کد خبر: 14655
تاریخ انتشار: شنبه, 30 فروردين 1393 - 10:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

آغاز فعالیت مجدد فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی

  دکتر دیانی: انشار فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی با همان جایگاه علمی /پژوهشی قبلی ادامه خواهد یافت.
آغاز فعالیت مجدد فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی

 

دکتر محمد حسین دیانی در گفتگو با خبرنگار لیزنا در خصوص علت لغو درجه علمی-پژوهشی مجله کتابداری و اطلاع رسانی از ابتدای سال 1392، اظهار داشت: در ارزیابی هایی که تهران، در کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم انجام گرفت، آن ها به این نتیجه رسیده بودند که مجله کتابداری و اطلاع رسانی از یکی از اصولشان تبعیت نکرده است. در واقع یکی از اصولشان این بود که درصد مقالات اعضای هیأت تحریریه باید مقدار خاصی باشد و مدعی بودند که مجله از این درصد تجاوز کرده است.

 

دکتر دیانی ادامه داد: البته ما با این ادعا موافق نبودیم که آنها بنا را بر این گذاشته بودند که در هر شماره 6 مقاله است که مثلا 30 درصد از آن به اساتید تعلق می گیرد، در حالی که ما معمولا 12 مقاله در هر شماره در می آوردیم. در نتیجه، این تفاوت ارزیابی موجب شد که بدون اطلاع قبلی، اعلام کردند که اعتبار علمی مجله لغو شده و ما هم بنا را بر این گذاشتیم که اگر لغو شده، تعطیل کنیم.

 

وی با اشاره به پیگیری های انجام شده که منجر به متقاعد کردن کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم مبنی بر برداشت اشتباهشان شد، اضافه کرد: 2 موضوع را همیشه باید از هم جدا کرد، زمانی هست که می خواهیم مثلا جلوی خطایی را بگیریم، در این شرایط ضرورتی ندارد که به جامعه زیادی صدمه بزنیم. زمانی که امتیاز علمی پژوهشی نشریه لغو شد، متاسفانه ما در چنین شرایطی بودیم، 60 مقاله در دست چاپ داشتیم و ممکن بود مثلا 5 عنوان از این مقاله ها مربوط به اعضای هیأت علمی باشد.

 

وی ادامه داد:  دیگر اینکه گاهی مجله به لحاظ علمی، سیاسی، دینی مشکل دارد، که در این شرایط تصمیمات اخذ شده منطقی است. اما اینکه می گویند شما تعداد مقالاتتان از حد تجاوز کرده است، استدلال خوبی نیست؛ آن هم مجله آستان قدس که اعضای هیئت تحریریه آن سرشناس‌ترین استادان رشته‌اند و همه هزینه‌های مربوطه را آستان قدس رضوی و نه وزارتخانه‌های دولتی تأمین کرده‌ است.

 

سردبیر فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی اضافه کرد: به هر حال طی صحبت هایی که صورت گرفت و  تماس هایی که برقرار شد، نتیجه این شد که اعلام کردند شما می توانید نشریه را منتشر کنید با این شرط که در 4 شماره، مقاله ای از اعضای هیأت علمی درج نشود. یعنی جریمه را متوجه همان اعضای هیأت علمی کردند و خب بنده با این مخالفتی نداشتم. به این ترتیب انشاالله مجله مجددا شروع به فعالیت خواهد کرد. بر این اساس همه مقاله هایی که برای شماره های 62 تا 64 پذیرش گرفته اند با همان نظم  قبلی منتشر خواهند شد.

 

گفتنی است، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، اولین مجله‌ علمی- پژوهشی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است. این مجله که سهم بسزایی در رشد مقاله های علمی-پژوهشی رشته داشته است، تحت حمایت یکی از بزرگترین کتابخانه های ایران (کتابخانه آستان قدس رضوی) منتشر می شود.

 

 

 

برچسب ها :
كتابدار پزشكي
|
Iran
|
1393/01/31 - 21:49
0
0
با آرزوي موققيت براي اين مجله خوب و اميد به اينكه هرگز براي چاپ مقالات علمي از نويسندگان مبلغي را دريافت ننمايند.!!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: