کد خبر: 7643
تاریخ انتشار: جمعه, 14 بهمن 1390 - 21:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

«شناخت نیازمندی سازمان برای انتخاب نرم‌افزار اطلاع‌رسانی» در کارگاهی بررسی شد

  كارگاه آموزشي «چگونگی شناخت و تحلیل نیازمندی‌های سازمان، به منظور انتخاب نرم افزار اطلاع رسانی مناسب برای مجموعه» روز پنج شنبه مورخ 13 بهمن 1390 در قم برگزار شد.

 

به گزارش لیزنا، موسسه آموزشي پژوهشي پارس آذرخش، صبح روز پنجشنبه 13 بهمن ماه 1390ميزبان كارگاه آموزشي «چگونگی شناخت و تحلیل نیازمندی‌های سازمان، به منظور انتخاب نرم افزار اطلاع رسانی مناسب برای مجموعه» بود.

اين كارگاه آموزشي  راس ساعت 9:20 و با تدريس امیر مهدی عنبری، کارشناس ارشد کتابداري و اطلاع رساني آغاز شد.

در بخش اول كارگاه و در ابتدای بحث از شرکت کنندگان سوال شد با چه هدف و دیدگاهی در این کارگاه شرکت کرده‌اند و پس از سنجش افکار شرکت کنندگان، عنبری بحث خود را با تعریف پروژه و تفاوت آن با عملیات آغاز نمود.

وی در سخنان بخش اول خود اظهار داشت: "هدفی که این کارگاه دنبال می‌کند آشنایی با مفاهیم پروژه، انجام یک پروژه موفق و نقش نیاز و استخراج نیاز در روند این امر می‌باشد."

کارشناس ارشد تیم تحلیل و طراحی شرکت به پرداخت ملت، آشنایی کتابداران با مفاهیم پروژه، نیازمندیها و نحوه شناخت و تحلیل نیاز در سازمان ، فارغ از آنکه هدف پروژه انتخاب نرم افزار باشد یا انجام یک پروژه درون سازمانی، را دیگر هدف برگزاری این کارگاه آموزشی دانست.

علاوه براین، مسائل مربوط به تعریف نیازمندی، تفاوت نیازمندیها و درخواست تغییر، انواع و سطوح نیازمندی، تفاوت نیازمندی و طراحی، مدیریت نیازمندی، تحلیل مسأله، چالشهای استخراج نیازمندی، تکنیکهای استخراج نیازمندی از جمله مباحث مطرح در کارگاه مذکور بود.

امیرمهدی عنبری با اشاره نیازمندی نرم‌افزاری که شرط یا قابلیتی است که سیستم باید آن را پوشش دهد، به تبیین روش‌های استخراج نیازمندی و چالشهای موجود در این مسیر پرداخت.

وی در ادامه افزود: "با توجه به تفاوتهای دیدگاه بین کاربران و توسعه دهندگان، تعامل بین آنها دشوار است. باید بین رشته‌ای بود و بین رشته‌ای فکر کرد تا زبان مشترک بین کاربر و توسعه دهنده شکل گیرد. اگر کاربر بتواند خود نیاز خود را به صورت کاملا علمی و سیستمی استخراج نماید می‌تواند هم زبان مشترک خود را با توسعه دهنده پیدا کند، و هم خود بر اساس نیاز واقعی خود محصول انتخاب نماید یا پروژه‌ای را هدایت نماید."

در بخش پایانی کارگاه مذکور که به صورت تعاملی برگزار شد، کاربران در بخش عملی کارگاه و با همکاری یکدیگر در گروه‌های چند نفره، نیازهای پیشنهادی خود را به ازای 5 سر فصل و زیر سیستم اصلی یک کتابخانه دیجیتال (سازماندهی اطلاعات، مدیریت منابع دیجیتال، جستجو و بازیابی اطلاعات، مدیریت کاربران، امانت، نیازهای غیر کارکردی - نحوه اجرای سیستم، حجم، سرعت، توان پذیرش سیستم و غیره) اعلام نموده و به بحث و تبادل نظر با یکدیگر و همچنین مدرس پرداختند.

کارگاه آموزشي «چگونگی شناخت و تحلیل نیازمندی‌های سازمان، به منظور انتخاب نرم افزار اطلاع رسانی مناسب برای مجموعه»؛ در ساعت 15:30 با پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان به کار خود پايان داد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: