کد خبر: 24323
تاریخ انتشار: شنبه, 01 خرداد 1395 - 16:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

رتبه اول تولیدات علمی کشور در منطقه با سیاستگزاری های موثر

دکتر مهراد: مقایسه کل تولیدات علمی ایران و ترکیه اختلافی برابر با 115791 مدرک را نشان می دهد.  با سیاستگزاری های موثر میتوان با حفظ روند رشد فعلی برکیفیت تولیدات علمی افزود و رتبه اول منطقه را مطابق با سند چشم انداز جههوری اسلامی ایران در افق 1404 برای ایران ثبت کرد.
رتبه اول تولیدات علمی کشور در منطقه با سیاستگزاری های موثر

 

دکتر جعفر مهراد، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز و بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در گفتگوی اختصاصی با لیزنا، با اعلام این خبر گفت:سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 ویژگی های مهمی را برای جامعه ایرانی بر می شمارد از آن جمله تاکید می کند: دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم.

 

وی گفت: بیش از یک دهه است که جنبش نرم افزاری و تولید علم در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور مورد توجه بوده و اعضای هیئت علمی و پژوهشگران موسسات تحقیقاتی و آموزشی بر تولید و انتشار مقالات پژوهشی در مجلات معتبر بین المللی اهتمام می ورزند. بر این اساس کل تولیدات علمی کشور نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس از ابتدا تا کنون 357779 مدرک است.

 

دکتر مهراد افزود: نظر به تاکید سند چشم انداز در افق 1404 به جایگاه اول جمهوری اسلامی ایران، کشور ترکیه تنها کشور این ناحیه جغرافیایی است که در تولید علم با ایران می تواند مورد مقایسه و محاسبه قرار گیرد. ترکیه از سال 1828 تا 2017 میلادی که حدود 7 ماه به ورود سال مزبور فرصت باقی مانده است، 473570 مدرک تولید کرده است.

 

تفکیک تولیدات علمی ترکیه بر حسب سال نشان می دهد که در حال حاضر آمار تولیدات علمی آن در مقایسه با ایران کمتر است:

 

سال

ترکیه

ایران

2017

1

-

2016

14201

16882

2015

40099

40829

2014

39958

43767

2013

39374

41371

2012

35963

40463

2011

34508

39353

2010

32699

29668

 

استاد علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه شیراز  ادامه داد: ثبت آثار علمی ایران در اسکوپوس از سال 1877 میلادی آغاز شده است. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که شروع تحقیقات و نشر مقالات علمی در جمهوری ترکیه 49 سال زودتر از جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است. در طی این مدت و از سالهای بعد از آن انتشار نتایج تحقیقات علمی در ترکیه از نرخ رشد بیشتری برخوردار بوده به طوری که اکنون مقایسه کل تولیدات علمی این دو سند اختلافی برابر با 115791 مدرک را نشان می دهد.

 

دکتر جعفر مهراد گفت: چنانچه تفاوت های زمانی نشر مقالات و ثبت و نمایه سازی آثار علمی ایران و ترکیه را در پایگاه اسکوپوس نادیده بگیریم، می توانیم به این مهم اشاره کنیم که از سال 2002 میلادی گرچه آثار علمی ایران از مرز 300 گذشته و از آن پس نیز هر سال بر تعداد انتشارات علمی ایران به طور قابل توجهی افزوده شده، اما روند رشد انتشارات ترکیه در سالهای مورد بحث از یک رشد مناسب و هماهنگی بیشتری برخوردار است:

 

سال

ایران

ترکیه

2009

24060

30235

2008

19494

25834

2007

15025

24979

2006

11436

22871

2005

8194

20520

2004

5792

18210

2003

4393

15033

 

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  بیان کرد: با وجود این، اکنون نکته قابل توجه آن است که ساختار تولید علم در ایران  تقریبا استحکام پیدا کرده و این افزایش با شتاب نسبتا اندکی همچنان ادامه دارد. به نظر می رسد سیاست های معمول لازم است پیوسته ادامه پیدا کند. جمعیت دانشجویی در دانشگاههای ایران بالغ بر 4،800،000 نفر است که سهم اندکی از آن به دانشجویات تحصیلات تکمیلی به ویژه دوره های دکتری اختصاص دارد. تعداد اعضای هیئت علمی نیز در حدود 75000 نفر است.

 

وی تاکید کرد:  با هم افزایی نیروهای علمی و با سیاستگزاری های موثر و تدوین برنامه های پژوهشی که موضوعات درخور توجه و مورد نیاز کشور مد نظر قرار گیرد، میتوان با حفظ روند رشد فعلی برکیفیت تولیدات علمی افزود و رتبه اول منطقه را مطابق با سند چشم انداز جههوری اسلامی ایران در افق 1404 برای ایران ثبت کرد.

برچسب ها :
کتابدار
|
United States
|
1395/03/06 - 09:48
0
0
من فکر میکنم تولید علم فقط مقاله نیست و تمام مقالات هم فقط در اسکوپوس و وب آو ساینس نمایه نمی شوند. واقعا رشد علمی فقط با افزایش تعداد مقاله بدست می آید؟
کتابدار
|
Iran
|
1395/03/02 - 19:50
0
2
بله جناب استاد هم افزایی نیروهای علمی فقط به صورت معنوی و بدون در نظر گرفتن معیشت مطلوب میسر نیست ، یعنی بدون توجه به معیشت کارشناسان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها.
موفق باشید
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: