداری و اطلاع رسانی، ضعف اصلي رشته را نداشتن كتاب و منابع كافي دانست و بعنوان مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی سازمان سمت، خواستار تاليف كتب جديد از سوی همکاران شد.

دكتر رویا برادر، مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا(س)، ضمن خوشامدگوئی به همکاران،  خواستار تشكيل کارگروههای تخصصی برای بررسی درسهای مصوب شد.

سهیلا علوي، مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه خليج فارس بوشهر،  خواستار لحاظ شدن بازديد از کتابخانه ها و مراکز اطلاع­رسانی در برخی از دروس مصوب شد. وی انجام این بازدیدها را برای دانشجویان بویژه دانشجویان شهرستانی مهم و ضروری دانست.

در ادامه جلسه، دكتر مهراد به پاسخگويي به موارد مطرح شده از سوی اعضا پرداخت:  وی ابتدا بر این نکته تاکید کرد که در حد مقدورات از طریق خبرگزاری ليزنا و سایر رسانه ها درباره فعالیتهای کمیته، اطلاع رساني انجام شده است.

وی درخصوص برنامه های مصوب اعلام کرد که این دروس و منابع درسی اعلام شده پیشنهادی است و گروهها اختيار عمل دارند و می توانند نظرات خود را به کمیته اعلام کنند تا بررسی لازم توسط اعضای کمیته صورت گیرد.

دکتر مهراد پیشنهاد حذف كارورزي در دوره کارشناسی ارشد را برای دانش آموختگان کتابداری و اطلاع رسانی صلاح ندانست.

سرپرست کميته کتابداری و اطلاع رسانی شورای برنامه­ریزی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، در مورد كمبود استاد در شهرستانها، توصیه کرد که همکاران، مسئولان دانشگاه را مجاب کنند تا دانشجويان موفق را بورسیه کنند و به تجربه موفق مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در این زمینه اشاره کرد.

دکتر مهراد از همکاران هیات علمی درخواست کرد که خود را به دانش روز و مورد نیاز جامعه مجهز کنند تا مورد اعتراض دانشجویان قرار نگیرند.

گفتنی است، اولين نشست مشترك مديران گروههاي كتابداري و اطلاع رساني كشور، كميته كتابداري و اطلاع رساني شوراي برنامه ريزي  وزارت علوم، و انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران، روز سه شنبه 17 آبان از ساعت 14 الی 17 در دانشگاه الزهرا برگزار شد و علاوه بر اسامی یاد شده، افراد زیر نیز در جلسه حاضر بودند:

  • دکتر احمد شعباني، عضو کمیته کتابداری و اطلاع رسانی شورای برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • دکتر محمد حسن زاده، مدير گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تربیت مدرس و عضو کمیته
  • شهره گنجي مدير گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه رازي كرمانشاه،
  • دکتر افسانه حاضري مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه يزد،
  • منصور تاجداران عضو هيأت علمي گروه کتابداری و اطلاع رسانی و معاون اداري مالي دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه  الزهرا(س)
  • دكتر حسن كياني عضو هيأت علمي گروه کتابداری و اطلاع رسانی و رئيس كتابخانه مركزي دانشگاه الزهرا،
  • اعظم شاهبداغي، مدير گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتي،
  • دکتر معصومه كامران؛ عضو هيأت علمي گروه کتابداری و اطلاع رسانی و معاون آموزشي دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه الزهرا(س)،
  • دکتر زويا آبام، عضو هيأت علمي گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا.

همچنین دکتر مهدي عليپور حافظي مسئول كميته پژوهش، دکتر اميررضا اصنافي دبیر و مسئول كميته همايش ها و خانمها يوسفي و فتاحی از دفتر انجمن كتابداری و اطلاع رسانی ایران در این نشست حضور داشتند.

خبرنگار: زهره عبدی

 

عکاس: طناز شیرازی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: