کد خبر: 19211
تاریخ انتشار: دوشنبه, 25 اسفند 1393 - 15:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کارگاه

کارگاه پژوهش مولد و ماندگار

فصل نو کارگاههای پژوهش مولد و ماندگار با همکاری انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) از 3 تا 15 ادیبهشت 94، برگزار می شود.
کارگاه پژوهش مولد و ماندگار

 

 

 

به گزارش لیزنا، فصل نو کارگاههای پژوهش مولد و ماندگار که با همکاری انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) از ۳ تا ۱۵ ادیبهشت ۹۴، برگزار می شود، روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۳-۸  و در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)  دایر خواهد بود. آخرین مهلت ثبت نام در کارگاهها 15 فروردین 94 است.

 

 

برگزار کنندگان کارگاهها، انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) هستند و مدرس کارگاهها نیز دکتر مریم نظری عضو هیأت مدیره انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران، خواهد بود.

 

 

 

 پژوهش مولد، ماندگار و رویکرد آموزشی چیست؟

 

پژوهش مولد و ماندگار پژوهشی است که در حوزه موضوعی و بافتی مشخص،‌ دانش، دیدگاه و راهکار نو و کاربردی تولید می‌کند. دستاوردهای این پژوهش به ارتقای سلامت، رفاه و شادی جامعه کمک می‌کنند و برای مجری آن نان و نام می‌آورد.

 

تولید چنین پژوهشی نیازمند برخورداری از توانمندی خوب پرسیدن پرسشهای خوبی است که در بافت پژوهش موردنظر ارزش پژوهیدن دارند.

 

بسته ‌بندی نو کارگاههای پژوهش مولد و ماندگار (کارگاه + خدمات مشاوره و کوچینگ خصوصی) با هدف ایجاد توانمندی تولید چنین پژوهشی در پژوهشگران و پژوهش‌دوستان طراحی شده‌اند.

 

در کارگاهها، اصول، مبانی، مفاهیم، ملزومات و فرایند تولید پژوهش مولد و ماندگار تشریح می‌شوند.

 

در جلسات مشاوره و کوچینگ، مبانی و اصول فراگرفته شده، عملا در بافت پژوهشهای در دست انجام شرکت‌ کنندگان تمرین می‌شوند.

 

 

 

آموزش پژوهش با رویکرد «یادگیری چگونگی یادگیری»

 

کارگاهها با رویکرد «یادگیری چگونگی یادگیری» طراحی شده‌اند. یعنی به جای آموزش مفاهیم، روشها و اصول تحقیق، چگونگی یادگیری این مفاهیم، روشها و اصول آموزش داده می‌شوند. به عبارتی تمرکز اصلی کارگاهها بر آموزش دو توانمندی زیر است:  توانمندی خوب پرسیدن و توانمندی رصد و طرح «پرسشهای خوبی» است که در بافت پژوهش موردنظر،  ارزش پرسیده‌ شدن دارند.

 

 

اصولاً پژوهش مولد و ماندگار حاصل  خوب پرسیدن پرسشهای خوبی است که در بافت پژوهش، ارزش پژوهیدن دارند. طرح پرسشهای خوب اما غیرضروری  در بافت بومی کشور و یا خوب نپرسیدن پرسشهای باارزش و ضروری دو دلیل عمده نابارور ماندن اغلب پژوهشها هستند.  نخستین و مهمترین گام در تولید پژوهشهای ثروت‌آفرین و ارزش‌آفرین، فراگیری این دو توانمندی کلیدی است که به دلیل ترجمه‌ای بودن اغلب منابع و آموزه‌های روش تحقیق در کشور، عملا شانس فراگیری آنها در کلاس و کتاب وجود ندارد.

 

 

 

این رویکرد چگونه کار می‌کند

 

با کسب دو توانمندی کلیدی «خوب پرسیدن» و «طرح پرسشهای باارزش»، شرکت کنندگان در این کارگاهها خواهند توانست در حوزه موضوعی و روش‌شناسی، دانش نو و کاربردی تولید کنند و به عنوان مرجع در حوزه تخصصی خود عمل کنند و از پژوهش خود نان و نامی کسب نمایند. و از همه مهمتر حس خوب «مفید بودن» و «سازندگی» را تجربه نمایند.

 

 

سرفصلهای کارگاه طراحی پژوهش مولد

 

مفاهیم و اصول بنیادین پژوهش مولد و ماندگار

 

ملزومات ورود به وادی پژوهش مولد

 

از پرسش ذهنی تا مسئله واقعی: چند گام سرنوشت‌ساز در طراحی پژوهش مولد

 

شیوه‌های یادگیری روش و روش‌شناسی تحقیق

 

شیوه‌های فهم و بیان موضوع پژوهش

 

شیوه‌های فهم و بیان مسئله در پژوهش

 

آشنایی با اجزای طرح تحقیق (پروپوزال)

 

چگونگی اسکلت‌بندی مسئله در پژوهش مولد

 

 

 

سرفصلهای کارگاه اجرای پژوهش مولد

 

مفهوم و فرایند تولید دانش از طریق پژوهش

 

اصول طراحی پروتکل پژوهش: چی بپرسم؟ از کی بپرسم؟ چطوری بپرسم؟

 

نقش یافته‌های پژوهشهای پیشین در طراحی پروتکل پژوهش

 

پیشنیاز فهم واقعیت پدیده‌ها در بافت پژوهش


گردآوری داده با هدف کشف واقعیت پدیده‌ها – آنگونه که هستند

 

گردآوری داده با هدف خلق و مطلوب‌سازی پدیده‌ها – آنگونه که باید باشند

 

طراحی ابزار پژوهش متناسب با ربان و ادبیات بافت پژوهش

 

شیوه‌های گردآوری داده با تمرکز بر تجارب زیسته و خرد جمعی

 

شیوه‌های تحلیل داده

 

گزارش‌ دهی یافته‌ها

 

ترجمه یافته‌ها به دانش بومی و جهانی

 

 

 

سرفصلهای کارگاه ارائه پژوهش مولد

 

روی صحنه پژوهش مولد و ماندگار

 

شیوه طراحی گزارش پژوهش و چیدمان مطالب

 

بخش مقدمه و بیان مسئله

 

بخش مبانی نظری

 

بخش پیشینه پژوهش

 

بخش روش

 

بخش مستدسازی روش و فرایند انجام پژوهش

 

بخش یافته‌ها

 

بخش نتیجه‌گیری و پیشنهادات

 

بخش کاربردهای پژوهش

 

سپاسگزاری

 

منابع، مدارک، پیوستها

 

 

 

از پژوهش ‌دوستان عزیز دعوت می‌شود برای کسب اطلاعات  بیشتر به سایت maryamnazari.com‌ مراجعه کنند.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: