کد خبر: 26825
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 دی 1395 - 20:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

آغاز تدوین اولویت‌های پژوهشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی ازسوی انجمن کتابداری

منبع : lisna.ir
  مسئول کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران از آغاز فرآیند تدوین اولویت‌های پژوهشی حوزه‌های تخصصی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در این انجمن خبر داد.
آغاز تدوین اولویت‌های پژوهشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی ازسوی انجمن کتابداری

 به گزارش لیزنا، دکتر محمد زره‌ساز عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و مسئول کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران عنوان کرد: فرایند تدوین اولویت‌های پژوهشی با مشورت و نظرخواهی از متخصصان حوزه‌های موضوعی انجام می‌شود. بر این اساس و با همت همکاران کمیته پژوهش، متخصصان 13 حوزه‌ موضوعی (شامل مطالعات نظری و فلسفه اطلاعات، مدیریت مجموعه و خدمات کتابخانه‌ای، فناوری‌های کتابخانه‌ای، بازیابی اطلاعات، کتابخانه دیجیتال، مدیریت اطلاعات و دانش، علم‌سنجی، سواد اطلاعاتی، سازماندهی اطلاعات، تعامل انسان با رایانه، رفتار اطلاعاتی، آرشیو و منابع خطی) شناسایی شدند.

 وی افزود: ملاک انتخاب این متخصصان، بررسی آثار و فعالیت‌های علمی آنها در حوزه‌های تخصصی بوده است. البته ممکن است نام افرادی ناخواسته در این سیاهه جا افتاده باشد که ان شاءالله در برنامه‌های آتی کمیته (از جمله تدوین اولویت‌های پژوهشی در سال‌های آتی، تدوین پایگاه متخصصان و تشکیل کارگروه‌های تخصصی رشته) جبران خواهد شد.

زره­ ساز بیان کرد: به زودی از ایمیل کمیته پژوهش انجمن، حدود 180 نامه به پست الکترونیکی بیش از 150 متخصص در حوزه‌های تخصصی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی ارسال می‌شود و از آنها تقاضا می‌گردد تا در رابطه با اولویت‌های پژوهشی حوزه‌های تخصصی خود اظهارنظر کنند. پس از دریافت نظرات متخصصان، پاسخ‌ها در کمیته پژوهش و هیئت مدیره انجمن بررسی و اولویت‌های پژوهشی حوزه‌های تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی از طریق وب‌سایت انجمن اعلام خواهد شد.  انجمن در نظر دارد که در برنامه‌های آتی خود از انجام پژوهش‌ها بر اساس اولویت‌های اعلام شده و انتشار یافته‌های آنها پشتیبانی کند و با اعطای جوایز ملی از آثار برگزیده تقدیر کند.

  وی در پایان از جامعه متخصصان رشته خواست تا انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران را در این فرایند کمک کنند تا ان شالله امکان احصاء و انتشار سیاهه اولویت‌های حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی با موفقیت به انجام برسد. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: