کد خبر: 20280
تاریخ انتشار: یکشنبه, 31 خرداد 1394 - 23:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کارگاه

کارگاه نگارش فهرست منابع به روش APA در مرکز منطقه ای برگزار شد

 «کارگاه آموزشی نگارش فهرست منابع به روش APA با کمک نرم افزار» در سه نوبت سه ساعته در محل این سازمان  در اردیبهشت ماه 1394 برگزار گردید.
کارگاه نگارش فهرست منابع به روش APA در مرکز منطقه ای برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، مبحث استنادنویسی در تحقیقات علمی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و عدم بذل دقت لازم در این خصوص می تواند ورود ناخواسته محققان به مباحثی چون سرقت ادبی را سبب گردد. استناد کردن یا سند آوردن از مهم ترین و در عین حال پیچیده ترین موارد تهیه هر گونه نوشته علمی نظیر پایان نامه، مقاله و...است. منظور از استناد کردن این است که نویسنده چگونگی استفاده از اندیشه های دیگران را به خواننده معرفی نماید و ضمنا از سرقت ادبی جلوگیری کند.

 

بسیاری از نویسندگان و داوران مقالات علمی و حتّی اساتیدی که پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری را هدایت می کنند اذعان دارند که یکی از اشکالات عمده و رایج در حوزه ی نگارش علمی، به موضوع استنادنویسی باز می گردد. به عبارت دیگر، بررسی مقالات (در فرایند داوری) و یا پایان نامه ها توسط اساتید راهنما، مشاور و داوران به وضوح نشان می دهد که در استنادنویسی اشکالات متعددی وجود دارد: گاه شیوه ی استنادنویسی با استاندارد معرفی شده یکسان نیست؛ گاه اطلاعات کافی در استناد ارایه نمی شود؛ گاه دانشجو یا نویسنده با کپی کردن اطلاعات کتابشناختی از اینترنت، استنادها را یادداشت می کند که در نهایت به عدم یکدستی در استنادها منجر می شود؛ گاه بین منابع برون متنی و درون متنی مطابقت کامل وجود ندارد و موارد متعدد دیگر.

 

بدین منظور، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) با برگزاری چنین کارگاهی در طی سه دوره که در مجموع 140 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت با اصول نگارش فهرست منابع و نیز استناد نویسی درون متنی با فرمت APA آشنا شدند سعی کرد تا دانشجویان را با این مهم آشنا سازد تا در نگارش مقالات و پایان نامه های خود از آن استفاده کنند.

 

گفتنی است کار با نرم افزار RefGen (refgen.ricest.ac.ir) نیز در این دوره به حاضران آموزش داده شد.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: