کد خبر: 22003
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 آذر 1394 - 08:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

کتابخانه‌های مدارس، از تفاهم نامه تا کمبود نیرو

وزیر آمورش و پرورش ازافزایش توجه به جایگاه کتابداری در کتابخانه های مدارس در قالب تفاهم نامه با کتابخانه ملی خبر داد.
کتابخانه‌های مدارس، از تفاهم نامه تا کمبود نیرو

 

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار لیزنا در خصوص وضعیت  جایگاه شغلی کتابداران در مدارس و اهمیت به  موضوع کتاب و کتاب خوانی گفت: در برخی  از مدارس که  کتابخانه‌های  آن  از تعدادی معین کتاب، بیشتر داشته باشد در واقع کتابخانه ها توسعه بیشتری داشته باشد، کتابدار به عنوان جایگاه مشخص در این مدارس وجود دارد.

 

وی در ادامه افزود: در بعضی  از مدارس به دلیل کمبود نیروی انسانی، سمت کتابدار به طور رسمی وجود ندارد و در چنین مواردی سعی شده است تا از توان دانش آموزان در امر کتابداری استفاده شود.

 

وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد: در تفاهم نامه ای که بین این وزارتخانه و سازمان اسناد و کتابخانه ملی برقرار شده برنامه هایی برای ارایه آموزش های لازم به دانش آموزان توسط کتابخانه ملی نیز پیش بینی شده است.

 

فانی هم چنین بیان کرد: سعی بر این است تا در  شرایط کمبود نیرو هم  کتابخانه ها به فعالیتشان ادامه دهند.

 

گفتنی است روز گدشته سوم آذر 1394 وزارت آموزش و پرورش و کتابخانه ملی ایران تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

برچسب ها :
طاهری
|
Iran
|
1394/09/05 - 22:40
0
1
با حذف پست کتابدار ضربه جدی به بدنه کتابخانه های مدارس وارد نشد چون این سمت توسط متخصص صورت نمی گرفت چه بسا شخصی بی حوصله ، کسل و خواب آلود متصدی این سمت بود.
جناب وزیر ای کاش دیدگاه به امر کتاب، کتاب خوانی و کتابخانه در نظر معلمانو مدیران مدرسه اصلاح می شد.
ای کاش از کارهای فرمالیته و صرفا برای گزارش دور می شدیم.
بازدید امسال مدارس در هفته کتاب فقط و فقط برای تهیه گزارش بود و نه برای انس و الفت دانش آموزان با کتاب
جناب آقای روشنی دانشجویان فعال علم اطلاعات و دانش شناسی کمی نیستند کهتا به حال به مدارس دوران تحصیل و اقامت خود رفته و پیشنهاد همکاری رایگان دادند ولی از این همکاری لذن نبرده اند.
مواردی بوده است که دانشجوی علم اطلاعات و دانشی از جان و دل به نیت رشد و تعالی کتابخانه مدرسه به کتابخانه رفته است ولی به جای مدیر جلسه سلامت ، جلسه ....شرکت نموده یا کارهای عقب مانده دفتر دار مدرسه را انجام داده است.
شهناز جاودانی
|
Iran
|
1394/09/05 - 00:03
0
9
جناب آقای دکتر فانی، وزیر محترم آموزش و پرورش
غایت سخن من در این یادداشت، خرده بر اهل فرهنگ و آموزش نیست، بلکه یادآور می شوم در سال تحصیلی جاری، شاهد بلاتکلیفی جمع کثیری از معلمان به صورت مازاد در آموزش و پرورش ناحیه یک کرج بودم. بنده با مدرک کارشناسی ارشد کتابداری از معاونین هنرستان ها و دبیرستان های این ناحیه، سال ها با هرینه شخصی خود به ترویج کتابخوانی و تجهیز کتابخانه های مدارس این ناحیه همت گمارده ام. اما نکته مهم این است که مشکل، کمبود نیرو نمی باشد، در حال حاضر، اینجانب چون رشته ی تحصیلیم چندان به کار آموزش و پرورش نمی آید جزء همین نیروهای مازاد بودم و ناچارا مرخصی بدون حقوق درخواست نمودم و به کارهای پژوهشی پرداخته ام، و سرنوشت کتابخانه ای که حاصل سال ها زحمت اینجانب بود توسط مدیر فرزانگان، کتابخانه تبدیل به کلاس شد و از کتاب ها و قفسه ها تنها قصه ای بر جای ماند.
نگار
|
Germany
|
1394/09/04 - 16:35
0
9
سلام
واقعا بسی جای تاسف و اندوه دارد برای کشوری که روزگارانی دور ....جایگاه کتاب و کتابداری در آن آنقدر مهم بود که اداره کتابخانه های آن را جز به دانشمندان و اندیشمندان نمیسپردند!!!! واقعا چه بر سرمان آمده که اکنون کتابخانه های مدارس... اولین و مهمترین کتابخانه هایی که وظیفه اعتلای فرهنگی و سطح سواد جامعه را بر عهده دارند...اینچنین بیرحمانه و نابخردانه به وادی فراموشی سپرده شده اند!!!! و اندوهناک تر اینکه کتابدارانش را کودکانی تشکیل داده اند که خود هنوز با مفهوم واقعی کتاب و کتابخوانی آشنا نشده اند!!!! واقعا متاسفم .....واقعا متاسفم...
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1394/09/05 - 22:52
باید گفت چرا و برای چه آموزش پرورش کمر بر از بین بردن عادت مطالع در کودکان نموده است.
کتابداربیکار
|
Iran
|
1394/09/04 - 15:51
0
9
جناب وزیر
درهررشته و تخصصی بایدرشته وتخصص آن موردبکارگرفته شود.
1-وقتی آموزش وپرورش چندسال پیش پست حساس وسرنوشت سازکتابدارمدارس راحذف کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
2-وقتی به جای کتابدار،دانش آموزکتابخانه مدرسه رابازنگه دارد؟؟؟؟
3-وقتی آموزش وپرورش هیچ برنامه ای برای استخدام کتابدار مدارس ندارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چگونه و چطور انتظارداریدکه دانش آموز باکتاب انس بگیردوسرانه مطالعه درکشوردرآموزش وپرورش که زیزبنای توسعه فرهنگی کشور است بالارود؟؟؟؟؟؟
چطور؟؟
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1394/09/05 - 08:41
حساس و سرنوشت ساز اون هم با این علم!!!!!!!!
فریبا جعفری
|
iran
|
1394/09/04 - 14:22
0
10
سلام من به عنوان یه فارغ التحصيل کتابداری که دوساله هنوزبیکارم وعاشق رشته م وکار تو کتابخانه هستم دلم ميخواد یه مطلبی رو بیان کنم واون اینکه یکی ازآرزوهای من تو د بستان این بود که یه روزدر کتابخونه بازباشه، آرزویی که شاید بچه ها ى امروز هم داشته باشن
رضا
|
Iran
|
1394/09/04 - 13:20
0
10
سعی بر این است تا در شرایط کمبود نیرو هم کتابخانه ها به فعالیتشان ادامه دهند؟؟؟!!!!!!
در مدارس کشورهای پیشرفته نقشه ساختمان مدرسه براساس محل قرار گرفتن کتابخانه طراحی می شود. یعنی کتابخانه مرکز و نقطه حیاتی در طراحی نقشه یک مدرسه است. حالا در کشور ما وزیر محترم هنوز سعی می کند که کتابخانه ها به فعالیتشان ادامه دهند, یعنی در خیلی از جاها هم این سعی جواب نمی دهد و ما هیچ کتابخانه ای نداریم.
در تعجبم چرا توقع رشد سرانه مطالعه داریم وقتی دانش آموزان ما از اولین امکانات کتابخانه ای در دومین خانه خود محرومند.
متاسفم آقای فانی که کتابخانه برای شما در اولویت های آخر قرار دارد.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1394/09/05 - 22:50
دوست گرام معلمان کودکان را از آمدن به کتابخانه منع یا محدود به عضویت فقط برای طرح جابر می کنند.
کاظم حافظیان رضوی
|
Germany
|
1394/09/04 - 10:53
0
7
بنده و همسرم 15 سال بصورت رایگان در 4 کتابخانه ای که برای مدارس فرزندانمان با همکاری خانواده ها و مدیران مدارس دایر کردیم رایگان و عاشقانه کار کردیم و نتایج بسیار خوبی را هم تجربه کردیم. هر جا مدیر و آموزش و پرورش حمایت کردند موفقیت و سرعت کار بهتر می شد . خانواده ها با دل و جان حمایت می کردند .البته گاهی وقت ها سنگهایی هم انداخته می شد ولی مهم نبود. معتقدم حضور کتابدار ان علاقمند در کتابخانه های آموزشگاهی بسیار اثر گذار است و آموزش و پرورش باید از معلم - کتابدار استفاده نماید. به امید روزی که هر مدرسه یک کتابخانه داشته باشد. انشالله.
میلاد روشنی
|
Iran
|
1394/09/04 - 09:11
0
9
سلام

بنده به عنوان یک دانشجوی فعال و عضو اتحادیه انجمن علمی- دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی همین جا اعلام میکنم کلی نیرو و دانشجو فارغ التحصیل و در حال تحصیل وجود دارند که علاقه مند اند در طرح هایی مانند این طرح خوب همکاری کنند.

اگر واقعا جدی است میشود از ظرفیت دانشجوهای خوب استفاده کرد تا کمبود نیرو نیز برطرف شود.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: