کد خبر: 6999
تاریخ انتشار: یکشنبه, 22 آبان 1390 - 21:51

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

چهارمین جشن کتاب‌یار با تجلیل از کتابداران برگزیده برگزار شد

كتابداران نمونه كتابخانه‌های شهر تهران، كتابداران پیشكسوت، خیرین كتابخانه ساز و اعضای نمونه كتابخانه‌های شهر تهران در چهارمین جشن كتاب‌یار معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار لیزنا، مراسم تجلیل از کتابداران شهر و فعالان حوزه کتاب روز یکشنبه 22 آبان ماه 1390 در سالن اصلی همایشهای برج میلاد با حضور محمد هادی ایازی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، امیر خوراكیان، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و حجت الاسلام حسینی، رییس نهاد كتابخانه‌های مساجد تهران برگزار شد. این مراسم در ساعت 9:40 با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز گردید.

در بخش نخست قسمتهایی از مراسم دیدار کتابداران با رهبر انقلاب اسلامی ایران برای حاضران پخش شد. مجری برنامه رضا رفیع، شاعر، نویسنده و طنزپرداز، ضمن خیر مقدم به حاضرین در مراسم، اولین روز از هفته کتاب و کتابخوانی را تبریک گفت و از ارگان های معاونت فرهنگی شهرداری تهران، نهاد کتابخانه های عمومی کشور،  نهاد كتابخانه‌های مساجد تهران  که در برگزاری چهارمین جشن کتابیار همکاری داشتند تشکر کرد.

وی به شعر مرحوم عباس یمینی شریف اشاره کرد:" شعر من یار مهربانم شعری ماندگار است که در سطح سنی کودک و نوجوان سروده شده است. کتاب نزدیکترین چیز به طبع و فطرت انسان است که فراموش نمی شود. نگاه به کتاب لذت فرد را فزونی و میل انسان را به فراگیری دانش شدید تر می سازد. زبان را گویاتر، سخنان و بیان انسان را فصیح تر وسینه انسان را فراختر می کند و برای فرد در دیدگاه عامه مردم مقام و بزرگی و نزد بزرگان دوستی به همراه می آورد. با مطالعه یک کتاب در عرض یکماه مطالبی می توان آموخت که در طول یک عمر از زبان مردم نمی توان شنید. کتاب همنشینی است که ما را خسته و ملول نمی سازد. دوستی است که فریب نمی دهد. بلند نظر و جوانمردی است که ما را دچار یکنواختی نمی سازد. همسایه ای است که در کار تاخیر روا نمی داند. کتاب نعمت است. مونسی مانند کتاب نیست."

در ادامه کلیپی در زمینه فعالیتهای معاونت اجرایی شهرداری تهران و سازمان فرهنگی شهرداری تهران پخش شد و مجری برنامه از دکتر محسن حاجی زین العابدینی عضو هیأت علمی مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی دعوت کرد تا بر روی سن حاضر شود.

دکتر حاجی زین العابدینی به بیان دیدگاه های نو در ارتباط با هویت کتابداری و اطلاع رسانی پرداخت:" در جامعه کنونی ما بیشتر افراد بحث بحران هویت را مطرح می کنند که باید این مشکل و بحران ریشه یابی شود. اگر فرایند خواندن و مجموعه خواندن را یک چهار ضلعی در نظر بگیریم، هر یک از این اضلاع آن شامل کتابخانه، کتاب، مخاطبان و نیاز آنها ومی شود، در نهایت ضلع چهارم آن کتابدار است.

وی افزود: مخاطب از بطن جامعه است و تمام اضلاع در تلاش برای رفع نیاز مخاطبان عمل می کنند که در برخی موارد امکان دارد این رفع نیاز، میل مخاطب به مطالعه را کمتر کند. مورد دوم کتابخانه ها هستند که از لحاظ کمی در سطح تهران در جایگاه خوبی قرار دارد ولی اصل مهم سرویس مدار بودن کتابخانه است که فاکتور اثر گذار برای جایگاه و اعتبار کتابخانه محسوب می شود. مورد بعدی کتاب است. متاسفانه فرهنگ مطالعه در کشور ما فرهنگ شفاهی است و فرهنگ کتاب خواندن از ابتدا در ما رشد نکرده است تا خودمان بخواهیم از زمان بهترین بهره برداری را برای مطالعه کتاب داشته باشیم. با ورود به عصر تکنولوژی، رونق کتابهای صوتی بهترین روش در مطالعه کتاب است. آخرین بخش که کتابداران را شامل می شود عشق و علاقه کتابدار به ارائه خدمات است چون کار کتابداری کاری خدمات محور و فرهنگی می باشد و من خود افتخارم این است که کتابدارم و به شغلم عشق می ورزم."

بعد از اجرای جمع خوانی و تواشیح از سوی گروه لیلة القدر به یمن مصادف بودن این ایام با دو عید قربان و غدیر مجری برنامه از دکتر محمد هادی ایازی، مشاور عالی شهردار تهران دعوت کرد تا به ایراد صحبت های خود بپردازد.

دکتر محمدهادی ایازی، با تبریک هفته کتاب و خوش آمد گویی به کتابداران و استقبال آنها برای حضور در مراسم و تقدیر از آقای خوراکیان در حوزه معاونت شهرداری تهران در برگزاری این مراسم به بحث کتاب و کتابخوانی پرداخت و گفت:" در زمینه کتابخوانی باید یک نهضت کتابخوانی مفید را در سطح جامعه راه اندازی کنیم. طبق فرمایشات رهبر انقلاب که در جمع کتابداران به آن اشاره کردند حتما باید در زمره کارهای شورای انقلاب فرهنگی قرار گیرد. باتوجه به اینکه امروزه فرهنگ دیداری و شنیداری نسبت به فرهنگ کتابخوانی در کشور بیشتر مورد استفاده عموم مردم است باید اقداماتی در جهت جذب افراد به مطالعه صورت گیرد که این خود یک بحث جدی است که با فرهنگ سازی و فراهم کردن زیرساختهای موضوع امکان پذیر خواهد شد. در این صورت هر شخص برای دست یابی به کتاب و موضوعات مورد علاقه خود در کمترین زمان و بدون طی مسیر به تمام خواسته هایش دست پیدا کند. در چند سال اخیر اقدامات زیادی از طرف شهرداری تهران در کتابخانه های مختلف در این راستا صورت گرفته است."

وی افزود: "در مجموعه شهرداری تهران حدود 230 کتابخانه موجود است که فرصت های دسترسی به منابع را برای شهروندان ایجاد کرده است و 54 کتابخانه شبانه روزی به دانش آموزان و دانشجویان در طول شبانه روز آماده ارائه خدمات می باشد. در این راستا سعی و تلاش شهرداری در جهت احداث کتابخانه در تمام محله های شهر تهران برای دسترسی سریع و آسان مراجعان خواهد بود. از فعالیتهای عمده شهرداری برگزاری مراسم های بزرگداشت و تجلیل از عالمان و فقهای کشور برای آشنایی بیشتر جوانان با افراد فرهیخته جامعه و رشد فرهنگی و ایجاد انگیزه در جوانان با معرفی الگوهای درست می باشد. "

دکتر محمدهادی ایازی، معاون امور فرهنگي و اجتماعي شهردار تهران، امير خوراکيان، رئیس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و حجت ‌الاسلام حسيني دبير کانون‌ هاي فرهنگي مساجد تهران به قيد قرعه، جوايز برندگان مسابقه «کتاب، سايبان شهر» را اهدا کردند.

از ميان 108 برگزيده اين مسابقه که در تابستان سال 90 برگزار شده است، 88 برنده در مراسم چهارمين جشن «کتاب‌ يار» حضور داشتند. از ميان اين 88 نفر، هشت نفر با انتخاب اعدادي توسط خوراکيان، ايازي و حسيني، براي دريافت پنج دوچرخه و سه لپ ‌تاپ انتحاب شدند.

برنگان دوچرخه در اين قرعه‌کشي رباب جعفري، سيد يعقوب حسيني، آذر باهوش، سيدجمال موسوي و شکوه پاکدل و برندگان لپ تاپ، حسن حبيبي، اميرحسين طاولي و علي ‌اکبر خليلي اعلام شدند.

تجليل از پيشکسوتان، خيرين کتابخانه ‌ساز و اهداکنندگان مجموعه کتاب و همچنين قدردانی از مسن‌ترين عضو کتابخانه ‌هاي شهر تهران، بخش بعدي اين مراسم بود:

ام‌ البنين عموزاده، براي راه ‌اندازي و ارائه خدمات کتابخانه ‌اي در منزل شخصي با بيش از 35 هزار نسخه کتاب و 1600 عضو فعال،

طاهره فراهاني، براي 10 سال فعاليت مداوم در حوزه کتابداري و راه ‌اندازي 15 کتابخانه روستايي در مناطق محروم،

آيت‌الله محمدتقي حکيم، براي راه‌ اندازي و ارائه خدمات کتابخانه ‌اي در منزل شخصي با بيش از 23 هزار نسخه کتاب و 4000 نفر عضو فعال،

ریحانه محمدی خوانساری11 ساله كوچكترین رضا بشري متولد 1302 به عنوان مسن‌ترين عضو در کتابخانه‌‌هاي شهر تهران و  قدردانی شدند.


لازم به ذکر است، ايازي، خوراکيان و حسيني براي تجليل از مسن‌ ترين عضو کتابخانه ‌هاي تهران به دليل کهولت وي، از روي سن پايين آمدند.

بخشي ديگر از چهارمين جشن «کتاب‌ يار» به تجليل از پيشکسوتان رشته کتابداري و اطلاع‌رساني اختصاص داشت:

  • دکتر علي شکوهي، براي راه ‌اندازي مقطع کارشناسي ارشد و دکتري علوم کتابداري و اطلاع‌ رساني در دانشگاه آزاد اسلامي و مولف کتاب در حوزه کتابداري،‌
  • دکتر محمود حقيقي، مدير بخش کتابشناسي بنياد دايره المعارف اسلامي از سال 67 تاکنون و مولف کتاب و مقاله در حوزه کتابداري، و
  • دکتر مهرداد نيکنام، نويسنده برگزيده کتاب سال براي کتاب «کتابشناسي حافظ» در هفتمين دوره کتاب سال و مولف کتاب و مقاله در حوزه کتابداري تجلیل شدند.


کتابداران برگزيده کتابخانه ‌هاي شهر تهران نیز در بخش پایانی مراسم معرفی و تجلیل شدند:

علي محسني، علي شاهدي، ياسمن مشيري ‌ها و صفيه ملکي کتابداران برگزيده کتابخانه‌هاي نهاد کتابخانه‌‌هاي عمومي استان تهران شدند.

زهره بناء، غلامرضا سنگچولي، منصوره محمدطاهر، مرضيه حسيني، فاطمه کورش احسن، فاطمه سهيلي و ليلا مهرباني کتابداران برگزيده کتابخانه‌ ‌هاي معاونت اجتماعي شهرداري تهران و معصومه سالاريان ‌نژاد، سعيده محمودي، سهيلا سليمي و زهرا ادبي ‌بخش کتابداران برگزيده کتابخانه ‌هاي مساجد شهر تهران شناخته شدند. در اين بخش همچنين مرجان آزادي به عنوان کتابدار برگزيده مجموعه کتابخانه‌ هاي انصار و فاطمه هويدايي به عنوان کتابدار برگزيده کتابخانه حسينيه ارشاد قدردانی شدند.


در اين جشن از مريم‌ السادات نواده، مهدي فکري، پروين زارع‌ زاده، مريم گودرزي، وفا قبادپور و مجيد طبرزدي نيز به عنوان کتابداران نمونه کتابخانه‌‌ هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تجليل شد.

چهارمين جشن «کتاب يار» به همت معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و با همکاري معاونت امور فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران و نهاد کتابخانه‌‌هاي شهر تهران، صبح امروز يکشنبه 22 آبان‌ماه همزمان با نخستين روز از هفته کتاب در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد.

خبرنگار: سمیه مردمی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: