کد خبر: 20853
تاریخ انتشار: شنبه, 07 شهریور 1394 - 09:43

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

مردم دوستدار کتابخانه های نشاط بخش هستند

دکتر رضایی شریف آبادی: مردم اول باید اراده و حمایت کتابخانه ها را ببینند و زمانی که بدانند کتابخانه در خدمت آنهاست و با برنامه ریزی و نشاط بخشی، وقت آنها را پر می کند، دوستدار کتابخانه می شوند.
مردم دوستدار کتابخانه های نشاط بخش هستند

 

دکتر سعید رضایی شریف آبادی، عضو کمیته علمی «همایش کتابخانه های عمومی: عوامل و مونع جذب و توسعه مخاطب» در گفتگو با خبرنگار لیزنا درباره اینکه این همایش چه دستاوردی خواهد داشت گفت: در همه کتابخانه ها علاوه بر بحث مجموعه و شیوه های سازماندهی و غیره باید سعی شود تا رضایت مخاطبان و کاربران خود را تأمین کنند.

وی افزود: ما در کتابخانه های عمومی با مخاطب مشخصی سر و کار نداریم و بر خلاف کتابخانه های دانشگاهی، مراجعه کنندگان از اقشار مختلف، با سنین و توانمندی ها و مشکلات و پیچیدگی های مختلفی هستند که در آنجا حضور پیدا می کنند و همین همایش ها می تواند شناختی را به وجود آورد که کتابخانه نهادی فرهنگی است و مسائل مربوط به کتابخانه نیاز به برنامه ریزی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) تصریح کرد: عوامل و موانع جذب مخاطب و چالش هایی که کتابخانه های عمومی در این زمینه با آن مواجه هستند از نظر بنده این است که کتابخانه ها در عصر جدید، مرکزی برای تعاملات و فعالیت های مختلف در هر محله ای هستند و کتابخانه دیگر آن قرائتخانه ای که فقط متشکل از قفسه های  کتاب و مراجعه کنندگان اندک بود و کتابدار نقش مبصر کتابخانه را داشت؛ نیست.

وی افزود: اگر در فضای کتابخانه های عمومی، شادابی و نشاط و فعالیت های فوق برنامه و متنوع محله ای فراهم نشود، نباید انتظار داشته باشیم که مراجعه کننده داشته باشند. تعریف نادرست و عدم شناخت درباره کتابخانه های عمومی باعث فرار مخاطب می شود.

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) در پاسخ به این سئوال که «نقش نهادهای دولتی در جذب مخاطبان کتابخانه های عمومی چیست؟» بیان کرد: توسعه خدمات و گسترده کردن کتابخانه های عمومی با بودجه و نیرو و امکانات محدود اتفاق نمی افتد و نیازمند حمایت های سازمانها از قبیل وزارتخانه ها و شهرداری و نهادها است و از طرفی این محدودیت های موجود باعث از بین رفتن انگیزه و عدم جذب مخاطبان به کتابخانه ها می شود.

دکتر رضایی شریف آبادی درباره نقش مردم در رونق دهی به کتابخانه های عمومی گفت: مردم اول باید اراده و حمایت کتابخانه ها را ببینند و زمانی که بدانند کتابخانه در خدمت آنهاست و با برنامه ریزی و نشاط بخشی، وقت آنها را پر می کند، دوستدار کتابخانه می شوند.

وی در پاسخ به اینکه «با وجود دنیای گسترده اینترنت و دسترسی آسان تر به اطلاعات، آیا ضرورتی برای مراجعه کردن به کتابخانه های عمومی وجود دارد؟» اظهار کرد: اگر کتابخانه را همچون گذشته فقط مکانی در نظر بگیریم که در آن، قفسه های کتاب و میزی برای مطالعه وجود داشت، نیازی به رفتن به کتابخانه نیست، اما زمانی که کتابخانه را به عنوان نهادی فعال و پویا در نظر بگیریم، رفتن به کتابخانه ضروری می شود.

این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی، راه حل جذب مخاطبان و سوق دادن مسیرشان از دنیای اینترنت به کتابخانه ها را، عوض کردن نگاه و عینکی که بر چشم داریم دانست و افزود: ما باید اهداف مان را بشناسیم و در مسیرشان حرکت کنیم.

رضایی شریف آبادی در پایان در پاسخ به این سئوال که «در حال حاضر با توجه به اینکه گرایش افراد به خصوص جوانان به دنیای اینترنت، نسبت به کتاب بیشتر است، آیا باید ابراز نگرانی کرد یا این وابستگی مقطعی است؟» گفت: البته که این نگرانی تنها مربوط به مطالعه و کتاب و کتابخانه نیست و لاجرم در دنیای ماشینی علاوه بر منافع، شاهد عوارض سوء هم هستیم، چرا که این فناوریهای نوین زندگی ها را تغییر داده است و در ناهنجاریهای اجتماعی بی تاثیر نیست و ما باید با حفظ کردن روابط انسانی و معنوی، خودمان را از این تهدیدات مصون بداریم.

گفتنی است، اولین همایش ملی «کتابخانه های عمومی: عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب»، با مشارکت و همکاری اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی استان خوزستان و انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خوزستان در تاریخ اول اسفند ۱۳۹۴ در اهواز برگزار خواهد شد. مهلت ارسال مقاله ۱۵ آذر ۱۳۹۴ و اعلام نتیجه بررسی مقاله ها ۳۰ دی ۱۳۹۴ است.

علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش مراجعه کنند.

برچسب ها :
خدادادشهری
|
Iran
|
1394/06/07 - 18:52
0
0
بسیار عالی
ممنون
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: