کد خبر: 29209
تاریخ انتشار: سه شنبه, 20 تیر 1396 - 13:46

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مسابقات کتابخوانی به صورت فصلی در استان بوشهر برگزار شود

منبع : لیزنا
انجمن کتابخانه های عمومی استان بوشهر دوشنبه هجدهم تیرماه سال جاری در سالن جلسات اداره کل کتابخانه های عمومی برگزار شد.
مسابقات کتابخوانی به صورت فصلی در استان بوشهر برگزار شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر در این جلسه سیدعلی هاشمی مدیر کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر در ابتدای این نشست با ارائه گزارشی از روند اجرای هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان بوشهر گفت: میزان شرکت کنندگان سال گذشته در استان 4 هزار نفر  بود که به لطف الهی تاکنون بالغ بر 7 هزار و 300 نفر در این جشنواره شرکت کرده اند.

وی ضمن تشکر از مهندس گراوند در تشکیل این جلسات عنوان کرد: بدیهی است که تشکیل منظم این جلسات دارای بازخورد مناسب و موجب تشویق و امید بیشتر در کتابداران و اعضای کتابخانه های خواهد شد.

وی از تکمیل کتابخانه سیراف کنگان گفت و افزود: در صورت تامین اعتبار جهت تجهیز، آماده بهره برداری آن در هفته دولت امسال هستیم.

هاشمی از جانمایی و تخصیص زمین بمنظور احداث کتابخانه در روستای شیرینو کنگان خبرداد و گفت: کتابخانه استاندارد شهر بوشهر نیز در صورت اختصاص 9 میلیارد ریال نیز آماده بهره برداری خواهد بود.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر تصریح کرد در راستای آسیب شناسی کم بودن سرانه مطالعه نسبت به تشکیل کمیته پژوهشی و بررسی شاخص های اصلی مطالعه و کتابخوانی اقدام کرده ایم.

هاشمی گفت: در شاخص فضای مطالعه ای باید 130 باب کتابخانه در استان دایر باشد که در حال حاضر این مقدار به 64 باب میرسد که امیدورایم بتوانیم در پروژه های آتی و در کمیته های برنامه ریزی و با بهره گیری از ظرفیت خیرین این فاصله را تا رسیدن به وضع مطلوب کمتر کنیم.

وی افزود: در شاخص منابع باید به ازای هر نفر 4 جلد کتاب در قفسه کتابخانه های باشد که با توجه به جمعیت 1 میلیون نفری استان بوشهر باید این رقم به 4 میلیون جلد کتاب برسد.

عبدالکریم گراوند، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر در جمع بندی این نشست گفت: با هدف ترویج فرهنگ رضوی و گسترش و ترویج مطالعه جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار می‌شود که باید از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر استفاده شود.          

عبدالکریم گراوند در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر اظهار داشت: باید در راستای افزایش سرانه کتابخانه‌های استان بوشهر از همه ظرفیت‌های استان و ابزارهای موجود بهره‌گیری شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر تصریح کرد: همچنین باید از فضای دیجیتال در راستای ترویج فرهنگ مطالعه اقدامات لازم صورت گیرد و در کنار آن فرهنگ کتابخوانی گسترش یابد.

وی افزود: در جهت تجهیز و افزایش کتاب در استان از ظرفیت منابع ملی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسناد و کتابخانه های ملی استفاده شود.

معاون استاندار بوشهر بیان کرد: برای برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی از پتانسیل دستگاه‌های اجرایی استفاده شود.

گراوند تاکید کرد: برای گسترش و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی با ایجاد یک گروه کارشناسی به همراه برنامه‌ریزی مناسب به صورت فصلی مسابقات کتابخوانی در استان بوشهر برگزار شود.

وی عنوان کرد: کتاب در جهت تربیت جامعه موثر است و می‌تواند جامعه را به سمت سعادت هدایت کند.

مهندس میگلی نژاد شهردار بوشهر ضمن تقدیر از اهتمام مسئولین امر به توسعه فرهنگ کتابخوانی، آسیب شناسی جدی در خصوص عدم رغبت شهروندان به کتاب را بسیار مهم خواندند و پیشنهاد دادند در بازه زمانی مشخصی مسابقات کتابخوانی با ابزار تشویقی تعیین از ظرفیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در تامین کتب و منابع کتابخانه ای استفاده گردد.

در ادامه دکتر حق شناس عضو انجمن و استاد دانشگاه های استان با تحلیل شاخص فرهنگ عمومی کشور در حوزه کتابخوانی افزودند: ایجاد تحول در حوزه مطالعه امری ضروری است و این مهم مستلزم تشکیل کمیته پژوهش و با نگرش واقعبینانه و بررسی چگونگی ایجاد جاذبه ها و شناسایی دافعه ها برای اجرا در این حوزه است.

ایشان همچنین تزیین و زیباسازی کتابخانه ها، آموزش کتابداران با مقوله کتابشناسی و تحقق مادی و معنوی ایشان را عامل انگیزه برای ایجاد جاذبه در امر کتابخوانی دانستند.

دکتر لیراوی رئیس انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان بوشهر با مهم خواندن ایجاد فرهنگ وقت در حوزه فرهنگی بر اهداء کتاب و کتابخانه سازی و ایجاد این دیدگاه در میان شهروندان تاکید کرد و این مقوله را از اولویت فعالیت های انجمن خیرین دانست.

دکتر مشایخی رییس بنیاد ایران شناسی بوشهر نیز گفت: با حمایت استانداری  در تامین اعتبار میتوان ابنیه ها و عمارت های تاریخی استان را  تعمیر و بازسازی و مورد بهره برداری فرهنگی قرار داد.

دکتر نظامی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان ضمن تشکر از تشکیل منظم جلسات پیشنهاد دادند تعداد کتب مورد نیاز برای کتابخانه ها لیست و به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ارسال گردد تا بتوان در تامین منابع همکاری گردد. ایشان همچنین با بیان این مطلب که ترویج شیوه های مردمی مثل نذر کتاب و ایستگاهای مطالعه هم می توان کتابخوانی را تشویق کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اشرافی مسئول کانون مساجد استان با بیان این مطلب که 400 کانون فرهنگی و هنری مساجد در حال حاضر فعال هستند گفت: از این ظرفیت می توان بعنوان فضای مطالعاتی در محلات استفاده کرد .

مهندس نامور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر بیان داشت: وظیفه همه ارگانهاست که به توسعه فرهنگ مطالعه کنند و این سازمان نیز آماده همکاری با جشنواره رضوی است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: