کد خبر: 16447
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 شهریور 1393 - 10:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

سروش صحت، از متقاضیان احیای شیفت شب کتابخانه ملی

سروش صحت عقیده شخصی خود را پیرامون وظایف کتابخانه ها بویژه کتابخانه ملی بیان کرد.
سروش صحت، از متقاضیان احیای شیفت شب کتابخانه ملی

 

به گزارش لیزنا، سید رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در دومین نشست خبری خود با اشاره به استفاده تعداد انگشت شماری از مراجعین از خدمات شیفت شب کتابخانه ملی و تحمیل هزینه اضافی بر سازمان، تصریح کرد: بنای ما تعطیلی شیفت شب نیست و اگر واقعا تقاضای زیادی وجود داشته باشد، احیا خواهد شد، در غیر اینصورت انتظار فعال سازی مجدد آن را نداشته باشید.

 

در این راستا، سروش صحت، بازیگر، نویسنده، کارگردان و طنزپرداز ایرانی، عقیده شخصی خود را در خصوص وظایف کتابخانه ها بیان کرد.

 

صحت که به همراه ایمان صفایی، برای نوشتن تازه ترین فیلمنامه مشترکشان به کتابخانه ملی آمده بود، با اشاره به آثار داستایوفسکی به عنوان آثار مورد علاقه اش، به خبرنگار لیزنا گفت: به نظر من اکثر کتابخانه ها باید شبانه روزی شوند، در این راستا وظیفه کتابخانه ملی بسیار سنگین تر است. به اعتقاد من کتابخانه ها باید شبانه روزی شوند، حتی اگر ارباب رجوع نداشته باشند.

برچسب ها :
فاطمه hh
|
Iran
|
1396/12/11 - 14:17
0
2
موافقم با نظر ايشون و آدمي مثل سروش صحت كه تقريبا هر روز اونجاست واقعا به نظر من ميتونه نظر بده چون نظرات بقيه ادمها كه انعكاس پيدا نميكنه و نظرسنجي كه درست گذاشته نميشه پس حداقل كسي نظر بده كه دائم هر روز اونجاست و صداش هم ب ي جايي ميرسه
Elaheh
|
iran
|
1395/03/28 - 00:40
1
0
به نظر من کسی که مسئول بخش لاتین هست خودش باید انگلیسیش فول باشه . و آدم فرهنگی و اهل مطالعه و جوان و پرانرژی باشه. نه افراد بازنشسته از نهاد های دیگه البته با نهایت احترام به بازنشستگان محترم.
Elaheh
|
iran
|
1395/03/28 - 00:33
0
1
چند روز پیش داشتم از در نگهبانی کتابخانه ملی وارد کتابخانه میشدم که آقایی هم از اون طرف در را هل دادند که خارج شوند و با نهایت احترام و وقار کنار ایستادند و گفتند شما بفرمایید و به همین راحتی با نهایت احترام بین دو انسان کاملا معمولی .. واقعا هنرمند واقعی خودشو از جنس مردم میدونه و همین که در چنین مکانهایی حضور پیدا میکنند و شهید علم و هنر در کنار هم هست که انسانها رو از زندان منیت و غرور آزاد میکنه..
مقدس
|
Iran
|
1393/07/03 - 08:39
1
2
آقای صحت امری ؟... فرمایشی....؟؟؟
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/30 - 10:55
0
4
کتابخانه هایی حافظ بشریت میباشند که با پرسنل ان رفتار درستی بشود نه مثل زمان برده داری
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/30 - 10:52
1
2
اینقدر این مورد مهم نبود که بدلیل نداشتن خبر های مهم اینقدر مهمش کردین مگه ایشون کی هستند یکی مثل دیگر شهروندان
اردشیر
|
United States
|
1393/06/14 - 19:44
3
11
درج نظر اقای صحت در سایت خبرگزاری این شائبه را ایجاد میکند که انگار ایشان صاحبنظر در این حوزه هستند. ایشان چون میخواهند خودشان فیلمنامه بنویسند و شب ها بهتر کار میکنند، میخواهند اساسنامه کتابخانه ملی تغییر کند و اهداف سازمانی ان بنابر خواسته ایشان تغییر کند! در تعجبم از درج چنین نظرات ساده و بی پایه ای در سایت لیزنا!
مریمی
|
Iran
|
1393/06/08 - 15:34
2
24
آقای صحت درجایگاه یک مراجع می‌تونن اظهارنظر کنن و نظر ایشون برتر از نظر کارشناسان کتابداری و جامعه‌شناسان نیست که ارزش خبرسازشدن در چنین تارنمایی رو داشته باشه.
چرا عادت کردیم بعضی ها رو ازمابهتران ببینیم و اونا رو در تمام امور کاردان بدونیم؟
هزینه‌ای که رو شیفت شب به نهاد کتابخانه‌ها تحمیل می‌کنه، می‌شه به هزار زخم این نهاد زد.
به اعتقاد من، در وضعیت کنونی، به صلاح نیست.
پیروز ابراهیمی
|
Iran
|
1393/06/08 - 14:34
1
7
مطالبی که از تعاریف کتابخانه ملی است متفاوت است با آنچه در ایران ارائه میشود

واقعا فقط سالن مطالعه است کافی است در قسمت امانت وسیله مراجعین بروید پژوهشگر کم دیده میشود
پیروز ابراهیمی
|
Iran
|
1393/06/08 - 11:44
1
15
نکته ای برای من سوال است کتابخانه ملی هدفش سالن مطالعه است ؟ این کار را کتابخانه عمومی باید انجام دهد .

خواهش میکنم یک روز به کتابخانه ملی بروید اگر نگاه کنید به مراجعان اکثرا برای ارشد درس میخوانند یعنی قبول شونند برای ارشد . از منابع کتابخانه ملی استفاده نمی کنند
زهره کتابدار
|
Iran
|
1393/06/08 - 11:30
12
5
نظرات همه شخصی اند... باید بررسی بشه...
شیفت شب هم خوبه... به نظر من هم همه کتابخونه ها باید شیفت شب داشته باشند ... کتابخونه فقط محل گردآوری کتاب و محل درس خواندن و مطالعه نیست... بلگه محلی است که عالمان در آن به علم خود می افزایند... محلی است که یک پژوهشگر می تواند در سکوت شب به علم خود بیفزاید...
احمد
|
Iran
|
1393/06/07 - 20:11
9
2
با سلام خدمت زحمتکشان رسانه بویژه عزیزان لیزنا .
واقعا بنده در عجبم که چندی ازعزیزان با چه هدفی اینچنین متعصبانه و سوئگیرانه صحبت می کنند .عزیزان ، در مملکتی که متاسفانه در بسیاری از حوزه ها با هدر رفتن منابع و سومدیریت و ... مواجه هستیم و وظیفه مان که همانا مقابله به این اقدامات است را انجام نمی دهیم حال بابت برپایی چند ساعت بیشتر یک مرکز فرهنگی داعیه دلسوزتر از مادر شده ایم و چنان در نوشتن کامنت در مخالفت از این اقدام بر هم سبقت می گیریم که گویی با صرف اندکی هزینه آنهم برای نشر فرهنگ ، تمامی بیت الامال به تاراج رفته است !!!
بهتر نیست در مسائلی مهمتر مثل موارد گفته شده در فوق یا برای مثال زمانی که نام خلیج همیشه فارس توسط عده ای معاند ، به نامی دروغین تغییر پیدا می کند سینه مان را ستبر و داد مخالفت سر دهیم و به فرهیختگانی مانند آقای سروش توهین و افترا نبندیم ؟؟؟
درود فراوان نثار تمامی اهل "فرهنگ"
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/06/27 - 10:31
درود بر شما
bahar
|
Iran
|
1393/06/06 - 22:46
6
21
مردم ما عادت كردن كه هر كسي رو از قاب تلويزيون ديدن بيشتر از يك نفر به حساب بيارن و يه جورايي ازش يه بت بسازن. من به اين نكته كاري ندارم كه جناب صحت در زمينه ي كاري خودشون چقدر موفق هستن يا نيستن اما اينو بايد در نظر بگيريم كه جامعه ي ما دچار هنرپيشه پرستي و فوتباليست پرستيه. نمي دونم چرا اظهار نظر شخصي يك نفر راجع به موضوعي كه هيچ تخصصي در اون نداره بايد اينقدر مهم باشه كه به عنوان يك خبر در يك خبرگزاري تخصصي ازش ياد بشه. بجاي اين كار ميشد از چند نفر اهل فن و متخصص نظرسنجي كرد.
من با نظر دوستمون موافقم كه عده اي انتظارشون از كتابخانه فقط يه ميز كاره و نه بيشتر.
طرفدارتعطیلی شیفت شب
|
Iran
|
1393/06/06 - 16:59
4
14
رسالت کتابخانه ملی محدود به دایر بودن سالنهای مطالعه آن نیست . چرا که ارگانهای دیگه من جمله شهرداریها و آموزش و پرورش میبایست برای اوقات فراغت افراد جامعه فکری کنند مثلا احداث قرائت خانه و...
رسالت و هدف کتابخانه ملی چیز دیگریست که چه خوبست رئیس کتابخانه ملی بتواند از خود و هدف کتابخانه اش دفاع کند تا افرادی ناآگاه اظهار نظرهای غیرکارشناسانه ندهند . همانگونه که مدارس ، بانکها،دانشگاهها ودیگر ارگانهای کشور فقط روزها به ارائه خدمات میپردازند کتابخانه ملی نیز اینگونه باید باشد چرا که اگر ارباب رجوع نباشد عملا دایر بودن شیفت شب یعنی اصراف و تبذیر و هدر رفت انرژی و این به صلاح هیچ کس نیست . لطفا در اظهار نظر اندکی فکر کرده سپس رسانه ای کنید
پ
|
Iran
|
1393/06/06 - 13:40
5
9
احیا شیفت شب بار اقتصادی دارد همان بهتر که برای همیشه تعطیل باشد
حمیده حایری مهریزی
|
Iran
|
1393/06/06 - 12:30
7
13
کتابخانه ها باید شبانه روزی شوند حتی اگر ارباب رجوع نداشته باشند؟؟!!!
با کدام توجیه اقتصادی و فرهنگی؟؟؟

این یک نظر شخصی است آیا ارزش خبرسازی دارد؟؟
تهوری
|
Iran
|
1393/06/05 - 19:19
6
8
وسعت ساختمان کتابخانه ملی و نوع فضاسازی این ساختمان طوری است که باز بودن آن در شب ضررهای بسیاری به اقتصاد سازمان می زند. حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که مراجعه کنندگان قابل توجهی بخواهند شبانه از این کتابخانه استفاده کنند، منطقی نیست که کتابخانه ملی شبانه روزی شود. وظیفه اصلی کتابخانه ملی گردآوری و نگهداری میراث مکتوب است، پس اجازه دهیم تمرکز و انرژی سازمان صرف این مهم شود. اگر افراد خاصی مثل آقای صحت به منابعی نیاز دارند که فقط در کتابخانه ملی موجود است، شاید بتوان با تمهیداتی ویژه این منابع را به گونه ای به آنها امانت داد. البته این هم شرایط خاص خود را می طلبد که نیاز به بررسی دارد.
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/05 - 15:45
5
2
عقیده شخصی این قدر سوگیرانه آخه!
علی 2
|
Iran
|
1393/06/05 - 12:08
6
20
پول برق، آب و گاز، حقوق پرسنل و باقی خدماتی رو که کتابخانه در شیفت شب دایر باشه رو تو میدی آقای صحت؟ شما فیلم میسازی که دیده بشی، اگه کسی فیلم هات رو نگاه نکنه و یا فیلم سازی سودی برات نداشته باشه و فیلم هات فروش نره، هی همین جوری با هزینه شخصی فیلم میسازی واسه دل خودت؟ اصول مدیریت رو زیر سوال بردی. جمله ی آخرت واقعا خنده داره!
پاسخ ها
پژوهشگر علم اطلاعات
| Iran |
1393/06/05 - 16:25
سلام به هنرمند فرهیخته سروش صحت:
خوشحال از اینکه هنرمندان فرهیخته ما چنین نظر پخته و شایسته ای نسبت به کتابخانه ها دارند. به نظرم با توجه به مطالعات، تالیفات، فعالیت های علمی، هنری و.. آقای صحت و سفر های ایشان به مراکز علمی داخلی و خارجی چنین اظهار نظر دقیقی از ایشان بعید نیست.
دوستان به نظر کتابدار یا مدیر کتابخانه یا هر دغدغه مند کتابخانه ها که باشند بدون دقت نظر و عجولانه نظر ایشان را دیدند اگر کمی تا قسمتی تامل می کردند کتابخانه را با ادارات یا مراکز دیگر مقایسه نمی کردند. بنابراین بنده در یک جمله از فلسفه کتابخانه ها، عرضم را تمام می کنم: کتابخانه ها حافظه اجتماع هستند ("کتابخانه ها حافظه بشریتند") حال خطاب به دغدغه مندان بی علم کتاب و کتابخانه و کتابداری که شبها به لحاظ هزینه های جسمی و روحی از حافظه های خود استفاده نمی کنند عرض می کنم با مشاهیر خود چون آقای صحت که خود می توانند از منابع ارزشمند کتابخانه ها باشند - به جهت فرهیختگی و هنرشان و... – درست برخورد کنند برای اینکه پویایی کتابخانه به نظرات ایشان و کلیه مشاهیر این سرزمین نیازمند است.
حمید رضا جمالی
|
Iran
|
1393/06/05 - 11:56
4
24
جمله آخر ایشان را خوب است مبنای برنامه‌ریزی اقتصادی کشور قرار دهند! مثلاً همه اداره‌ها (مثلا اداره پست) باید شبانه روزی شوند حتی اگر ارباب رجوع داشته باشند. هزینه و بودجه و..هیچ موضوعیتی برایشان ندارد. کتابخانه ملی را هم کتابخانه عمومی تصور می کنند. به احتمال زیاد از کتابخانه ملی صرفاً به عنوان میز کار استفاده می کنند که آنجا بشینند و بنویسند. مصاحبه با یک نفر آدم معروف بی ارتباط به مسئله در خصوص این تصمیم نیز به نظرم گمراه کردن مسئله و فرایند تصمیم گیری است. اصولا در پیمایش‌هایی که از کاربران کتابخانه‌ها انجام میشود، کاربران همیشه با گزینه‌های مرتبط با افزایش خدمات (افزایش ساعت کار، افزایش تعداد کتاب قابل امانت، ...) موافق هستند ولو اینکه استفاده کننده آن خدمت نباشند یا تأثیری به حالشان نداشته باشد. از نظرشان بیشتر همیشه بهتر است. درست این است که گزینه‌ها را به صورت جفت با هم مقایسه کنند (مثل تحلیلهای conjoint) مثلا ترجیح میدهید کتابخانه شب باز باشد یا دسترسی به منابع بهبود یابد. این تکنیکی است که کتابخانه‌ها برای درک خواست واقعی کاربر را در چارچوب محدودیت‌های کتابخانه استفاده میکنند
پاسخ ها
ر.
| United States |
1393/06/05 - 15:18
سلام بر همگی
نظرات تمامی دوستان قابل احترام است، اما لازم می دانم تأکید کنم که ایشان هم، مانند اقلیت انگشت شماری که جناب دکتر صالحی امیری از آنان یاد کردند، تنها «« یکی »» از موافقان احیای شیفت شب هستند.
فراموش نشود که ایشان صرفا نظر شخصی خود را بیان کرده و توقعی برای عمل بر اساس آن نداشتند.
شاید در جامعه آرمانی ایشان، ضرورت وجودی کتابخانه ها، هم سطح بیمارستان هاست.( برابری ارزش جسم و روح)
كتابدار
|
Iran
|
1393/06/05 - 10:30
6
16
نفسش از جاي گرم بلند ميشه
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: