کد خبر: 16148
تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 مرداد 1393 - 09:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

ورود به مقاطع مختلف مانند مسابقه و غالبا بدون وقفه انجام می شود

دکتر باب‌الحوائجی ضمن انتقاد از نظام آموزشی کشور، بیان کرد: در کشور ما، ورود به مقاطع مختلف مانند مسابقه و غالبا بدون وقفه انجام می شود. دانشجوی کارشناسی ارشد  رشته ما که فقط  فرایند کار کتابخانه را (احتمالا) در دوره کارورزی تجربه کرده است، در دوره دکتری خوب درس می خواند و رتبه می آورد و انتظار دارد در مصاحبه هم قبول شود.
ورود به مقاطع مختلف مانند مسابقه و غالبا بدون وقفه انجام می شود

 

 

دکتر فهیمه باب الحوائجی، در گفتگو با خبرنگار لیزنا، پیرامون دلایل افزایش میزان تقاضا برای ورود به مقطع دکتری در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، بیان کرد: این مسأله دلایل متعددی دارد، نبود بازار کار مناسب یکی از آن ها است. انگیزه ارتقاء شغلی و دستیابی به موقعیت های بهتر اجتماعی یکی از دلایل مهم دیگر آن است؛ افرادی که در مقطع دکتری فارغ التحصیل می شوند فرصت پیدا کردن شغلی کاملا مرتبط با رشته خود را خواهند داشت، به نظر می رسد این نیز دلیل دیگری است. از طرف دیگر گروه شرکت کنندگان آزمون دکتری، به طور کل و فارغ از هر رشته تحصیلی، گروهی هستند که در تمام مقاطع تحصیلی بیشترین افراد بودند یعنی متعلق به طیف سال های 1358 الی نیمه اول دهه 60 هستند.

 

88 نفر در دانشگاه علوم تحقیقات به مصاحبه دعوت شدند

باب الحوائجی ضمن اشاره به اینکه 88 نفر در دانشگاه علوم تحقیقات به مصاحبه دعوت شدند، در خصوص آمادگی این افراد برای حضور در مقطع دکتری تصریح کرد: متاسفانه حدود 20 درصد از مصاحبه شوندگان آمادگی علمی به دوره دکتری را داشتند.

 

در کشور ما، ورود به مقاطع مختلف مانند مسابقه و غالبا بدون وقفه انجام می شود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «اگر دانشجویان ما، به لحاظ علمی و مهارتی برای ورود به مقطع دکتری و یا بازار کار، با آنچه باید باشند، فاصله دارند، مشکل کجاست» اظهار داشت: در اغلب کشورهای دنیا، دانشجویان مقطع ارشد، ابتدا مدتی کار می کنند و بعد از مواجهه با مسائل مرتبط با کار خود بدنبال ادامه تحصیل می روند. در کشور ما، ورود به مقاطع مختلف مانند مسابقه و غالبا بدون وقفه انجام می شود. دانشجوی کارشناسی ارشد  رشته ما که فقط  فرایند کار کتابخانه را (احتمالا) در دوره کارورزی تجربه کرده است، در دوره دکتری خوب درس می خواند و رتبه می آورد و انتظار دارد در مصاحبه هم قبول شود؛ تعدادی از پذیرفته شدگان به مصاحبه هنوز از پایان نامه خود دفاع نکرده اند.

 

در سنوات گذشته که آزمون ها تستی نبود دانشجویان بهتری به دوره دکتری جذب می شدند

باب الحوائجی ادامه داد: یکی از دلایل دیگر، شیوه آزمون های دکتری است که تستی شده است. در سنوات گذشته که آزمون ها تستی نبود دانشجویان بهتری به دوره دکتری جذب می شدند. حقیقتا آزمون تستی روش مناسبی برای ارزیابی میزان سواد و معلومات در دوره دکتری نیست. دانشجویان موفق آن دسته ای هستند که به صورت خودجوش و با علاقه به یادگیری می پردازند و از اساتید به عنوان راهنما بهره می برند (گرچه از اساتید انتظار می رود انگیزه های لازم جهت بالندگی و خود یادگیری را بو جود آورند). مشکل اساسی در نظام آموزشی ما ریشه دارد.

 

آموزش های ما افراد را کمتر برای بازار کار آماده می کند

وی تصریح کرد: کلا آموزش های ما افراد را کمتر برای بازار کار و مهم تر از آن زندگی کاری و مهارت های زندگی آماده می کند.

 

دکتر فهیمه باب الحوائجی، در خاتمه به ارائه پیشنهاداتی کاربردی برای دانشجویان پرداخت و گفت: پیشنهاد می کنم، دانشجویان عزیز وقت گرانبهای خود را بیشتر صرف مطالعه هدفمند در حوزه های مورد علاقه این رشته کنند. سعی کنند دست به قلم ببرند و در تشکل های رشته خودمان بیشتر فعال باشند. در سمینارها، کارگاه ها و ابزارهای اجتماعی- علمی وب رشته شرکت فعال داشته باشند. زبان انگلیسی خود را تقویت کنند.

 

وی اضافه کرد: یکی از فعالیت هایی که سالهای گذشته در میان دانشجویان ارشد باب بود ولی فعلا به دلیل تعداد کثیر دانشجویان ارشد این مسأله به دست فراموشی سپرده شده است، دستیاری اساتید است. پیشنهاد می کنم دانشجویان به صورت داوطلب این کار را انجام دهند، این فعالیت موجب می شود تا  آن ها هم از لحاظ اجتماعی و هم از لحاظ علمی رشد کنند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در خصوص تعداد پذیرفته شدگان آزمون دکتری سال 93 این دانشگاه بیان کرد: تعداد پذیرفته شدگان  را مرکز آزمون تعیین می کند، اما پیشنهاد گروه تعداد 5 الی 8 نفر است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: