کد خبر: 13203
تاریخ انتشار: جمعه, 05 مهر 1392 - 17:35
ایمیل
چاپ

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

نهاد کتابخانه‌ها آمادگی تحویل گرفتن پروژه نرم‌افزاری را نداشت

دکتر هندسی گفت: ما آمادگی تحویل نرم‌افزار را داشتیم چون قرارداد با ما خرید نرم‌افزار بود نه اجرای آن. قرار بود نهاد مجری برای نرم‌افزار انتخاب و به ما معرفی نماید.اما نهاد ظرفیت و آمادگی برای تحویل گرفتن نرم افزار را نداشت. درواقع شرکت مجری، ناظر و کارفرما بود و نهاد فقط استفاده‌کننده بود.
نهاد کتابخانه‌ها آمادگی تحویل گرفتن پروژه نرم‌افزاری را نداشت

با توجه به اخبار کسب شده از کتابخانه های تحت پوشش نهاد کتابخانه های عمومی کشور درخصوص جایگزینی سیستم نرم افزاری کتابخانه و توضیحات مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور، لیزنا برای روشن شدن موضوع و بنا به درخواست مخاطبان، مصاحبه ای اختصاصی با دکتر فرامرز هندسی، مدیر اجرایی پیشین و مشاور عالی شرکت مهندسی ارتباطات پیام مشرق انجام داد که شرح آن در ذیل درج شده است:

 

 

لیزنا: لطفا فرایند و دلیل اصلی انتخاب سيستم پيام مشرق از سوي نهاد کتابخانه های عمومی کشور را تشریح فرمائید.

هندسی: حدود 6 سال پیش نهاد فراخوانی برای انتخاب نرم افزار کتابخانه های عمومی کشور اعلام کرد و حدود 12 شرکت نرم افزاری مطرح آن زمان در آن شرکت کردند. پروسه بسیار طولانی بود. در ابتدای امر فرم های خود اظهاری قابلیت نرم افزار که از طرف نهاد تهیه شده بود توسط شرکتها پر شد، برای هر شرکت به صورت جداگانه جلساتی را با حضور متخصصان نهاد از جمله کارشناسان حوزه کتابداری از استانهای مختلف کشور، برگزار گردید. سپس فرم های خود اظهاری با نرم افزار مطابقت داده شده و به هریک از سوی کارشناسان امتیاز داده شد. پس از بررسی و ارزیابی ها 3 شرکت انتخاب شدند و نهاد با آنها وارد مذاکره گردید.

 

انتخاب و اجرای پایلوت نرم افزار در نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیش از 2 سال طول کشید

البته ابتدا نهاد به دنبال خرید شرکت بود تا نرم افزاری را که برای کتابخانه هایش تهیه می کند همراه با شرکت تولید کننده آن متعلق به نهاد باشد. اما به علت بالا بودن قیمت ها، از این امر منصرف شدند و تصمیم گرفتند که فقط نرم افزار را با سورس آن خریداری کنند. این موضوع باعث شد که یکی از شرکت های مطرح انصراف دهد و در نهایت دو شرکت باقی ماندند و امتیاز شرکت ما بالاتر بود. سپس نهاد تصمیم گرفت که قبل از انعقاد قرارداد، پایلوت اجرا کند و پیاده سازی نرم افزار در کتابخانه اشرفی اصفهانی تهران انجام شد. پس از تایید آن توسط کارشناسان، پایلوت کتابخانه مرکزی تبریز (به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی نهاد) اجرا گردید. در حدود یکسال و نیم نرم افزار در این کتابخانه اجرا، بررسی و ارزیابی و به اصطلاح چکش کاری شد. تغییراتی بر اساس نیازهای خاص و روند داخلی کتابخانه های عمومی نهاد در این مدت زمان بر روی نرم افزار انجام شد. در پایان این مدت، مجددا در جلساتی با حضور اساتید دانشگاه، نرم افزار مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت در نهاد تصمیم گرفتند که وارد مرحله انعقاد قرارداد با شرکت شوند. در واقع پروسه انتخاب و اجرای پایلوت نرم افزار در نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیش از 2 سال بطول کشید. در طی این 2 سال و اندی شرکت برای هزینه هایی که در قبال پیاده سازی نرم افزار در کتابخانه ها و هم چنین هزینه هایی بابت رفت و آمد کارشناسان خود در طول مدت بررسی، متقبل شده بود، هیچ پولی دریافت نکرد.

 

 

جلسات زیادی برای رسیدن طرح به مرحله قرارداد انجام شد. بالغ بر 500 ساعت جلسه فقط با حضور من برای پیاده سازی و پایلوت نرم افزار و بررسی آن در کتابخانه ها صورت گرفت که طرح به مرحله قرارداد برسد. برای عقد قرار داد آقای مهندس امین منصور، مشاور عالی آقای مهندس واعظی در این مرحله وارد مذاکره شد. 6 الی 7 ماه مدت زمانی بود که برای انجام مذکرات قرارداد طول کشید.

 

در طول این فرایند دوساله انتخاب نرم افزار در نهاد تغییرات زیادی در سمت های افراد درگیر در پروسه ارزیابی و انتخاب رخ داد

 

هندسی: در طول این فرایند دوساله انتخاب نرم افزار در نهاد تغییرات زیادی رخ داد. افراد در سمت های خود ثبات نداشتند و تغییر می کردند. این تغییرات در سمت های افراد درگیر، در بررسی نرم افزار و عقد قرار داد مشکلات فراوانی ایجاد نمود و باعث می شد که پروسه انعقاد قرار داد مرتبا به تأخیر بیفتد. در نهایت قرارداد در اسفند ماه 89 توسط مدیر عامل وقت شرکت امضا شد. اما بازهم امضاء نهاد 4 ماه به تعویق افتاد و در 21 تیرماه سال 90 قرار داد توسط آقای برقی شیرازی معاون مالی و اداری نهاد امضاء گردید. از این زمان رسما کار شرکت آغاز شد اگرچه فعالیت شرکت در دو کتابخانه اشرفی اصفهانی و تبریز ادامه داشت.

 

تاکنون نهاد هیچ پروژه ملی در زمینه فناوری اطلاعات نداشته است/ اصولا اجرای پروژه های بزرگ آی تی از ظرفیت نهاد خارج است

 

لیزنا: لطفا بفرمائید تاکنون در چند کتابخانه عمومی نهاد سیستم نرم افزاری پیام پياده سازی شده است؟

 

هندسی: لازم می دانم قبل از پاسخ به این سوال به شما عرض نمایم که در مصاحبه از نهاد اعلام شده بود: "نهاد پروژه های ملی بزرگی در زمینه فناوری اطلاعات را تاکنون پیاده سازی کرده است"؛ بنده به عنوان یک هیأت علمی که تعریف پروژه ملی را می داند با این حرف نهاد کاملا مخالف هستم. نهاد هیچ پروژه ملی تاکنون در زمینه فناوری اطلاعات نداشته است. تا قبل از طرح پیاده سازی نرم افزار مدیریت کتابخانه ای در کتابخانه های عمومی نیز حتی هیچ پروژه بزرگ آی تی در نهاد صورت نگرفته بود. اصولا اجرای پروژه های بزرگ آی تی از ظرفیت نهاد خارج است و پروژه های عنوان شده پروژه های در سطح کوچک و یا متوسط و درون سازمانی هستند. در واقع پروژه پیاده سازی نرم افزار مدیریت کتابخانه ای در کتابخانه های عمومی بزرگترین پروژه ی نرم افزاری است که نهاد تاکنون درگیر آن بوده است.

 

1200 کتابخانه نهاد در یک زیرساخت اینترنتی به هم متصل شدند و این از ظرفیت آی تی نهاد خیلی بزرگ تر بود

 

هندسی: شرکت طرح اولیه نهاد را که نصب سرور در هر کتابخانه بود، توسعه داد و پیشنهاد داد که یک پایگاه یکپارچه از کتابخانه ها بسازیم. از این طرح استقبال شد. در طرح شرکت به نهاد اعلام شده بود که نرم افزار کتابخانه های عمومی کشور Web-Based باشد و به صورت متمرکز اداره شوند. در صورتی که طرح نهاد این بود که هر کتابخانه به صورت Stand-alone پیاده سازی شوند. در نهایت در قرارداد مقرر شد که 200 تا 300 کتابخانه عمومی که در آن زمان به اینترنت پرسرعت دسترسی داشتند Web-Based  و متمرکز شوند و در بقیه کتابخانه ها، نرم افزار با آموزش کارشناسان شرکت به کارشناسان آی تی نهاد با قرارگیری سرور جداگانه در هر کتابخانه به صورت Stand-alone پیاده سازی گردند. اما تأخیر نهاد در تهیه سخت افزار (5 ماه) و جمع آوری دیتا (10ماه) باعث شد که اینترنت پرسرعت در کشور گسترش یابد و تعداد کتابخانه هایی که به اینترنت پرسرعت دسترسی داشتند از 300 به 500 و سپس به 1000 و در نهایت به 1200 کتابخانه برسند و عملا تقریبا تمام کتابخانه های نهاد به اینترنت پرسرعت مجهز شدند و در نهایت طرح این شرکت پیاده سازی و 1200 کتابخانه نهاد در یک زیرساخت اینترنتی به هم متصل و فعالیتهای مدیریت کتابخانه ای خود را یکپارچه کردند و این از ظرفیت آی تی نهاد خیلی بزرگ تر بود. این 1200 کتابخانه ماهانه یک میلیون و 200 هزار امانت ثبت می کنند و 5 میلیون کاربر و 50 میلیون رکورد دارند. این پروژه اصلا با سایر پروژه های نهاد قابل مقایسه نیست. شاید بتوان آنرا در ردیف یک پروژه ملی دانست.

 

در ابتدای سال 91 آقای دکتر حداد عادل در مراسمی راه اندازی نرم افزار را در 500 کتابخانه رونمایی کردند. سپس در مراسمی دیگر در چند ماه بعد راه اندازی در 1000 کتابخانه توسط آقای مهندس واعظی رونمایی شد. و در نهایت در شهریور 91 نرم افزار در 1200 کتابخانه  راه اندازی گردید.

 

 

لیزنا: به نظر شما دليل اصلي تصميم نهاد در رابطه با توليد سيستم نرم افزاری جدید چيست؟

هندسی: وقتی ما وارد مذاکره با نهاد شدیم کسی قبول نداشت که می شود سیستم متمرکزی در کتابخانه های عمومی ایجاد کرد. دیدگاه ما این بود که پیاده سازی نرم افزار پیام برای 500 کتابخانه به صورت متمرکز مشکلی ندارد و در زمان قرار داد نیز حداکثر 300 کتابخانه به اینترنت پرسرعت مجهز بودند. اما با افزایش تعداد کتابخانه ها، نرم افزار جدیدی را خاص نهاد به نام نیکا معرفی کردیم که تکنولوژی آن تلفیقی از تکنولوژی قدیمی تر پیام و نرم افزار جدید ما ثنا است و می تواند تعداد بیشتری از کتابخانه ها را یکپارچه نموده و تحت پوشش قرار دهد. اواخر شهریور 91 نرم افزار نیکا را جایگزین پیام کردیم. بر این اساس کندی های ناشی از تعداد زیاد درخواستها برطرف شد و امکان پیاده سازی تا 3000 کتابخانه به صورت یکپارچه فراهم گردید.

 

نهاد آمادگی تحویل گرفتن پروژه را نداشت

ما آمادگی داشتیم که نرم افزار را تحویل دهیم چون قرارداد  با ما خرید نرم افزار بود نه اجرای آن. قرار بود نهاد مجری برای نرم افزار انتخاب و به ما معرفی نماید. اما نهاد  ظرفیت و آمادگی  برای تحویل گرفتن نرم افزار را نداشت، مجری را معرفی نکرد، ناظر را معرفی نکرد و شرکت خودش بدون نظارت موثر، نرم افزار را اجرا کرد. بدون آنکه مسئولیتی در این زمینه داشته باشد. درواقع شرکت مجری، ناظر و کارفرما بود و نهاد فقط استفاده کننده بود.

 

با این حال خوشبختانه با تلاش زیاد کارشناسان شرکت نرم افزار در سرور های مرکزی پیاده شد و در کتابخانه ها مورد استفاده قرار گرفت. ما انتظار داشتیم که مدیریت نهاد اهمیت این پروژه را بفهمد و قدر زحمات این شرکت را بداند و از این پروژه حمایت کند، ساختار اجرایی مناسبی به پروژه بدهد، ناظر بیرونی معرفی کند و پروژه را به تحویل گیرنده مناسبی تحویل نماید. در ابتدا هم قرار بود دو نفر از اساتید از حوزه های کامپیوتر و کتابداری که آقای دکتر شنبه زاده و آقای دکتر اصنافی بودند به عنوان ناظر بیرونی معرفی گردند که به دلایلی که می توانید از خود آنها جویا شوید و بنظرم مرتبط با مسائل مالی بود، با نهاد به توافق نرسیدند.

 

در نهایت پروژه اجرا شد ولی نهاد توان تحویل گیری پروژه را نداشت و هنوز بعد از گذشت چندین سال، نهاد در تحویل گیری فاز اول باقی مانده است.

 

نهاد به تعهدات مالی به شرکت هم پایبند نبود

هندسی: نهاد در این مدت به تعهدات مالی به شرکت هم پایبند نبود و پولی را به جز مبلغ 120 میلیون تومان پیش پرداخت، آن هم با تأخیر 7 ماهه و در قبال گرفتن سفته، به این شرکت پرداخت ننمود. در مقابل تقاضای شرکت مبنی بر پرداخت صورتحساب ها، نهاد نمی خواست پولی را پرداخت کند. نهاد بیش از 700 میلیون تومان (به ارزش سال گذشته) صورتحساب شرکت را که می بایست در طول مدت قرارداد و اجرای پروژه واریز می کرده، پرداخت نکرده است و در حال حاضر این مبلغ را به شرکت بدهکار است.

 

شرکت رقیب نرم افزار پیام در نهاد صاحب مسئولیت شد

هندسی درباره دلیل پرداخت نشدن پول از طرف نهاد به شرکت گفت: نهاد نمی توانست پولی را به شرکت پرداخت کند چون کسی نبود که پروژه را تحویل بگیرد. از طرف دیگر در این مدت تغییر و تحولی در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد رخ داد و فردی مسئولیت به عهده گرفت که خودش تولیدکننده نرم افزار کتابخانه ای بود و در انتخاب اولیه نرم افزار تقریبا رقیب شرکت به شمار می رفت و نمایه 2 را ارائه کرده است. بنا به تصور بنده که انشاءالله اشتباه باشد، این گروه تصور نمودند می توانند طلب این شرکت را پرداخت نکرده و آنرا صرف هزینه تولید نرم افزار و تکمیل آنچه که قبلا ایشان انجام داده بودند، نمایند.

 

حال بحث این است که اگر خودشان نرم افزار تولید کنند که اشکالی ندارد، آیا موفق خواهند شد؟ از آنجاییکه بحث تولید نرم افزار توسط کارشناسان نهاد بحثی چند ماهه است و به بعد از تغییر و تحول معاونت برنامه ریزی بر می گردد، تجربه نشان می دهد در این مدت کوتاه موفق به تولید نرم افزاری که بتواند با نیکا مقایسه شود، نیستند و این نرم افزار به سرانجام نخواهد رسید، آن هم برای 1200 کتابخانه که به هم متصل شوند این راهی است که خیلی از سازمانها و شرکتهای دولتی در مورد نرم افزارهای دیگر رفته اند و با شکست مواجه شده اند. نهاد هم قبلا این راه را آزموده است. منتهی یک راه دارد که نهاد در این راه موفق شود وآن این است که نهاد نرم افزار ما را که در اختیار دارد  به نوعی کپی برداری کند و دانش حداقل دهساله ما را که در این نرم افزار بکار رفته، استفاده کند. آن وقت ممکن است که موفق شوند! البته این کار خلاف شرع و خلاف قانون است.

 

نهاد کتابخانه ها چطور می تواند به سادگی در این مدت زمان کم ادعای تولید نرم افزار در سطح وسیع داشته باشد

بر طبق حق معنوی، استفاده از نرم افزارها بدون کسب اجازه از تولیدکننده و مولف آن خلاف قانون است و نهاد هم که پول آن را پرداخت نکرده است که حق مادی بهره برداری از آن را برای خودش قائل شود.

 

استفاده از دانش نرم افزار شرکت بدون پرداخت حق و حقوق آن خلاف شرع و قانون است

شرکت ما دانش بنیان است و دانش ما تولید نرم افزار است. مقام معظم رهبری بر حمایت از شرکت های دانش بنیان تأکید فراوان می کنند. بعد یک نهاد دولتی به خود اجازه دهد به راحتی بتواند دانش آنها را بدون پرداخت حق و حقوقشان  صاحب شود؟  این کار خلاف است و شرکت از طریق ارسال نامه ای این موضوع را به اطلاع آقای مهندس واعظی دبیر کل نهاد رسانده است و از وی خواسته است که این موضوع را پیگیری نماید و در صورتیکه این کار درحال انجام است جلوی آنرا بگیرد. استفاده از دانش نرم افزار شرکت را بدون پرداخت حق و حقوق آن، خلاف شرع و نظرات مقام معظم رهبری می دانیم. شرکت هم به دنبال احقاق حقوق خود است.

 

دسترسی ما را به طور کامل از نرم افزار خودمان قطع کرده اند

نرم افزاری که ما ارائه کردیم توان بالایی دارد و نهاد کتابخانه به هیچ عنوان ظرفیت پذیرش چنین نرم افزاری را ندارد. بنظر می رسد که می خواهند بخشی از نرم افزار را که ظرفیت پذیرشش را دارند به نرم افزاری که قبلا توسط گروهی وابسته به نهاد تولید نموده اند، بچسبانند. این مطالب را به قاطعیت نمی توانم بیان کنم چون دسترسی ما را به طور کامل از نرم افزار خودمان قطع کرده اند و نمی توانیم در سیستم لاگین کنیم و به دیتا بیس دسترسی نداریم. سیستم جدید نهاد را هم ندیده ایم و احتیاج است که بررسی شود که آیا دانش ما به سرقت رفته است یا خیر؟ اما احتمال استفاده از دانش نرم افزار شرکت ما در سیستم جدید نهاد بالاست. چون امکان پیاده سازی نرم افزار از سال گذشته تا کنون برای این میزان کتابخانه مشکل و حتی غیر ممکن است! ما با تجربه حداقل دهساله هنوز به قطعیت نمی توانیم ادعا کنیم که امکان پیاده سازی در 3000 کتابخانه را داریم چگونه این امر به سادگی در این مدت زمان کم برای نهاد امکان پذیر شده است! آن هم با تعدادی کارشناس با حقوق دولتی! چطور می تواند چنین ادعایی داشته باشد! من نمی دانم! داستان ساده است، اگر اینها از دانش ما استفاده نکرده باشند که خلاف شرع و قانون عمل نکرده اند اما موفق نخواهند شد اما برعکس اگر از دانش ما استفاده کرده باشند خلاف شرع و قانون عمل کرده اند اما موفق خواهند شد!

 

نهاد ظرفیت و توان پذیرش نرم افزاری با قابلیت نیکا را ندارد /// هیچ کس مسئول پشتیبانی از کتابخانه ها و کتابداران در این پروژه نبوده است

 

دليل اصلي تصميم نهاد در رابطه با توليد سيستم نرم افزاری جدید این است که نهاد ظرفیت و توان پذیرش نرم افزاری با قابلیت نیکا را ندارد. هنوز نهاد اجازه ی استفاده ار یک دهم قابلیتهای این نرم افزار را به کاربرانش نداده است. از طرفی هیچ کس مسئول پشتیبانی از کتابخانه ها و کتابداران در این پروژه نبوده است. این امر موجب می شود که کتابداران اعتراض کنند. کتابداران احتیاج به حمایت و پشتیبانی دارند، سرعت اینترنت بالا و پائین می شود، اگر در هر کتابخانه هم حداقل 5 کلاینت وجود داشته باشد ، در 1200 کتابخانه، حدود 6000 کلاینت و استیشن کار می کند که کسی نیست برای مشکلات این ها پشتیبانی کند. شرکت فقط می توانست سرور را نگهداری کند، بحث های دیتایی آن را حل کند و اینکار را هم بدون دریافت هزینه پشتیبانی انجام می داد.

 

شرکت موضوع پشتیبانی از نرم افزار را سال گذشته در نامه ای به آقای مهندس واعظی اعلام کرد و درخواست کرد که حتی اگر نهاد قصد دارد نرم افزار خود را تغییر دهد، شرکت می تواند با انعقاد قرارداد پشتیبانی تا زمان انتقال به نرم افزار جدید از نرم افزار خود پشتیبانی کند، اما قرارداد پشتیبانی امضا نشد. این درحالی است که قرارداد خرید نرم افزار صراحتا اعلام می کند که بعد از 15 ماه می بایست با شرکت قرارداد پشتیبانی امضا شود.

 

نبود پشتیبانی و نبود ظرفیت تحویل گیری نرم افزار باعث نارضایتی کتابداران شد

 

نبود پشتیبانی و نبود ظرفیت تحویل گیری نرم افزار باعث نارضایتی کتابداران شد. همین نارضایتی زمینه را برای حرکت های شتاب زده فراهم می کند و سبب می شود نرم افزاری را که تست نشده پیاده سازی کنند.

 

با وجود این، شرکت حتی تا 3 هفته پیش طی مذاکراتی با آقای دکتر شمشیری و آقای معلمی مدیرکل امورکتابخانه ها در چندین مرحله به توافق رسیده بود و قرار بود که قرارداد پشتیبانی با نهاد امضا کند و حتی در توافقی دیگر قرار بود نرم افزار به ثنا ارتقا یابد و در واقع نظم و ترتیبی به کارها داده شود، اما نمی دانیم که چه شد که با وجود توافقات صورت گرفته قرار داد پشتیبانی منعقد نگردید و یک ماه پیش یک پروژه کوچک با نرم افزار جدید در کتابخانه های استان البرز اجرایی شد.

 

آینده کتابخانه ها به درایت مدیریت نهاد و اداره فناوری آن بر می گردد

اینکه بعد از این چه اتفاقی می افتد، به درایت مدیریت نهاد و اداره فناوری آن بر می گردد. چنانچه به روال گذشته عمل کنند مسأله ای حل نمی شود، اما اگر سمت و سو امیدواری و اعتدال است و اگر ایشان هم اعتقاد دارند حرکتی مثبتی باید انجام شود که مشکل کتابخانه هایشان حل گردد. این شرکت هم کاملا آماده ی همکاری است.

 

لیزنا: آيا همكاري شركت با نهاد كاملا قطع شده است؟

هندسی: از ابتدای سال جاری پشتیبانی شرکت از نرم افزار انجام نشد و به نهاد اعلام شد بدون درخواست کتبی، شرکت پاسخگو نیست، نهاد هم نمی خواست درخواست کتابخانه های خود را مکتوب به این شرکت اعلام نماید. این شرکت فقط در برخی از موارد به تماس های تلفنی برخی از کتابخانه ها در موارد حاد پاسخ می داد. تا اینکه از سه هفته گذشته پس از آنکه در کتابخانه های استان البرز نرم افزار جدید نهاد پیاده سازی شد، دسترسی ما به طور کامل قطع شد.

 

شرکت نزدیک به 900 میلیون تومان هزینه کرده است

لیزنا: برای راه اندازی سیستم پیام مشرق در کتابخانه های عمومی چقدر هزینه شد؟

هندسی: شرکت نزدیک به 900 میلیون تومان شامل قیمت نرم افزار، هزینه کرده است و فقط 120 میلیون تومان از نهاد دریافت کرده است و در مقابل آن هم به نهاد سفته داده است. در واقع این پروژه تماما ضرر مالی برای شرکت داشته است.

 

این پروژه در نهاد متولی اصلی نداشت و در مورد بسیاری از مسائل تخصصی، توافقی در تعاریف نداشتند

لیزنا: لطفا در پایان چنانچه مطلب دیگری دارید بفرمائید.

هندسی: شرکت پیام مشرق از سال 75 در حوزه نرم افزارهای کتابخانه ای فعالیت کرده است و حدود 17 سال سابقه دارد و مشتریان زیادی دارد که حتی یک نمونه نداریم که نرم افزار آن با نرم افزار دیگری جایگزین شده باشد. چون کتابخانه های طرف قرارداد شرکت؛ می دانستند چه نیازی دارند و شرکت می دانست با چه کسی طرف قرارداد است اما در مورد نهاد طرف قرارداد ما مشخص نبود و کتابخانه ها به امان خدا رها شده اند و این به دلیل ظرفیت کم فناوری اطلاعات در نهاد است و مسأله و مشکل اصلی این پروژه به وضعیت خود نهاد برمی گردد و اینکه این پروژه در نهاد متولی اصلی نداشت و در مورد بسیاری از مسائل تخصصی، توافقی در تعاریف نداشتند. این موضوع هم که مطرح شده نهاد قصد تولید نرم افزار با هزینه کم دارد باید گفت که همیشه کم هزینه ترین پر خطر ترین هم به شمار می آید.

 

درپایان اینجانب ضمن همدردی با کتابداران محترم نهاد و فهمیدن مشکلات عدیده ی آنها در کار در چنین سازمانی، اعلام می دارم که این شرکت حاضر است در هر مناظره ای که از سوی دلسوزان و دست اندرکاران این حوزه با مسئولین نهاد گذاشته شود شرکت نمایم و اثبات کنم که مشکلات ایجاد شده برای کتابداران این نهاد به ساختار داخلی نهاد مرتبط است و نه توانایی نرم افزار تولیدی این شرکت و عملکرد آن. همچنین از شما و سایر دست اندکاران لیزنا جهت دنبال کردن این موضوع تشکر می کنم. 

برچسب ها :
محمدباقر عسگری
|
Iran
|
1392/07/12 - 20:53
3
2
در ضمن نرم افزارهای موجود در دانشگاهها و ... با سابقه ای بیش از 10 سال به این تکامل رسیدن و قیمت بالایی هم دارن پیام در کتابخانه های عمومی با این همه تغییراتی که بهش تحمیل کردیم سابقه ای کمتر از یک سال داره
محمدباقر عسگری
|
Iran
|
1392/07/12 - 20:53
4
1
به نظر من مشکل اصلی در انتخاب اشتباه راهی بوده که توسط مسئولین تصمیم گیرنده نهاد گرفته شد
بهتر بود اول همون نرم افزار کامل و آفلاین تو کتابخونه ها راه می افتاد بعد سراغ وب اپلیکیشن میرفتن
کتابخونه های آذربایجان غربی که از سالها پیش به اینترنت پر سرعت مجهز هستند نیز با مشکل برخورد می کردند چه برسه به بقیه
بهتره این نکته رو توجه کنین که هنوز زیرساختهای اینترنتی کشور ثبات لازم رو واسه اجرای آنلاین همچین نرم افزاری که انصافا در شروع کارش و سال اول اجراش عالی بوده رو نداره.
کتابداران با سابقه بهتر میتونن حرف من رو درک کنن
اونایی که تو سالهای 82 و 83 با نمایه شروع کردن یادشونه سالهای اول چقدر تغییرات تو نمایه داشتیم
یا قبلتر از اون با کاوش و ...
کمی انصاف داشته باشیم آیا فرصتی که به نرم افزارهای دیگه تو همین کتابخونه واسه تکاملشون دادیم رو به پیام مشرق هم دادیم
یک اصفهانی 3
|
Iran
|
1392/07/11 - 11:47
3
2
توصیه من به مسئولین نهاد: در انتخاب شرکت طرف قرارداد دقت کنید سابقه اجرائی نیمه موفق هم کفایت میکند. به شرکت فرصت بدید تا نرم افزار را اصلاح کنه. قراردادتون را اگه قانونی تنظیم کرده باشین هیچ موقع طرف قرارداد نمیتونه ادعای بیشتری بکنه. اگه اینجوری نیست: خودکرده را تدبیر نیست. از مشاورین کامپیوتری و کتابداری منصف و بی طرف استفاده کنید. رعایت بیت المال و منافع ذی نفعان( مردم و کتابداران) را در نظر بگیرید نه منافع [...].
توصیه من به کتابداران: خودتون از حق خودتون دفاع کنید. با تشکیل یه گروه متخصص و یا درخواست کمک و قضاوت از یک تشکل صنفی مطلع نظیر انجمن کتابداری خواستار رفع منطقی و علمی قضیه بشید نه تصمیم گیری خودسرانه بعضی از مسئولین.

با تشکر از زحمات همه کتابداران عزیز
یک اصفهانی 2
|
Iran
|
1392/07/11 - 11:46
3
2
پیام مشرق هم نرم افزارش انصافا به مرور زمان بهتر شد ولی اشکال اساسیش این بود که با افزودن تغییرات و امکانات اسم نرم افزار را هم عوض میکردن.(شاید یکی از علل اون دریافت پول بیشتر بود) نرم افزار های پیام، ثنا و نیکا شاهد این مدعا هستند. (لطفا همکاران پیام یه توضیحی بدن تفاوت این نرم افزار ها تو چی بوده و آیا مثلا با افزودن امکانات وب 2 به نرم افزار نمی شد اسمش عوض نشه و فقط به عدد ورژنش یکی اضافه کنن. همون کاری که نرم افزارهای مشهور جهانی میکنن؟).
ساختار معیوب نهاد و بسیاری دیگه از نهاد های دولتی و نیمه دولتی ما هم مطمئنا در این میان مقصر هستند. مهمترین مشکل این ساختار هم عدم ثبات مدیریت و عدم قرار گیری متخصصان در سمت های خودشونه.
پس با ان اوصاف نمیشه فقط یکی از دو طرف را مقصر دونست و از دیگری رفع اتهام نمود.
توصیه من به شرکت پیام: لطفا دنبال جذب مشتری بیشتر نباشید. به کیفیت کار و تکمیل امکانات خوب برنامه تون ادامه بدید. به هزینه های دریافتی بابت پشتیبانی از مشتریاتون بسنده کنید لطفا.
پاسخ ها
پیام مشرق
| Iran |
1392/07/12 - 10:26
هم شهری عزیز

نرم افزار ثنا اصولا redeign است نه ورژن شبیه حالتی که مایکروسافت به ناگاه windows
را xp نامید . این بدان معنی است که ویندوزهای قبلی کار می کنند و جداگانه بفروش می رسند. ثنا تنها نرم افزار با امکانات کتابخانه 2.0 است. اما نيکا از لحاظ تکنولوژی نرم افزاری با پیام متفاوت است و برای کتابخانه های بسیار بزرگ ایجاد شد.
با تشکر
مختار
|
United States
|
1392/07/09 - 22:03
5
0
سوال من از کتابداران محترم اینست که چرا نهاد را تشویق نمیکنند که برای اجرای پروژه ای به این گستردگی سراغ شرکت توانمندی همچون [...] نمی روند؟؟؟
پاسخ ها
مطلع
| Iran |
1392/07/10 - 15:47
مشکل توونمندی شرکت نیست مشکل ساختار نهاد است که توان تحویل گیری این چنین پروژه های بزرگ را ندارد وگرنه ادعای شرکت پیام مشرق این است که پروژه را انجام داده ولی نهاد قادر نیست تحویل بگیرد
کتابدار با تجربه
|
Iran
|
1392/07/09 - 09:51
7
4
اصل قضیه این است که هم نهاد کتابخانه ها و هم شرکت پیام مشرق به فکر منافع مالی و هرچه بیشتر پول درآوردنند و مردم و کتابداران در این میان چیزی اند که مهم نیستند.
کتابدار تبریزی
|
Iran
|
1392/07/08 - 12:20
3
12
با سلام ، نرم افزار پیام مشرق دارای اشکالات اساسی در زمینه نرم افزار کتابخانه ای می باشد چون در زمان پایلوت بودن کتابخانه مرکزی تبریز بنده یکی از کسانی بودم که با این نرم افزار کار می کردم و با آقای دکتر هندسی در جلسات در مورد ایرادات نرم افزار بحث داشتم ولی اکثرا قاتع نمی شدند و کار خودشان را دنبال می کردند .
پاسخ ها
مطلع
| Iran |
1392/07/08 - 23:50
اگر این امر صحت دارد چرا مسئولین نهاد با اصرار با ایشان قرار داد بستند
کتابدار
| Iran |
1392/07/08 - 23:43
من به عنوان کسی که نرم افزار جدید نهاد را تست کرده ام واقعا می گویم صد رحمت به پیام مشرق .
در پیام مشرق یک نظم یک قاعده بود حالا کمی همه کاستی داشت که قابل اصلاح بود ولی نرم افزار جدید واقعا غیرقابل تصوره. غیرعملی و غیرفنی . معلومه کسی که طراحی که تا به حال یک بار پیام مشرق یا برنامه های مشابه را ندیده و یا اصلا کار کتابداری نکرده.
بازرس
|
Iran
|
1392/07/08 - 09:10
6
5
اين مشكلات كه براي پيام مشرق به وجود آمده ناشي از عدم شناخت شخصيت مسئولين نهاده. به هر حال چندين شركت بوده اند كه در فراخوان نهاد شركت كرده و قطعا با شناختي كه از اونا داشتن و مي دونستن نهادي ها بد حساب هستند، خودشون تا آخر قضيه رو خوندن! ولي شركت پيام مشرق شايد با وعده هاي نهادي ها كمي قلقلك شدند و در قرارداد في ما بين محكم كاري لازم رو نكردن چون وقتي قرارداد از چارچوب قانوني و ضمانت اجرا برخوردادر باشه ديگه مهم نيست كه كي به تعهداتش عمل نكرده، طرف متضرر بر حسب مفاد قرارداد، خسارت را جبران مي كند. آقاي هندسي خدا به دادت برسة با [...]!
احمدی
|
Iran
|
1392/07/07 - 14:05
1
6
با سلام
جناب آقای دکتر هندسی
کتابخانه های شهرستان ما از زمان راه اندازی اینترنت به اینترنت متصل بود و قابلیت هم داشت و اکنون بیش از 5 سال است به اینترنت پرسرعت تجهیز شده است . هر شخصی که در راستای فرهنگ تلاش می کند و می خواهد فرهنگ مملکت را در جهان بدرخشاند باید از برخی مسائل چشم پوشی کند . اگر پولی به شما پرداخت نشده ممکن است مشکلات مالی کشور و به تبع مشکلات نهاد در آن دخیل باشد . آیا در این راستا آقای دکتر هندسی از مراجع قضائی استعلام نکردند که اگر چنین بود باید انجام می دادند. حال به نظر این حقیر مشکلات ما کتابداران نه تنها حل نشده که دردی به آن اضافه شده است . در میان این جنگها تا بوده مردم فدا شده اند نه صاحبان اصلی . به نظر می رسد باید مناظره ای در صدا و سیما روز جمعه در این مورد اختصاص یابد تا مردم شریف ایران اسلامی قضاوت کنند .
پاسخ ها
پیام مشرق
| Iran |
1392/07/07 - 16:35
کدام شهرستان را می گویید؟
تا آنجا که اسناد نشان می دهد حتی شهر تهران هم تمام کتابخانه هایش به اینترنت پرسرعت مجهز نبودند. احتمالا شما با خدمت رسانی اینترنت در کتابخانه های عمومی توسط بخش خصوصی اشتباه کرده اید!
در مورد پول! شما کدام پروژه را در کشور سراغ دارید که پس از دوبار رونمایی و یک سال و نیم بهره برداری هنوز حتی یک ریال بطور قطعی به مجری آن پرداخت نشده باشد. این همان عدم مدیریت پروژه در نهاد را نشان می دهد.

با تشکر
يك كتابدار
|
Iran
|
1392/07/07 - 09:29
2
6
با سلام خدمت مدير محترم پيام مشرق
برنامه پيام مشرق از بدو ورود به كتابخانه هاي عمومي داراي مشكلات اساسي بوده كه هيچ ربطي به نوع قراداد شما با نهاد كتابخانه ها ندارد .
1. قطع مكرر برنامه و آغاز مجدد امانت وعضويت دستي و استفاده از كاغذ در كتابخانه ها .
2. انتقال اطلاعات منابع يك كتابخانه به كتابخانه ديگر .
3. موجود خوردن تمام منابع امانتي در برنامه نمايه پس از انتقال به پيام مشرق .
4. بر هم زدن كاتر تمام كتابهاي موجود .
5. از بين رفتن آمارهاي دقيق كتابخانه ها بصورتي كه در حال حاضر هيچ كتابخانه اي آمار دقيقي از اطلاعات كتابخانه خود ندارد .
6. نبود اطلاعات بسياري از كتابها در كامپيوتر و يا قرار گرفتن در زير مجموعه كتابهاي ديگر كه امكان امانت آن منابع را از كتابخانه ها گرفته است .
7. و دهها مشكل ديگر كه هيچ ربطي به قرارداد شما ندارد .
پاسخ ها
همکار
| Iran |
1392/07/10 - 23:40
یک کتابدار عزیز
امسال ما توانستیم بوسیله بارکدخوان رف خوانی کتابخانه را انجام دهیم. فقط برای اینکار گزارش پیام مشرق را به اکسس منتقل کردیم و با نوشتن چندخط کد اکسس کار را انجام دادیم
يك كتابدار
| Iran |
1392/07/08 - 13:52
پيام مشرق عزيز
1. شما حتي پايگاههاي اضافه اي كه در خواست كرديم را در اين يكسال براي ما حذف نكرده ايد .
2.اصلاح كاترها توسط خود كتابداران صورت گرفت نه شما .
3.الان فصل رف خواني است و تمامي باركدها نيز توسط كتابداران نصب گرديد پس كجاست آن باركد خوان سياري كه وعده اش داده مي شد ؟ چرا بايد ليست تهيه كنيم و باز از طريق شماره ثبت و شماره رده و ... رف خواني كنيم ؟
4. ما كه نمي خواهيم بين شما و نهاد كتابخانه ها قضاوت كنيم چون از متن قراداد شما اطلاعي نداريم اما انصافا اشكالات برنامه خودتان را نيز بپذيريد . برنامه نمايه با كتابداران رفاقت به تمام معنا داشت اما برنامه شما فقط اعصاب كتابداران و اعضاء را به هم مي ريزد .
کتابدار
| Iran |
1392/07/07 - 15:20
آقای هندسی عزیز
مطمئنا شرکت شما تا کنون چنین پروژه بزرگی را در این سطح اجرا نکرده است. متاسفانه نهاد بدلیل قول های شما در خصوص همکاری در این دام افتاده. خبر دار هستیم برای هرکاری مبلغی از نهاد درخواست کرده اید. در حال حاضر تمامی کتابداران شما را بدلیل عدم انجام امور محوله مقصر می دانند.
حتی روزهای آخر شروع به خراب کردن سیستم کرده اید.
پیام مشرق
| Iran |
1392/07/07 - 13:52
ادامه نظر قبل:
5-آمارهای استخراجی از نرم افزار مبتنی بر داده های آن است و دقت آن به دقت داده ها مرتبط و نه نرم افزار
6-بند 5 شما نیز به تبدیل داده بر می گردد که آمار نشان می دهد بیش از 99 درصد داده ها تبدیل شده است و در سیستم وجود دارد
7- مشکلات دیگر را لطفا بیان نمایید تا جواب داده شود. اما لطفا نام شریف و کتابخانه ای که در آن کار می کنید را ذکر نمایید

با تشکر
پیام مشرق
| Iran |
1392/07/07 - 13:51
با سلام خدمت دوست عزیز از مدیریت کتابخانه های نهاد که این نظر را گذاشته اند:
1-هرگونه قطعی که در دسترسی کتابخانه ها به سرور اتفاق می افتاد مربوط به شبکه بود و تنها کندی مربوط به سرور است که با تمهیدات شرکت حل شد، بیش از یک میلیون امانت در ماه انجام می گیرد که هر امانت در کمتر از چند ثانیه صورت می پذیرد
2-انتقال منابع یک کتابخانه به کتابخانه دیگر از طریق نرم افزار مشکلی ندارد و شما می خواستید به صورت دسته ای و بر روی دیتابیس اینکار صورت پذیرد که نیازماند انعقاد قرار داد پشتیبانی بود که شما قبول نمی کردید
3-داده های رمز شده نمایه با زحمات بسیار فراوان شرکت تبدیل شد و تمام داده های درست تبدیل گردید
4-کاتر به هم نخورد. آن تفاوت نمایش در محیط وب و ویندوز بود که باید تصحیح می شد که شد.

ادامه در نظر بعد
علی محمد
|
Iran
|
1392/07/07 - 00:07
5
4
نشمردم که این موضوع چند ضلعی است و منظم است یا نا منظم؟
1 زاویه شرکت و منافع شرکت
تا جائیکه تاریخچه شرکت نشان می دهد، فقط فروش و آن هم با اینو ببین اونو ببین
2 زاویه نهاد و سیاستهای آن. اینها هم که ظاهرا خیلی سابقه خوبی ندارند
3- زاویه کتابداران که در بعضی جاها زاویه نزدیک 160 درجه و کاملا باز و یکجاهایی خیلی بسته. بیشترشان از حقوق کم مخالف شده اند و اگر حقوق خوب بشه، باز هم کار جدی نمی کنند ولی صدایشان هم در نمی آید
زاویه مردم: کسانی که بودجه به نام ایشان داده می شود ولی تنها زاویه ایست که کسی به فکرش نیست و هربلایی که دلشان بخواهد سر ایشان می آورند. فقط می توان گفت:
به نام مردم به کام شرکت و ....
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1392/07/07 - 15:22
البته شرکت شما هم اگه کمی به خودش تکون می داد بد نبود.واقعا نرم افزار مشکل داری هستش. البته مطمئنا شما حلال و حرام حالیتون هست. آقای صالح از طرف پیام مشرق
صالح
| Iran |
1392/07/07 - 09:08
فکر کنم تو درس هندسه نمره کم آوردیا.
حالام که حرف دکتر هندسیه یاد هندسه و زاویه ها افتادي .فکر کنم زاویه ها خیلی اذیتت کردن؟
حداقل نصف پولشو میدادن . والا هنوز حلال و حروم تو جامعه معنی داره
کتابدار
|
Iran
|
1392/07/06 - 16:47
5
9
این گونه اظهار و نظر کردن نتیجه ای ندارد اگر صحبت 700 میلیون پول است پس بهتر است دو طرف قضیه مسائل خود را مطرح کنندتا واقعا مشخص شود کوتاهی از کیست؟ آیا این شرکت به تعهدات خود عمل نکرده یا نهاد مثل کلاه هایی که سر کتابداران خود میگذارد این بارخواسته مقابل یک شرکت برنامه نویسی زرنگ بازی دربیاره
زهتابی
|
Iran
|
1392/07/06 - 14:28
9
0
دوستی با امضای کتابداری نوشته اند آقای دکتر هندسی شما در مرحله یادگیری هستید
خیر قربان ایشان از حدود بیست سال پیش که با بیستون به عرصه کتابداری آمدن هنوز مشغول قول دادن هستند. من فکر می کنم این همه هزینه های سنگین که به ایشان پرداخت شده همه بابت قولها بوده تا بابت نرم افزار
هر وقت ایشان را دیده ایم داشتند قول تازه ای می دادند و آخرش هم می گفتند شما کمک کنید درست می شه. من هم بعد از بیست سال هنوز نفهمیده ام که منظور از شما کمک کنید چه بوده، شاید منظور این است که اگر شما دهنتونو ببندید درست می شه، ما پولمان را می گیریم و می ریم و شما هم می رید و یک نرم افزار برای خودتان می نویسید یا می خرید
البته به صحبتهای خانم مهندس هاشمی رئیس آی تی نهاد هم دلخوش نیستم، نمی دانم باید در انتظار چه بلای جدیدی باشیم؟ خدا به خیر کند
پاسخ ها
انصافى
| Iran |
1392/07/07 - 08:03
دوست عزيز
فكر مىكنم منصفانه قضاوت كنيم خدا پسندانه تر است ,خداييش دكتر هندسى به خيلى از قول هاشون با كمترين هزينه عمل كردند و نرم افزارهاشون امكاناتى داره كه شايد در مقايسه با نرم افزارهاى مشابه تك باشه ,حالا اگه بعضى وقتها هم نتونستن و مواردى را كه مد نظر شماست عملى نشده ,نميشه كلىگويى كنيم ,ان شاالله هميشه خدا را در نظر داشته باشيم و با انصاف قضاوت كنيم.
موفق باشيد  
امیر
|
Iran
|
1392/07/06 - 12:41
5
7
کتابدارا 8 ساله دارن با این نهاد سروکله میزنن،از کوزه همان برون تراود که در اوست...دکتر هندسی راست میگه این عزل و انتصاب هایی که ممکنه سالی 3 یا 4 بار در هر پستی در نهاد صورت بگیره ،با این دکترهای ا[...] وضعش بهتر از این نمیشه...حالا شما کتابداران که جزو بدنه اصلی نهاد هستین چه خیری دیدین که این شرکت بیچاره ببینه...درد دل زیاد ولی عاقبتمون ختم به خیر بشه ایشالله...
آگاهی
|
Iran
|
1392/07/06 - 09:39
6
9
خدا به خیر بگذراند با این همه تغییر نرم افزار...
صدای کتابدار
|
Iran
|
1392/07/06 - 09:20
4
7
سلام
اینکه نهاد بی برنامگی های خاص خود را دارد قبول ولی به عنوان کتابدار آشنا به مسائل کامپیوتر عرض می نمایم که به نظر من پیام ظرفیت قبول این همه کتابخانه را نداشت حتی بنده با سواد کم الگوریتم به کاربرده در بعضی از نقاط نرم افزار را کامل مشکل دار میدانستم و مطمئن بودم که با حداکثر یک هفته کار این الگوریتم ها قابل ویرایش هستند ولی با کمال تعجب این کار در اوایل انجام نشد و این پشتیبانی بد و همچنین عملکرد بد نهاد برای کتابداران مصیبت به بار آورده است
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1392/07/08 - 23:54
آخه عزیز همه چیز به اون سادگی که فکر می کنی نیست.
من هم کتابدار هستم و به برنامه نویسی آشنایی داریم و تازه یک برنامه کتابداری با تمامی قابلیتهای نمایه برای بعضی کتابخانه های مشارکتی نوشتم ولی کار تغییر تو یک برنامه که به صورت کشوری در حال اجراست به اون سادگی که شما می گی نیست.
واقعا در این اواخر خیلی وضعیت برنامه بهتر شده بود. و نشون میداد که شرکت پیام مشرق داره کارهایی برای تصحیح اون می کنه فقط من نمی دونم اون همکارهای ما تو تبریز و کتابخانه تهران اصلا با برنامه کار نکردند و یا اصلا از اون ایراد نگرفته بودند که یک برنامه بعد از 2 سال کارکرد آزمایشی باید مشکلاتی می داشت.
کتابدار ارشد
|
Iran
|
1392/07/06 - 08:17
4
10
از ابتدا انتخاب این نرم افزار برای نهاد اشتباه بود، این همه نرم افزارهای خوب و مطرح در پایتخت داریم ، که کتابخانه های دانشگاهی و ملی در حال استفاده از آن هستند برای جای حساسی مثل نهاد با این همه حاشیه بهتر بود از نرم افزارهایی که قبلا امتحانش را پس دادند استفاده میشد همین نرم افزار درکتابخانه دانشگاه [...] درحال استفاده است که همکاران من در آن جا همش از آن ناله میکنند.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1392/07/08 - 23:58
من شنیدم شرکت های اصلا پاشون توی این مناقصه نگذاشتند.
اونا از اول می دونستند که با این نهاد که دارای زیرساخت ضعیف فنیه حتما برنامه اشون با شکست روبه رو می شه و اعتبارشون در بازار از دست می دند.
همین بلایی که سر شرکت پیام مشرق اومده و حالا همه میگن نرم افزار پیام مشرق بیخوده . نمیگن زیرساخت نهاد ضعیفه چون اصولا افراد عادی و کتابداران شناخت کاملی با مباحث زیرساختی فناوری ندارند و تا سیستم قطع می شه میگن ببین تقصیر پیام مشرقه
کتابدار ارشد
| Iran |
1392/07/07 - 08:14
آقای مطلع اگر ارزیابی نهاد درست بود که الان مشکلی نداشت باید ببینیم که با چه معیارهایی ارزیابی کردن، متاسفانه نهاد یک مرکز سیاسی است نه علمی، از ابتدا دنبال نرم افزار استاندارد نبود و شما فکر میکنید افرادی کارشناس در نهاد با معیارها و فاکتورهای صحیح که مناسب نرم افزارهای کتابخانه های عمومی ایران است نشسته اند و بحثهای کارشناسی انجام دادند و بعد از ساعتها بحث کارشناسی نرم افزار پیام مشرق برگزیده شد!!!!تا آنجایی که من اطلاع دارم چهار تا تحصیلکرده کتابداری نهاد از ابتدا هم به این نرم افزار راضی نبودن ولی کسی اهمیتی به این قضیه نمیداد.
مطلع
| Iran |
1392/07/06 - 14:02
همون نرم افزارهای مد نظر شما در زمان بررسی توسط نهاد، نمره کمتری آوردن.
تا همین الان هم هیچکدوم زیر چنین بار تراکنش تست نشده اند که بگیم امتحانش رو پس داده
اگر نقل قول می کنید شفاف نقل قول کنید . اگر هم مطلع نیستید که دیگه جای بحثی نیست
کارشناس
| Iran |
1392/07/06 - 10:10
همون نرم افزارهای پایتخت هم که توی کتابخانه ملی و سایر جاها داره کار میکنه دارای مشکلات هست . اگه با لاگین مدیریتی توی اونها وارد بشین و با بخشهای مختلفش کار کنین این رو بهتر می فهمین .
کتابدار
|
Iran
|
1392/07/06 - 08:12
1
8
سلام
مطالبه بیش از قرارداد در این نوشته، گویای زیاده خواهی این شرکت است. بپرسید مبلغ قرارداد چقدر بود که 700 میلیون صورتحساب صادر کردید؟
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1392/07/09 - 00:01
دوست عزیز مثل اینکه شما هیچ آشنایی با قیمت نرم افزار ندارید.
الان یک سایت ساده می خوان برات طراحی کن 1 میلیون میگرن چه برسه به چنین برنامه ای با چنین امکان و چنین پایگاهی
خدایش تو ایران همه فکر می کنن فقط باید برای چیزهایی که دیده می شه (سخت افزار) پول بدن .
نرم افزار رو هم فکر می کنن مثل ویندوز یک رایت بشه کافی هزینه ای نداره!!!!
کتابداری
|
Iran
|
1392/07/06 - 07:59
3
10
آقای دکتر هندسی شما در جلساتی که در تبریز در زمان آغاز پایلوت قول دادید که خیلی امکانات به سیستم اضافه کنید اما هیچ کدام آنها نه تنها اضافه نشد بلکه بسیاری از امکانات موجود در آن را بدلیل ضعف نرم افزار در پاسخ گویی به این تعداد کتابخانه حذف و غیر فعال نمودید .
جهت یاد آوری این قول شما این مثالی که در آن جلسه مطرح شد را یادآوری می کنم:
- یک روز چند زوج جون و یک زوج پیر در یک مهمانی حاضر بودند ، زن های جوان هر یک به این موضوع اشاره می کردند که من در فلان کلاس آموزشی هنری شرکت کرد و مدرک دارم و پیر زن نیز در پایان صحبت هر یک می گفت من نیز این هنر را دارم. پیر مرد ناراحت می شود می گوید و به پیر زن می گوید شما که هیچ یک را بلد نیستید. در پاسخ می گوید یاد می گیرم .

آقای دکتر هندسی شما نیز هنوز در همان مرحله یاد گیری هستید....
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1392/07/09 - 00:04
به شما توصیه می کنم برو برنامه ای که تو کتابخانه های البرز داره طراحی و اجرا میشه رو ببین
میای میگی آقای هندسی دست دردنکنه اصلا نرم افزار نمایه سابق خدا بیامرزدت.

خدایش پیام مشرق درسته کاستی هایی داره ولی اگه زیرساختهای نهاد خوب می بود و هر روز سرورهای نهاد قطع نمی شد نسبت به نمایه قدیم خیلی عالی کار می کرد.

افسوس که نهاد اصلا زیرساخت نداره!!!!
کارشناس کتابداری
|
Iran
|
1392/07/06 - 07:43
2
9
آقای دکتر هندسی
شما که مدعی هستید که به فکر کتابدار هستید پس چرا در طول این مدت از نزم افزار پشتیبانی نکرده اید و روزانه چندین بار قطعی و کندی و ازبین رفتن بسیاری از داده های کتابخانه را در برداشته است حتی از همان روز های اول
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1392/07/09 - 00:06
کارشناس کتابداری عزیز

شما که صحبتهای بالایی رو مطالعه کردید دیدید که شرکت پیام مشرق گفته فقط کد نرم افزار رو به نهاد فروخته و قرداد پشتیبانی با نهاد نداشته.


همه که مثل ما کتابدار نیستند که 600 تومن حقوق بهشون بدند 6 ساعت بدون توقف مثل تراکتور کارکن و صداشون درنیاد.
Amini
|
Iran
|
1392/07/06 - 07:37
3
7
هرجند که ظرف این یک سال و خورده ای خون به دل کتابداران و کتابخانه ها شد.
:(
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1392/07/09 - 00:07
من که از مسئولین ارشد نهاد راضی نیستم. اینفدر که با مردم سرو کله زدم و گفتم سیستم قطعه و توی کاغذ نوشتم.
Amini
|
Iran
|
1392/07/06 - 07:36
8
9
نهاد وقتی با یک شرکت این جور برخورد می کند ببینید با کتابداران و کتابخانه ها چه برخوردی می کند؟
ضمن اینکه نرم افزار پیام مشرق هنوز دارای نواقص بسیار می باشد
البته به عنوان یک کتابدار و... شخصا ازدکتر هندسی بابت انجام چنین پروژه ای تشکر و قدردانی می کنم. خدا قوت کاربسیار بزرگی را انجام دادید.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1392/07/09 - 00:09
من هم با صحبتهای شما موافقم
خدایش این برنامه داشت محیط راکد کتابداری رو پویا میکرد و ما رو از اون سیستم قدیم که بدرد انبارداری می خورد به یک حال و هوای دیگه می برد.
حیف که نهاد زیرساخت لازم رو نداشت و اصلا فکر کنم تخصصش رو هم نداشت.
مهر
|
Iran
|
1392/07/06 - 07:03
8
9
واقعا" متاسفم پول بیت المال و حقوق و مزایای کتابداران بیپاره رو چکار کردن افراد نالایق و....
حقیقت جو
|
Iran
|
1392/07/05 - 21:41
9
12
با تشکر از لیزنا و آقای دکتر هندسی بابت بیان شفاف این رویداد
واقع بین
|
Iran
|
1392/07/05 - 21:21
4
11
صحبت های ایشان با عقل جور در نمی یاد چون عوض کردن نرم افزار کتابداری بسیار سخت است و مشکلات زیادی دارد . تولید نرم افزار هم ریسک بالایی دارد . پس اگر همه چیز خوب بوده و مشکلی هم وجود نداشته که نهاد مجبور نمی شده سیستم را عوض کند . تازه از متن پیداست باز هم ایشان دنبال مذاکره با نهاد است که اگر اینقدر شرکت ایشان ضرر کرده چرا باز می خواهد کتابخانه ها را از دست ندهد؟ همان بهتر که کار به دست کتابداران سپرده شود که واقعا دلسوز هستند .
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1392/07/09 - 00:10
دوست واقع بین


شما اصلا یکبار هم مثل اینکه نرم افزار جدید که در البرز داره طراحی و اجرا می شه رو ندیدی .
بعد می فهمی که کار الان دست کار بلد ها افتاد یا .....
بازدید کننده
|
Iran
|
1392/07/05 - 21:02
10
6
سوال من از سایت لیزنا این است که آیا موضوع مهمتری در زمینه کتابداری و کتابخانه ها نیست که به آن بپردازید؟ یک شرکتی با یک سازمان تعامل خوبی نداشته ، حالا می خواهند یک سیستم بهتر استفاده کنند . اینکه یک امر ساده و عادیه . مشکلش کجاست؟
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1392/07/09 - 00:11
اگه شما هم یک سر به کتابخانه ها بزنی و ببینی کتابدار و ارباب رجوع چه گیس و گیس کشی بابت این ساده انگاری نهاد دارند.
بعد می فهمیدی موضوع چقدر اهمیت داره
ریزبین
| Iran |
1392/07/06 - 13:39
اگر کتابدار نهاد بودی و در این سازمان کار می کردی می فهمیدی مشکل کجاست!
کتابدار
|
Iran
|
1392/07/05 - 18:31
5
7
حق مسلم کتابداران و نهاد کتابخانه ها با این تعداد کتابخانه است که سیستم نرم افزاری اختصاصی داشته باشند و به چنین شرکت هایی وابسته نباشند . لطفا لیزنا از این شرکت بخواهد در مورد مشکلاتی که برای کتابداران ایجاد کرده توضیح دهد و برای ادعاهایش سند و مدرک ارائه دهد .
پاسخ ها
ریزبین
| Iran |
1392/07/06 - 13:43
خوب پس بنظر بهترین راه همان مناظره است تا معلوم شود سند و مدرکی هست یا نه؟
کتابدار
|
Iran
|
1392/07/05 - 18:20
5
10
ایشون باید دلیل برا ادعاهاشون ارائه کنند . ما از دست سیستم پیام خیلی زجر کشیدیم . شرکت پیام مشرق توان سرویس دهی به 2000 کتابخانه و پشتیبانی از نرم افزار را نداشت . این شرکت کوچک ترین درخواست کتابداران را در سیستم اعمال نمی کرد . کار درستیه که می خواهند عوضش کنند .
ahmadi
|
Iran
|
1392/07/05 - 18:17
4
10
واقعاً تعجب آوره !!!! چه شرکت فداکاری بوده که اینقدر رایگان کار کرده ولی نمی دونم چرا همه کتابدارا ناراضی اند . نه بابا این خبرا نیست شرکت های خصوصی فقط دنبال کسب درآمدند اگه راست می گید چرا می خواستید فیمت را 4 برابر کنید و بزنید زیر قرارداد؟
پاسخ ها
صالح
| Iran |
1392/07/06 - 14:10
پولشو ندادن بیچاره رو . دیگه باید چیکار میکرده.
اگه شما بودین چیکار میکردین ؟ کار بکنی پولتو ندن. انصافم خوب چیزیه.
دکتر هندسی هم نمیاد حرفی بزنه که نتونه ثابت کنه
کتابدار
|
Iran
|
1392/07/05 - 18:10
11
8
توضیحات نماینده شرکت پیام مشرق اصلاً منطقی و منطبق با واقعیت نیست . اگر سیستم ایشان خوب کار می کرد که ما کتابداران اینقدر با آن مشکل نداشتیم . اگر درست پشتیبانی می شد که هر روز قطع نبود . حتی شرکت به عمد امکانات سیستم را غیرفعال می کرد که نهاد مجبور شود مبلغ قرارداد را افزایش دهد . درضمن در صحبت های ایشان تهمت های زیادی مطرح شده است که مصداق نشر اکاذیب و دارای پیگرد قانونی است و پیشنهاد می کنم نهاد از ایشان شکایت کند .
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1392/07/09 - 00:13
نکنه آقای واعظی هستی ناقلا؟
کتابدار دیگر
| Iran |
1392/07/06 - 10:24
شما از کجا می دانید کذب است؟ نکند که کتابدار نیستید و از مدیریت می باشید؟
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: