کد خبر: 7052
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 آبان 1390 - 14:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

دفتر یازدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی بسته شد

  یازدهمین آيين بزرگداشت حاميان نسخ خطي روز یکشنبه مورخ 29 آبان 1390 با معرفی برگزیدگان و تجلیل از استادان رشته‌‌هاي مرتبط با نسخ خطي در مشهد به کار خود پایان داد.

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، یازدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی در خراسان رضوی امروز (29 آبان 1390) با حضور دکتر اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دکتر حبیب‌الله عظیمی دبیر علمی این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین ادبی رئیس انجمن اثار و مفاخر فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین الهی خراسانی مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، زاهدی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، اشکوری رئیس مرکز احیای تراث اسلامی، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و جمعی از کتابداران در محل تالار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

مراسم از ساعت 9 با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی آغاز گردید. سپس دکتر حبیب‌الله عظیمی معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و دبیر علمی همایش به ایراد سخنرانی پرداخت.

عظیمی بیان کرد: " امروزه نسخه های خطی نیازمند دو بخش اعم از نگهداری و حفاظت می باشند. ایرانیان هنرهایی را تولید و ایجاد کرده اند و کاغذهایی را نیز تولید و بر روی آن به نگارش پرداختند که از قابلیت ماندگاری بالایی برخوردار بوده است."

دبیر علمی همایش افزود: "یکی از افتخارات این آیین بزرگداشت تجلیل و تحلیل از اساتید و بزرگواران این عرصه می باشد. "

همچنین دکتر عظیمی گزارشی از آثار رسیده و شایسته تقدیر ارائه نمود.

سپس دکتر اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: "تاکنون ده یادواره برگزار گردید که همگی در تهران بود و برای اشاعه این فرهنگ در استانها تصمیم بر این شد که در مشهد برگزار گردد و به دلیل دوری از مرکز نیز مشکلات خود را داشت."

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران افزود: "آنچه که در ادبیات گذشته می باشد باید به زبان امروزی درآید و در اختیار علاقمندان قرار گیرد."

در ادامه همایش پیام دکتر محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط استاد امیر احمدی ارائه شد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر ادبی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: "تمدن اسلامی تمدن متن، نوشتار، کلمات و زیستن آگاهانه با متون است و در زمان ما نیز به عهده علمایی است که بی ادعا در این مسیر گام بر می دارند. واقعیت آن است که نسخه نویسان فقط در فضاهای خاص این چنین مورد توجه قرار می گیرند و امیدواریم در فضاهای پیش رو بیش از این میزبان عزیزانی باشیم که در این راستا تلاش می کنند."

سپس زاهدی، رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و همچنین حجت الاسلام و المسلمین استاد اشکوری، رئیس مرکز احیاء تراث اسلامی از زنده یاد استاد حجه الاسلام والمسلمین کاظم مدبر شانه چی سخن گفت: "به عقیده من مرحوم شانه چی از دو جهت از فهرست نگاران هم دوره خود ممتاز بودند. یکی اینکه مراحل علمی خود را بسیار ممتاز طی کرده بودند و کسی که فهرست نگار خوبی است باید از علوم دینی دیدی کامل داشته باشد و دیگر اینکه ایشان در همه کارها، ملاقاتها و برخوردهای خود انسان آرام و متینی بود و در کارها شتابزدگی نداشتند."

در ادامه این همایش دکتر محقق، استاد پیشکسوت نسخه شناس خاطراتی را از چهار استاد فقید این عرصه بیان کرد و گفت: "با این عزیزان به طرق مختلفی در ارتباط بودم. با مرحوم فاضل یزدی و مرحوم شانه چی در دوران تحصیل در مدرسه نواب بودیم. با مرحوم نورانی نیز از همان ابتدا که به خواسته مرحوم مطهری به تهران آمدند آشنا شدم. استاد نورانی از سال 1352 در دانشگاه شروع به تدریس کرد و همین سابقه باعث شد بعد از انقلاب دانشگاه به ایشان مرتبه دانشیاری بدهد."

این استاد پیشکسوت نسخه شناس افزود: "سه سال در کتابخانه ملی رئیس دایره کتب خطی بودم یعنی از سال 1337 تا 1340 و برای اولین بار کتب خطی را نجات دادم. متأسفانه در آن زمان هیچ خصوصیاتی از کتابهای مقدس آنجا نبود و اولین کاری که کردم برای هر کتاب یک شناسنامه ترتیب دادم. پس از آن به لندن رفتم و برای تدریس در آنجا مشغول شدم. و قبل از رفتنم آنجا را به استاد انوار تحویل دادم، زیرا می دانستم که کسی بهتر از ایشان آنجا را نمی تواند اداره کند که بعدها نیز از ایشان شنیدم 10 جلد فهرستی را که تهیه کردند براساس همان فیش هایی بود که من ترتیب داده بودم."

سپس دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران پس از صحبتی کوتاه بیانیه انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی را قرائت کردند.

دکتر رضایی شریف آبادی گفت: "کنسرسیومی در قاره اروپا با نام کنسرسیوم کتابخانه های تحقیقاتی اروپا CERL ایجاد گردیده است. هدف این سازمان؛ جمع آوری منابع اروپا از سال 1450 تا 1850 یعنی 160 سال تا به امروز که به صورت لحظه به لحظه می باشد را شامل می شود. و قرار است منابعی را جمع آوری کند که دوران تاریکی اروپا را طوری نشان دهد که خیلی تاریک نبوده است. امروز ما از کسانی تشکر می کنیم که می خواستند شکوفایی آن روز جهان اسلام را در زمان تاریکی کشورهای اروپایی به ما نشان دهند. "

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران افزود: "پورتال کنسرسیوم محتوای ملی با 11 مرکز دیروز رونمایی شد و هدف از آن جمع آوری منابع کشور و دیجیتالی و رقمی سازی آن برای دسترسی محققان می باشد. امیدوارم بتوانیم این تعداد مرکز را ارتقا دهیم و این نکته به یاد داشته باشیم که نسخ خطی مالکیت ندارد و باید در اختیار همگان قرار گیرد تا بهره کافی از آن ببرند."

گفتنی است، اين مراسم که توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و با همكاري سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، بيناد پژوهش هاي آستان قدس رضوي و استانداري خراسان رضوي سازماندهي شده بود در ساعت 12 با معرفی برگزیدگان و تجلیل از ایشان به پایان رسید.

خبرنگار: خدیجه عروجی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: