کد خبر: 26083
تاریخ انتشار: جمعه, 05 آذر 1395 - 10:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

مژگان جمشیدی:

مطالعه می تواند حجم مصرف گرایی را کاهش دهد

منبع : لیزنا
روزنامه‌نگار و فعال حوزه محیط زیست: تماشای تلویزیون و رانندگی به میزان آلودگی‌های محیط زیستی می‌افزاید. اگر این زمان در خانه و با خواندن کتاب پر شود، حجم مصرف‌گرایی در بنزین، خوراک و پوشاک کاهش پیدا می‌کند.
مطالعه می تواند حجم مصرف گرایی را کاهش دهد

مژگان جمشیدی، روزنامه‌نگار و فعال حوزه محیط زیست درباره ارتباط محیط زیست با کتابخوانی، به خبرنگار لیزنا گفت: «در هر کتابی نمی‌توان نشانه‌ای از محیط زیست پیدا کرد برای همین نمی‌توان گفت که لزوما هرکس مطالعه بالایی دارد، دوستدار محیط زیست خواهد شد. اما می‌توان از این جنبه به موضوع نگاه کرد که مدت زمانی که ایرانی‌ها برای مطالعه صرف می‌کنند پایین است. بیشتر افراد زمان تفریح خود را با تماشای تلویزیون یا رانندگی و تماشای خیابان می‌گذرانند که همه به میزان آلودگی‌های محیط زیستی می‌افزاید. اگر این زمان را در خانه و با خواندن کتاب پر می‌کردند، حجم مصرف‌گرایی در بنزین، خوراک و پوشاک کاهش پیدا می‌کرد.»

 

این روزنامه‌نگار به واسطه حرفه‌ای که در آن مشغول به کار است، روزانه مطالعه زیادی دارد، وی گفت: «در خبرنگاری بخشی از زمان افراد با مطالعه همراه است. من در ساعات کار، مطالعه نمی‌کنم. بیشتر مطالعه من در زمینه کتاب‌های تحقیقاتی است. می‌توان گفت در سال سه یا چهار کتاب خارج از حوزه محیط زیستی (عرفان یا رمان) می‌خوانم.  بیرون از محیط کار روزانه حداقل سه ساعت مطالعه می‌کنم و این مطالعه روزنامه یا مجله نیست، سه ساعت کتاب می‌خوانم.»

جمشیدی درباره شکل‌گیری کتابخانه شخصی‌اش گفت:«کتاب‌هایی که ممکن است به آنها مراجعه کنم را از مقطع کارشناسی نگهداری کردم. می‌توان گفت که کتاب‌هایم بعد از دوران لیسانس هفت تا هشت برابر شد. اگر کتابی در کتابخانه دارم به این معنی نیست که حتما از اول تا آخر آن را مطالعه کرده ام، بلکه براساس علاقه‌ای که در آن زمان برای خواندن کتاب داشتم، چند فصل از کتاب را خواندم. در بین کتاب‌هایم، آنهایی که جنبه عمومی‌تر داشته باشند را بارها می‌خوانم. برای مثال کتاب اقتصاد محیط زیست، همینطور کتاب تنوع حیات، ترجمه عبدالحسین وهاب زاده را سه یا جهار بار خواندم، گاهی اگر برای گزارشی لازم باشد، به کتابی مراجعه و بخشی از آن را بازخوانی می‌کنم. »

 

وی کتاب اکولوژی و محیط زیست خودمونی اثر نصرت الله صفائیان را به عنوانی کتابی که می‌تواند به دیگران پیشنهاد دهد معرفی و بیان کرد:«این کتابی ارزنده است و جنبه عمومی دارد. در این کتاب، اکولوژی، روان و قابل درک، ارائه شده است. در حوزه محیط زیست کتابی که جذاب و روان باشد، کمتر داریم. هرکس، پزشک، مهندس، خبرنگار و ... می‌توانند از خواندنش لذت ببرند.»

 

جمشیدی استفاده از کتاب در وسایل نقلیه عمومی و مکان‌هایی که افراد در آن، زمان مصرف می‌کنند را یکی از راه‌های بالا بردن سرانه کتاب‌خوانی دانست و افزود: «زمانی در اتوبوس و مترو، کتاب‌هایی وجود داشت که برای سفرهایی طولانی مدت بسیار مناسب بود. این کتاب‌ها را بردند یا بسیار فرسوده و از چرخه خارج شدند. می‌توان در اماکن عمومی، بیمارستان‌ها و پارک‌ها کیوسک‌هایی در نظر گرفت تا در آنها کتاب‌ها از شرایط آب و هوایی در امان بمانند و شهروندان هم بتوانند از آنها استفاده کنند.»

اسماعیل
|
United Kingdom
|
1395/09/10 - 22:24
0
0
واقعا همین طوره .
رحمان
|
Iran
|
1395/09/09 - 10:48
0
0
خیلی عالی بود خانم جمشیدی ممنون. از این منظر خیلی کم توجه شده بود این مطلب مرا واقعا متاثر کرد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: