کد خبر: 24691
تاریخ انتشار: سه شنبه, 15 تیر 1395 - 08:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

مراسم گرامیداشت روز قلم؛

ارسال لایحه مالکیت فکری نویسندگان به مجلس

منبع : لیزنا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قلم نویسنده تقدس دارد و اگر نویسنده ای در بیان حقایق کوتاهی کند اجحاف بزرگی به مردم آن جامعه می کند.
ارسال لایحه مالکیت فکری نویسندگان به مجلس

 

به گزارش خبرنگار لیزنا،علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم نکوداشت روز قلم روز 14 تیر 1395 که در انجمن مفاخر فرهنگی با حضور چهره ها و مفاخر اهل قلم برگزار شد، با اشاره به نقش قلم به عنوان زبان دوم انسان ها افزود: بقای هر حکومت به قلم آن مربوط می شود و ما در وزارت ارشاد لایحه مالکیت فکری را به مجلس ارسال کردیم.

وی بیان کرد: قلم سبب شده مفاخر بزرگ درسراسر دنیا کنارهم بیایند و با قلم شیوا شان موجبات پیشرفت جامعه ای رقم می خورد.

وزیر ارشاد در خصوص بیان واقعیت بوسیله قلم نویسنده ، اظهار داشت: در هر جامعه ای قوانینی وجود دارد که دست نویسنده را برای نوشتن می بندد اما در ایران هنر نوشتن به شیوه ای نوین آغاز شده و کلمات به زیبایی هرچه تمام تر به گونه ای در جای خود قرار می گیرند تا مفهوم خود را به صورت واضح به خواننده برسانند.

جنتی ادامه داد: قلم نویسنده نباید بشکند و کلامش پشت دهانش ناگفته بماند. اهالی قلم آزادی بیان دارند. اما قلم همانقدر که سازنده است می تواند مخرب باشد. قلم نویسنده تقدس دارد و اگر نویسنده ای در بیان حقایق کوتاهی کند اجحاف بزرگی به مردم آن جامعه می کند زیرا عامل بقای هر حکومت قلم آن بوده و اگر قلم به دست نا اهلان بیفتد کشور را به سراشیبی و انحراف می کشاند.

وی ابراز داشت: باید در روز قلم از اهالی نویسندگان تجلیل کرد، زیرا خداوند متعال در قرآن کریم قلم را مورد ستایش قرار داده و به عنوان وسیله تفکر و آگاهی بشریت از آن نام برده است.

وزیر ارشاد یاد آور شد: پیامبر بزرگوار اسلام ص در زمانی که به مجاهدان زیادی نیازداشت ، افرادی که مسلمانان را با سواد می کردند آزاد می کرد تا مردم را با فضیلت قلم آشنا کند.

وی عنوان کرد: خون شهدا به وسیله قلم علما و دانشمندان در روز رستاخیز سنجیده شده و قلم دانشمند بر خون شهید ارجحیت دارد.

جنتی اذعان داشت: راه اندازی بانک اطلاعات اهل قلم ، صدور 10 هزار کارت به نویسندگان ، راه اندازی مرکزمشاوره حقوقی برای حل مسائل حقوقی نویسندگان ، برگزاری بیش از هزار نشست تخصصی ادبی و معرفی آثار مفاخر از جمله اقدامات صورت گرفته برای نویسندگان است.

جنتی ضمن تکریم اهالی قلم در دولت یازدهم، به اقدامات وزارت ارشاد در این سالها اشاره کرد و گفت: با این حال با آنچه برای اهالی قلم در نظر است فاصله داریم

وی در پایان یاداور شد: در بحث دفاع از حقوق نویسندگان یک لایحه به مجلس فرستاده شده و امیدوارم با تصویب آن اقدامی در این امر صورت بگیرد و وزارت ارشاد با جدیت پیگیر لایحه مالکیت فکری اهالی قلم است.

 

تجلیل از اهالی قلم وظیفه همه آحاد مردم

در ادامه این مراسم محمد محقق رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: قلم دارای ارزش بسیار وسیعی در تمدن اسلامی داشته زیرا تمام علوم اسلامی بوسیله آن نگاشته و به نسل های بعدی مسلمانان انتقال یافت.

وی ادامه داد: در این مدت تعداد18 نفر از مفاخر نویسنده در این مکان مورد تجلیل قرارگرفته که آخرین آن مراسم مربوط به بزرگداشت آیت الله رفیعی قزوینی بود.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی یاد آور شد: با تحقیر علم هیچ جامعه ای به قله های پیشرفت نمی رسد و قلم در بین مسلمانان در جایگاه ویژه ای قرار دارد.

 

لزوم ایجاد فضایی آرام برای نویسندگان

حجت الاسلام محمد علی مهدوی راد دبیر جایزه کتاب سال گفت: قلم کاستی های جامعه را نشان نمی دهد و از ایجاد هجمه های فرهنگی علیه جوانان جلوگیری می کند.

وی بیان کرد: امروزه در میدان پژوهش و ترجمه متاسفانه کاستی های زیادی وجود دارد و این باعث شده دغدغه های مسئولان ذیربط را افزایش دهد.

مهدوی راد ادامه داد: ما کتاب های مختلف را در طول مدت یک سال بررسی کرده و تمام ابعاد و زوایای آن به بحث گذاشته شد تا نتایج به دست آمده کاملا عادلانه باشد.

وی یاد آور شد: در بررسی کتاب های ارسالی به دبیرخانه کتاب گستردگی منابع در حد مطلوبی بوده ولی متاسفانه خلاقیت و نکته آوری بسیار ضعیف است.

دبیر جایزه کتاب سال عنوان کرد : نویسنده باید در فضای آرام و سالم فعالیت کند تا مطلب مورد نظر را به خوبی بتواند به خواننده انتقال دهد.

وی گفت: وزارت ارشاد باید از نویسندگان حمایت کافی راببرد تا اهالی قلم بدون هیچ دلهره ای این مسئولیت خطیر را به انجام برسانندو نویسنده به خاطرمطالب خود نباید در فضای اجتماعی مورد حمله قرار بگیرد.

 

ارزیابی کتاب از منظر کیفیت

در ادامه این مراسم شهین اعوانی نویسنده کتاب گفت: در ارزیابی کتاب ها معمولا به خط قرمز هایی چون مسائل سیاسی و دینی پرداخته شده و متاسفانه مقوله کیفیت و کمیت هیچ گاه مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی در خصوص چاپ کتاب ها اظهار داشت: هم اکنون اجازه چاپ هر کتابی داده می شود بدون آنکه توجهی به مسائل کیفیتی آن بشود و ما در بازار کتاب به مطالبی دست می یابیم که از نظر کیفیت در سطح کاملا پایینی قرار دارند.

این نویسنده کتاب یاد آور شد: من از وزارت ارشاد تمنا دارم اجازه چاپ به کتاب های بی محتوا را ندهند تا مطالب کتاب ها افزایش یابد.

گفتنی است؛ در حاشیه این مراسم نتیجه بررسی های سال های ۹۳ و۹۴ که برآیند تلاش اهل قلم طی دو سال گذشته بود ، اعلام شد.  

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: