کد خبر: 20848
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 05 شهریور 1394 - 09:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

درمانهای کتاب‌نخوانی ریشه ای نیست

دکتر مرتضی کوکبی: آنچه اهمیت دارد اهداف و انسجام این همایش هاست تا مشکل «کتاب نخوانی» کشور ما حل شود، هرچند این درمانها ریشه ای نیست.
درمانهای کتاب‌نخوانی ریشه ای نیست

 

دکتر مرتضی کوکبی، عضو کمیته علمی همایش «کتابخانه های عمومی: عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب»  در پاسخ به سئوال خبرنگار لیزنا که این همایش چه دستاوردی خواهد داشت گفت: باید در این همایش ها به اهداف مطرح شده توجه شود، از آنجا که کشور ما با مشکل «کتاب نخوانی» مواجه است، انسجام و پایبندی به اهداف این همایش راهی برای مواجهه با این مشکل است، هرچند این درمانها ریشه ای نیست.

 

وی درباره دیدگاه خود نسبت به عوامل جذب مخاطب و چالش های موجود در این زمینه گفت: متاسفانه ما خیلی کم از فناوری های نوین در کتابخانه های عمومی استفاده می کنیم با توجه به اینکه همه افراد جامعه دسترسی به تکنولوژی دارند باید برای اینکه نسل جوان را جذب کنیم از پیشرفته ترین فناوری ها استفاده نمائیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه گفت: مسائل ریشه ای پیچیده، سبب می شود پدیده «کتاب نخوانی» داشته باشیم. جامعه ما هنوز ساز و کار لازم را برای جذب افراد به کتابخانه ندارد؛ چرا که وقتی جامعه برای اطلاعات، ارزش لازم را قائل نباشد،  فقط عده خاصی با توجه به علاقه شخصی به سوی کتاب خواندن جذب می شوند.

 

این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی درخصوص «نقش نهاد های دولتی در جذب افراد به کتابخانه های عمومی» بیان کرد: نهادهای دولتی باید وظایف پشتیبانی مادی ومعنوی و بودجه را به عهده بگیرند و با استفاده از کارشناسان و افراد متخصص و دلسوز، با اعتقاد به هدف و رسالت خود اقدام کنند.

 

دکتر مرتضی کوکبی درباره نقش مردم در رونق بخشی به کتابخانه ها و کتاب خوانی افزود: فکر نمی کنم مردم از مطالعه و کتاب خوانی بدشان بیاید اما زمانی که در تنگنای اقتصادی قرار می گیرند، نمی توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که به فراگیری علم و کتاب روی آورند. در اینجا می خواهم از مردم دفاع کنم، چرا که همیشه، در صورت داشتن امکانات لازم، واکنش مثبت نشان می دهند.

 

وی در پاسخ به این سئوال که «با وجود دنیای وسیع اینترنت و دسترسی آسان تر به اطلاعات مورد نظر، ضرورت مراجعه کردن به کتابخانه ها چیست؟» یادآور شد: ما با یک چالش بزرگ مواجه هستیم، زمانی که افراد خواهان مطالب هستند، به اینترنت دسترسی پیدا می کنند و خیلی سریع اطلاعات را دریافت می کنند در اینجا است که ما باید فناوری های جذابتر و پیشرفته تر اطلاعاتی را در کتابخانه ها داشته باشیم و افراد به این باور برسند که برای دسترسی به این فناوری ها باید به کتابخانه مراجعه کنند چرا که کتابداران، با تخصصشان می توانند بیشترین اطلاعات را در اختیارشان قرار دهند.

 

دکتر مرتضی کوکبی در پایان، در خصوص راه حل سوق دادن افراد و بخصوص جوانان به سوی کتابخانه های عمومی گفت: افراد در سنین مختلف، اطلاعاتشان را از اینترنت دریافت می کنند . افراد با هم فرق دارد اما ابزار یعنی اینترنت، ثابت است و همچنین این ابزار، بسیار جذاب و کارااست و سریع ترین پاسخ را در اختیار کسانی که اطلاعات می خواهند می گذارد. در نتیجه  با توجه به این شرایط، برای جذب افراد مختلف به سوی کتاب و برای آنکه جامعه ای اهل کتاب و مطالعه عمیق  داشته باشیم، کار بسیار دشواری را پیش رو داریم که نیاز به عزم ملی و اجماع نهادهای مختلف دارد.

 

گفتنی است، اولین همایش ملی «کتابخانه های عمومی: عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب»، با مشارکت و همکاری اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی استان خوزستان و انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خوزستان در تاریخ اول اسفند ۱۳۹۴ در اهواز برگزار خواهد شد. مهلت ارسال مقاله ۱۵ آذر ۱۳۹۴ و اعلام نتیجه بررسی مقاله ها ۳۰ دی ۱۳۹۴ است.

 علاقمندان می توانند برای اطلاعات بیشتر به سایت همایش مراجعه کنند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: