کد خبر: 19949
تاریخ انتشار: شنبه, 26 ارديبهشت 1394 - 13:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

35 نشست به مسائل حوزه نشر اختصاص یافت

دکتر داریوش مطلبی عنوان کرد: با توجه به اینکه اتحادیه نشر، متولی برگزاری نمایشگاه کتاب امسال است، لذا طبیعی است در اولین سال، مشکلاتی در روند کارها، و نیز موازی کاریهایی رخ دهد.  
35 نشست به مسائل حوزه نشر اختصاص یافت

 

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، دکتر داریوش  مطلبی رئیس مرکز تخصصی چاپ و نشر و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری با حضور در غرفه لیزنا، در رابطه با واگذاری امور نمایشگاه به تشکل های نشر، به نشست های برگزار شده در نمایشگاه و مسائل و مشکلات نمایشگاه کتاب امسال اشاره کرد.

 

ادامه گفتگو با دبیر علمی سراهای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب را در زیر می خوانید.

 

دکتر مطلبی در خصوص واگذاری امور نمایشگاه به تشکل های نشر عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب امسال به انجمن ناشران سپرده شده، البته واگذای نمایشگاه به بخش خصوصی و ناشران، اتفاق جدیدی نیست و  در سالهای 83-82 نیز تشکل های نشر در برگزاری نمایشگاه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به صورت محدود همکاری داشتند.

 

اتحادیه نشر متولی برگزاری نمایشگاه کتاب امسال است

 

وی افزود:  در کل دنیا  در نمایشگاههای کتاب، همچون نمایشگاه کتاب فرانکفورت، متولیان امر نشر، نمایشگاه را برگزار می کنند، بنابراین تصمیم وزارت ارشاد در خصوص واگذاری امور نشر به تشکل های نشر، اتفاق خجسته ای است و باید آن را به فال نیک گرفت. طبیعتا انجام کار اجرایی در این حجم گسترده، در سال اول مشکلاتی نیز در پی خواهد داشت. همانطور که در زمینه اطلاع رسانی در نمایشگاه امسال، با ناهماهنگی مواجه بودیم. در روزهای اول، بسیاری از مسائل، به صورت پیش بینی نشده اتفاق می افتد که با حمایت از اتحادیه ناشران، این مشکلات نیز رفع خواهند شد.

 

دکتر مطلبی در ادامه بیان کرد: مسلما در سال اول، موازی کاری هایی وجود دارد که از دست اتحادیه ناشران خارج است، اما اگر دبیرخانه امور نمایشگاه در اتحادیه ناشران، به طور مستمر و در طول سال فعال باشد،  از برنامه ریزی در بسیاری از زمینه ها، به راحتی قابل انجام است و مشکلاتی که در برگزاری نمایشگاه در سال اول وجود دارد در سالهای آینده اتفاق نمی افتد.

 

وی افزود: طبیعی است که هر اتفاق تازه، مزایا و معایبی دارد، وقتی ناشر، بازارش را در اینجا به نمایش می گذارد، هم از بازار و هم از مراجعان شناخت کافی دارد و می تواند در بلندمدت برنامه ریزی کند که بازار نشر را باید به چه صورت، تغییر دهد. اما وقتی کار در این حجم وسیع، به اتحادیه ناشران واگذار می شود طبیعتا در برخی از زمینه ها همچون محل استقرار سالنها، اطلاع رسانی و... مشکلاتی ایجاد می شود.

 

رئیس دانشگاه چاپ و نشر در ادامه گفت: البته  با برنامه ریزی دقیق برای انجام فعالیتها، در طول سال می توان مشکلات را پیش بینی کرد و کارها را ارتقا داد.

 

بزرگ ترین مشکل نمایشگاه کتاب، محل آن است که فضای نمایشگاهی نیست

 

او اضافه کرد: بزرگ ترین مشکل نمایشگاه این است که مصلی، یک مکان نمایشگاهی نیست و فضای عبادی-سیاسی که  برای برگزاری مراسم مذهبی مناسب است، از سوی دیگر، فضاهای مسقف در اینجا محدود است و فقط ناشران عمومی می توانند در فضای مسقف  حضور داشته باشند، یعنی حضور در فضاهای محدودی که امکان  تهویه  هوا و کنترل  سروصدا را داشته باشد.

 

دکتر مطلبی در رابطه با اختصاص چادر به سالن ناشران متعدد گفت: فضای سازه ای جدید که از برزنت ساخته شده، حتی با وجود داشتن سیستم تهویه هوا، به دلیل گرمای هوا حتما دچار مشکلاتی خواهد شد و به نظر من بهتر بود همچون نمایشگاه بین المللی فرانکفورت، فضای مشخصی را در اختیار داشته باشیم تا قادر باشیم در طول سال، به طور مشخص،  برنامه ریزی کرده و تغییراتی که مورد نیاز است را اجرا کنیم.

 

وی افزود: در نمایشگاه فرانکفورت، ناشران از ماهها قبل می توانند غرفه خود را اتخاب کنند، اما در اینجا، فضا محدود است و مسقف کردن سالنها با پارچه، فضای مناسبی برای نمایشگاه ایجاد نمی کند. همانطور که در سالهای اول، بارش بارانی پیش بینی نشده، فضای سالنهای زیرین مصلی را مثل استخر کرد و این نشان می دهد که اختصاص این فضا برای نمایشگاه مساعد نیست و کارکرد نمایشگاهی ندارد.

 

35 نشست به مسائل حوزه نشر اختصاص یافت

 

سپس دکتر مطلبی به کارگاهها و نشست های تخصصی کتابداری در نمایشگاه امسال اشاره کرد  و گفت: در نمایشگاه کتاب امسال،  کارگاهها و نشست های تخصصی در حوزه کتابداری کمرنگ تر از قبل شده، در نمایشگاه سالهای گذشته، سالنی را در خانه کتاب به سالن «کارنامه نشر کتاب و رسانه » اختصاص دادیم با محوریت نشر در حوزه کتابداری اما با توجه به اینکه اتحادیه ناشران، امسال متولی برگزاری نمایشگاه کتاب بود، لذا با انجام صحبتی که در شورای سیاست گذاری، تصمیم بر این شد  که در نمایشگاه امسال به سمت محور نشر حرکت کنیم چون کتابداری در طول سال  فرصت های زیادی جهت ارائه نشست ها و برگزاری کارگاههای تخصصی پیدا می کند اما نشر تنها در این نمایشگاه است که فرصت حضور می یابد.

 

وی افزود: در این نمایشگاه حدود 30 درصد از  نشستهای نمایشگاه یعنی 35 نشست به مسائل حوزه نشر اختصاص یافت، در کنار این نشستها، با توجه به اینکه کتابداران از گروههای اصلی درگیر در  نمایشگاه بودند 10 نشست نیز به موضوع کتابداری اختصاص یافت. لذا  دست ما  آنقدر باز نبود که نشست های بیشتری را به حوزه کتابداری دهیم. امیدوارم در سالهای آینده، فضای بیشتری از  نمایشگاه  مسقف شده تا فرصت بیشتری برای کتابداران فراهم شود.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: