کد خبر: 17539
تاریخ انتشار: دوشنبه, 10 آذر 1393 - 11:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

آرشیو «موک» علم اطلاعات راه اندازی می شود

  موسسه «آرشیو، موزه، کتابخانه» به عنوان اولین ارائه دهنده خدمات آموزشی در حوزه کتابداری و علم اطلاعات اقدام به راه اندازی آرشیو «موک» در این زمینه کرده است.
آرشیو «موک» علم اطلاعات راه اندازی می شود

 

معصومه نیک نیا، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی و مدیر پروژه موک (MOOC) با اعلام این خبر به لیزنا گفت: موک (MOOC) دروس آنلاین رایگان جمعی (Massive Open Online Courses)  است که شامل دروس آنلاینی است که به صورت رایگان برای تعداد زیادی از متقاضیان ارائه می شود.  

 

وی در ادامه درباره پیشینه موک اظهار داشت: تقریبا در اواخر سال 2008، دیو کورمیه از دانشگاه  Prince Edward Island کانادا این مدل تحصیل را وارد نظام آموزشی کرد و پس از آن برخی از دانشگاه های بزرگ و معتبر امریکا نظیر برکلی، استنفورد، ام آی تی، هاروارد و غیره هم از این مدل آموزشی استفاده کردند.

 

مدیر پروژه موک افزود: در این طرح، دروس به صورت آنلاین و از طریق اینترنت، به داوطلبانی از سراسر جهان ارائه می شوند از آنجایی که ثبت نام در این دروس، آزاد و خارج از مراسم معمول در دانشگاه ها و مراکز آموزشی است، داوطلبان می توانند از سراسر جهان در دروس مورد علاقه خود شرکت کنند و بدون اینکه شهریه ای بپردازند به صورت رایگان و یا با حداقل هزینه از دوره های آموزشی استفاده نمایند. این دروس به صورت آزاد و باز ارائه می شوند و می توانند همزمان تعداد بسیار زیادی از داوطلبان را بپذیرند برخی از این دروس ممکن است صدها و یا هزاران دانشجو داشته باشند. بر این اساس این دوره ها ممکن است بدون مدرک ارائه شوند اما چندی است که برخی دانشگاهها سعی در ایجاد سازوکاری برای ارائه مدرک دارند. آرموک نیز با بررسی راهکارهای موجود امکان شرکت داوطلبان در آزمون آنلاین و صدور گواهی را میسر نموده است.

 

نیک نیا درباره به کارگیری موک در نظام آموزشی ایران گفت: در ایران تاکنون شبکه ای برای موک در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی راه اندازی نشده است . در ایران آموزش از راه دور وجود دارد که در دنیا هم بیشتر از موک سابقه دارد اما مشکلات اینترنت و قطعی و سرعت پایین آن هم مسأله بزرگی است که گاهی بخش بزرگی از کلاس را تحت الشعاع قرار می دهد. اما در کشورهای دیگر آسیا هم موک  ها در حال پیدا شدن  هستند.

 

وی ادامه داد: حدود یکسال از تأسیس موسسه آموزشی «آرشیو، موزه و کتابخانه» می گذرد که در این مدت بازخوردهای بسیار خوبی از کتابداران و دانشجویان سراسر کشور دریافت شده اما با وجود راه اندازی دوره های آنلاین که برای کتابداران شهرهای مختلف کشور در دسترس بود، همواره این پیشنهاد وجود داشت که این دوره ها گسترده تر برگزار گردد. بنابراین تیم آموزشی آرموک با مطالعه سازوکارها و فرآیندهای آموزشی جدید در سراسر دنیا، تصمیم گرفت از موک استفاده نماید و آرشیوی از موک های (Archive of MOOCs) حوزه علم اطلاعات و کتابداری را تهیه و روزآمد نماید تا بخشی از نیاز آموزشی کتابداران سراسر کشور را تأمین نماید.

 

دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی با اشاره به بحث روزآمدسازی و موضوعات نوین در حوزه آموزشی علم اطلاعات، تصریح کرد: برای روزآمدسازی و ارائه آخرین برنامه های آموزشی حوزه تخصصی علم اطلاعات تیمی تخصصی تشکیل شده است که این مهم را دنبال خواهد کرد اما همواره تیم آموزشی موسسه «آرشیو، موزه، کتابخانه (آرموک)» پذیرای پیشنهادها و انتقادهای کتابداران محترم سراسر کشور است. همچنین کسانی که مایل به همکاری در این پروژه هستند می توانند از طریق نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید دروسی را که می توانند تهیه کنند اعلام نمایند.

 

وی در پایان اظهار داشت: به زودی این آرشیو از طریق نشانی اینترنتی armook.ir در دسترس علاقه مندان خواهد بود.

 

 

 

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1393/10/20 - 13:51
8
0
سلام
ضمن عرض تشکر خواهشمندم هزینه های ثبت نام را کاهش دهید
مرسی
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: