کد خبر: 16321
تاریخ انتشار: شنبه, 25 مرداد 1393 - 11:40

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

تولید علم کشور با یک شیب فزاینده رو به رشد است

   دکتر جعفر مهراد گفت: تولید علم کشور همچنان با یک شیب فزاینده رو به رشد است و تنزلی در آن به چشم نمی خورد.
تولید علم کشور با یک شیب فزاینده رو به رشد است

 

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست ISC، گفت: توسعه علمی کشور از یک روند معقول و مطلوبی برخوردار است. دانشگاه ها همچنان در یک فضای آرام و علمی، تحقیقات گوناگونی را بر اساس سیاست های موثر وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می دهند.

 

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی گفت: متاسفانه افرادی که در حوزه علم سنجی اطلاعات اندکی دارند درباره نرخ رشد تولید علم کشور اظهار نظرهای ناصواب می کنند. تولید علم کشور همچنان با یک شیب فزاینده رو به رشد است و تنزلی در آن به چشم نمی خورد.

 

وی اعلام کرد: بر اساس پایگاه استنادی اسکوپوس میزان تولید علم ایران در 2013 تعداد 4385 مدرک بود. در این سال کل آمار تولید علم جهان 2640502 مدرک می باشد. بدین ترتیب سهم ایران از کل تولید علم جهان برابر با 1.53 درصد است.

 

این مقام آگاه در حوزه تولید علم دانشگاه ها گفت: اکنون که تقریبا هشت ماه از سال میلادی سپری شده آمار تولید علم ایران به تاریخ 25/5/1393 (برابر با 16 اوت 2014 میلادی) 25217 مدرک است. بدین ترتیب سهم تولید علم ایران از کل تولید علم جهان برابر با 1.65 درصد می باشد.

 

دکتر مهراد اظهار داشت: با نگاهی ساده و مقایسه سهم تولید ایران از کل تولید علم جهان نشان می دهد، در حالی که چندین ماه به پایان سال باقی مانده است تولید علم دانشمندان و پژوهشگران ایران در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور در حال حاضر نسبت به سال قبل رشدی برابر با 7.8 را تجربه می کند.

 

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز عنوان کرد: آمار تولید علم ایران در سال 1971 نشان می دهد که کل تولید علم ایران در سال مزبور،51 مدرک بود. وی در ادامه گفت: ده سال بعد یعنی در سال 1981 این رقم به 151 مقاله افزایش یافته است.

 

این استاد علم سنجی کشور اظهار داشت: در دهه های اعلام شده میزان تولید علم ایران 0.02 درصد از کل تولید علم جهان بود. آمار تولید علم ایران در سال 1991 به 203 و در سال 2001 به 2078 مدرک بالغ شده است.

 

سرپرست ISC گفت: آمار اعلام شده برای سال 2001، ده سال بعد یعنی در سال 2010 به 29498 مقاله بالغ شده است. بدین ترتیب سهم تولید علم ایران در این سال 1.24 درصد می باشد. کل تولید علم جهان در سال 2010 میلادی 2373463 مدرک است.

 

وی ادامه داد: مقایسه میزان تولیدات علمی ایران در سال 2014 (به تعداد 25217 مدرک) با سال 2010 میلادی که  29498 مدرک است نشان می دهد که تلاش ها کاملا طبیعی و در یک شرایط مطلوب صورت می گیرد.

 

دکتر جعفر مهراد ادامه داد: در علم اطلاعات روند تحلیل تولید علم مبین این حقیقت است که تا پایان سال،  تولید علم ایران نسبت به سال های قبل به مراتب بیشتر شده، گرچه به علت تاخیر چاپ و تاخیر در ثبت و نمایه سازی، نمی توان از آمار قطعی تولید علم سخن گفت، با این حال نظر به انجام تحقیقات در تحصیلات تکمیلی انتظار افزایش تولیدات علمی امری کاملا طبیعی است.

 

وی در پایان بیان کرد: سخن گفتن از تنزل تولید علم جایز نیست. باید توجه داشت که سایر کشورها نیز در این عرصه حضور پربار و موثر دارند. جایگاه و رتبه طبیعی کشورها در تولید علم معمولا بعد از گذشت دو سه سال از سال مبنی تعیین می شود و اعلام رتبه کشور در حالی که ثبت و نمایه سازی مدارک علمی به پایان نرسیده و همچنان جریان دارد رتبه واقعی نخواهد بود.

 

 

 

برچسب ها :
کتابدار اصفهان
|
Iran
|
1393/05/26 - 18:07
1
2
درود بر اقای دکتر
اقای دکتر صحبت و امار شما کاملا صحیح است ولی چند سال پیش مرحوم دکتر حری در یک مقاله نیز به این مطلب اشاره وهم خورده گرفتند که تعداد مقاله صرفا بیان گر رشد علمی کشور نیست تعداد دانشگاه های که فقط تنها مزیت ان دادن مدرک است نشان علمی یک کشور نمی باشد بدون هیچ گونه تعارفی توان علمی یک کارشناسی ارشد این دوره با ارشدیک نفر در 40سال پیش اصلا قابل ارزیابی نمی باشد جناب اقای دکتر شما خوب می دانید که نظام اموزشی دنیا دیگر تک درسی و امتحان و نمره نمی باشد بلکه پژوهشی می باشد وپیشرفت در همه زمینه ها چه علمی و غیر علمی وقتی صورت می گیرد که پژوهش و تحقیق سرلوحه و زمینه اصلی هر کاری باشد.
در پناه خدا موفق و سلامت باشید
کتابدار
|
Iran
|
1393/05/25 - 12:52
1
2
سلام آقای دکتر مهراد
این جای بسی خوشحالیست که روند تولیدات علمی کشور رو به افزایش است ولی جای سوال است که چند درصداین تولیدات علمی ابتکارات جدید و دستیابی ما به رویدادهای جدید علمی را بیان می کنند و ما تا چه اندازه در این زمینه موفق بوده ایم چون به نظر من صرفا" مقیاس کمی نمی تواند سنجش خوبی برای روند رو به رشد علم باشد بلکه کیفیت مهمتر می باشد
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: