کد خبر: 40537
تاریخ انتشار: دوشنبه, 18 آذر 1398 - 13:16

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

هنوز نگاهمان به بیرون است

منبع : لیزنا
سید محمد موسوی (مهیار)
هنوز نگاهمان به بیرون است

لیزنا؛سید محمد موسوی، مشاور اطلاعاتی صنوف، افراد و سازمانها: پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران با تمام مشکلات غیرقابل پیش بینی شده‌ای که بر سر راهش ایجاد شده بود برگزار شد و به واقع باید به تمامی کسانی که چنین دغدغه‌مند و با انگیزه شمع این محفل بسیار مهم را روشن نگه می‌دارند خسته نباشید جانانه‌ای گفت. شاید اگر تکاپوی برگزارکنندگان آن نباشد - با وجود موانع فراوانی که شاید خیلی از ما از ماهیت آن‌ها آگاه نباشیم - این رویداد حرفه‌ای - تخصصی مربوط به خانواده علم اطلاعات و دانش‌شناسی دچار نوسانات زیادی شود. در کل اگر نقدی به این محفل وارد باشد، سهم بزرگ آن مربوط به کسانی می‌شود که با عدم مشارکت و همیاری خود در کارهای جمعیِ خانواده، نسبت به رشد و معرفی آن غفلت می‌نمایند.

حضور اساتید و افراد سایر رشته‌ها از جمله ارتباطات، فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی، مدیریت سیاستگذاری، رشته های مهندسی، روانشناسی و مشاوره و دیگر رشته‌ها که هر یک مسئولیت ها و تجارب متعددی در کشور داشته و دارند نشان از یک نوع ابتکار عمل در برگزاری این مراسم بود و کمک شایانی در معرفی و یادآوری این رشته پایه و مهم به سطوح بالاتر علمی و مدیریتی کشور می‌نماید.
البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که این رشته به خودی خود از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است و نیاز نیست تا با حضور اساتید و صاحبنظران سایر رشته ها در صدد میزان اهمیت آن برآییم، اما در حرکات‌های جدید به منظور یادآوری نقش متخصصان این رشته به همیاری این عزیزان در مقاطعی نیاز است.
در ابتکار جالب و زیبایی که در کنگره امسال مشاهده شد، حرکت به سمت راه‌های عملی و  ارائه مصادیق عینیِ شایسته این رشته در خصوص بهره‌برداری از آن بود که تبیین نقش "مشاور اطلاعاتی" و برگزاری نشست تخصصی "مشاوره اطلاعات و راه‌اندازی مرکز مشاوره اطلاعات ایران" به آن جلایی خاص بخشید. موضوعی که اگر به درستی برای دانشجویان توضیح داده شود، بخش مهمی از دغدغه‌های آینده آنها در زمینه کاریابی حل خواهد شد و نقش مهم آنان به عنوان متولیان تولید محتوا در کشور به همگان معرفی خواهد شد.
در این نشست که با حضور دکتر فرشاد ژیان دانش آموخته رشته راهنمایی و مشاوره و دیگر افراد انجام شد، آنچه بیش از همه مورد توجه دانشجویان و دانش‌آموختگان قرار گرفت؛ به دور بودن از طرح مباحث نظری صرف با ارائه پیشنهاد‌ها و راهکارهایی به عنوان مصادیق نیل به عملگرایی و کار عملیاتی بود و آنچه به عنوان طرح ویژه مورد توجه برخی اساتید قرار گرفت؛ حرکت به سمت ایجاد "نظام علم اطلاعات" بود.
پیشنهاد دکتر ژیان ثبت این رشته به عنوان یک صنف و نظام مانند نظام مهندسی و نظام روانشناسی و ...در مجلس بود که تبیین میزان اهمیت این کار تا حدی در بوته نقد قرار می‌گیرد. دکتر ژیان که به زعم اینجانب در اشتباه سهوی از طرف معرفان ایشان به کنگره به عنوان دبیر فراکسیون بهداشت و سلامت روان مجلس شورای اسلامی معرفی شده بود؛ اطلاعات کاملی از رشته علم اطلاعات و کارکردهای آن نداشت و همین امر باعث می‌شود تا قرار دادن این رشته به موازات رشته های دارای "نظام" باعث بوجود آمدن ابهاماتی شود.
اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن شخص مطرح کننده به نقد ایده بپردازیم باید گفت که اصولا جنس کار رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی با جنس کار مهندسان ساختمان و روانشناسان متفاوت است و نیازی به اینگونه نظام‌ها نیست و در واقع سوال اینجاست که تشکیل این نظام که در گذشته نیز به طور ناکام به عنوان طرح "نظام کتابداری" مطرح شده؛ اساساً چه دردی از این رشته دوا می کند و آیا مشکل اساسی ما در این حوزه که همان عدم پویایی در ارتباط با نیازهای جامعه متحول امروز و فرداست را برطرف می کند؟ و آیا افرادی که در این نظام به عنوان متولیان و مجریان آن خدمت خواهند کرد تضمینی اجرایی نسبت به نیل به سمت برطرف شدن مشکلات و موانع موجود خواهند داد؟ آیا جز این است که نخبگان این رشته که هم اکنون به عنوان بزرگان ما در آن حضور دارند در شغلی جدید  و نامی جدید حضور خواهند داشت؟
اساساً اینکه هنوز نگاهمان به بیرون است و منتظر حضور ناجیانی هستیم تا معادلاتِ وضع موجود را به نفع ما تغییر دهد نوعی پاک کردن صورت مساله است. مسئله ای که با ارائه و معرفی راهکارهای عملی از سوی اساتید و صاحبنظران به دانشجویان و دانش‌آموختگان، آنها را در مسیر پویایی و نشاط اجتماعی قرار می‌دهد و از شدت نقدهای بعضا غیر منصفانه‌ای که ناشی از نوعی توقع بیجا از بزرگان این رشته است می‌کاهد.
این روزها بسترهای فناوری کشور در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد و جای خالی تولید‌کنندگان محتوا که به واقع بسیاری از آنان افراد خانواده علم اطلاعات می باشند به خوبی احساس می‌شود. حوزه‌ای که هم درآمدزا است و هم میزان نسبتا زیادی از افراد، صنوف و سازمان‌های کشور به آن نیاز دارند. نگاه آنان به بیرون نیست، بلکه به دنبال حضور متولیان این امر هستند که در واقع خود ما هستیم. حال زمان آن رسیده که یک سوزن هم به خودمان بزنیم و آماده حضور باشیم و به عنوان مشاوران اطلاعاتی، تولیدکنندگان محتوای حوزه‌ها و رشته‌های مختلف و همچنین افراد فعال در تصمیم‌گیری‌ها نقش خود را به بهترین شکل اجرا نماییم.
در این خصوص ایجاد نشست‌های مشورتی و استفاده از تجارب دوستانی که در این زمینه کار کرده‌اند به بهترین شکل به شتاب دادن به این نیاز مهم کمک می‌کند؛ راهکاری که کنگره پنجم متخصصان علوم اطلاعات ایران گام‌های عملی آن را برداشت.


موسوی، سیدمحمد. «هنوز نگاهمان به بیرون است». سخن هفته لیزنا، شماره ۴67 ،۱۸ آذر ۱۳۹۸

برچسب ها :
هانیه حسینی
|
United Kingdom
|
1398/09/27 - 07:30
0
2
واقعا این گونه نظرات که به نام های نامشخص و کتابدار نوشته می شود نوعی فرافکنی است. همین نظرات هم مشخص میکند ضعف ها را بر نمی تابیم و با اصل مطلب مخالفت می کنیم. به جای این که در پشت نام ها پنهان شویم و نظرات عجیب دهیم، صادقانه برخورد کنیم.
مشاور مشاور اطلاعاتی
|
United Kingdom
|
1398/09/24 - 18:01
2
1
با سلام
مشاور اطلاعاتی شدن و یا بودن عنوان بسیار زیبایی است و لکن برای مشاور اطلاعاتی خوب شدن علاوه بر متون تخصصی نیازمند سال ها تجربه در کنار مهارت ها و استعدادهای فردی است که به این راحتی در یک جوان فارغ التحصیل رشته کتابداری پیدا نخواهد شد. حتی خیلی از اساتید پا به سن گذاشته رشته های گوناگون صلاحیت مشاور شدن را ندارند چه به رسد به جوان های فارغ التحصیلی که نیازمند کسب تجربه دارند
رسول سعادت
|
United Kingdom
|
1398/09/24 - 12:34
0
1
با سلام
به نظر من، از آنجایی که علم اطلاعات و دانش شناسی یک حوزه میان‌رشته ای است، خواه نا خواه ما برای حل مسائل این حوزه به تولیدات علمی رشته های دیگر نیاز داریم و لازم است با کمک جستن از عالمان آن رشته ها و تجارب آنها کار خود را پیش ببریم. در عین حال ضروری است که اهتمام جدی به تولید علم و نظریه در رشته خود داشته باشیم به گونه ای که رشته های دیگر نیز از ما و تولیدات علمی ما نفعی ببرند. نکته مهم دیگر اینکه، به موازات تولید علم راهکارهای کارآفرینی فراموش نشود. در کارآفرینی نیز می تواند بحث میان‌رشته‌ای مطرح شود، مثلا اگر یک کتابدار کدنویس خوبی بوده و در حوزه آی تی پیشرفت کرده باشد، به عنوان مثال در معماری اطلاعات می تواند حرف اول را بزند. نتیجه کلی اینکه، رشته های علمی و انسانها وابستگی هایی به یکدیگر دارند، در عین حال، باید خود نیز حرفی برای گفتن داشته باشند و به عبارت دیگر درجا نزنند.
کاظم حافظیان رضوی
|
Iran
|
1398/09/23 - 10:46
0
1
جناب موسوی عزیز با تشکر . داشتن نگاه به بیرون هرگز نقطه ضعف نیست که به نظر ای بنده نقطه قوت است. که همیشه بزرگان گفته اند در نگاه خود جامعیت داشته باشید. اما من دوست دارم به عزیزان هم حرفه خودم تاکید کنم تاریخ تحولات رشته خود را در ایران عمیق مرور کنید و آثار تولید شده را در مقاطع زمانی بررسی کنید تا ایمان بیاورید که پیشکسوتان و دانش آموختگان این حوزه علمی نه تنها که غافل نبودند بلکه آثار درخشانی را در تراز ملی و بین المللی تولید کرده اند . انشالله باز هم در این راه گام بر خواهند داشت.
رحمت الله فتاحی
|
Iran
|
1398/09/22 - 19:22
0
1
درود بر همه
با سپاس از مهیار که نوشته اش خوبش نشان از اندیشه ورزی او دارد. به نکته مهمی در باره حرفه و کنگره اشاره دارد که همه باید کمک کنیم در فعالیتهای حرفه ای مان مورد توجه باشد.
تلاش در زمینه تعریف و تبیین مشاغل نو در حرفه، مشاغلی که دقیقا کاربردی و مورد نیاز حرفه باشد می تواند آینده حرفه را بیمه کند.
سرافراز باشید
فتاحی
کتابدار
|
Iran
|
1398/09/19 - 09:00
4
3
سلام. ممنون از یادداشت شما. البته به عمل کار برآید به سخندانی نیست. انقدر زیر ساخت ها دچار مشکلند و انقدر اموزش در این رشته ضعیفه و مهارتها های فردی ضعیف تر که نقش مشاوره اطلاعاتی رو داشتن به این راحتی نیست. اگر یک سازمان همچین ردیف استخدامی داشته باشه ممکنه در غیر این صورت در امدزایی اش چگونه است؟ همین لیزنای عزیز برای تولید محتوا و ارشیو محتواش چقدر دچار هزینه های ریز و درشته و فقط عشق به حوزه اس که سرپا نگهش داشته. انقدر از نظر هزینه دستش بسته اس که چندتا خبرنگار ثابت نداره که تولید محتوای بیشتر کنن. این حرف ها خیلی قشنگن اما در عمل سخت و سخت و سخته.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1398/09/25 - 08:46
ممنون از پاسخ. باور کنید هدف مقابله با نوشته شما نیست. خودتان هم اذعان دارید باید اموزش به سمت کارهای عملی برود. من هم همین رو گفتم. نوشته اید که افراد باید اراده کافی داشته باشند تا فرا بگیرند . من هم همین را گفتم. وقتی 4 سال یک دانشجو میاد دانشگاه ولی اموزش درست نمیبینه چرا واقعا باید دوسال دوباره بره ی چیزهای دیگه یاد بگیره تا بتونه بگه منم ی چیزهایی بلدم. من به شما قول میدهم بیش از 80 درصد از حتی فارغ التحصیلان ارشد توان کافی برای مشاور اطلاعاتی شدن رو ندارند. مهارت امار، زبان و رایانه برای مشاور اطلاعاتی شدن بسیار ضروریه. بهتر بود اخر نوشته چندتا مثال می زدید. انگار نوشته زود تموم شد. اگر حرف و تجربه بیشتری دارید لطفا دوباره بنویسید.من نخواستم با نوشته شما مقابله کنم به عنوان یک خواننده میکم انگار یهو متن بسته شد و بهتر بود ملموس تر نوشته می شد.با تشکر.
محمد هادی یعقوب نژاد
| United Kingdom |
1398/09/23 - 07:32
با سلام. به نظر می رسد متن گویاست و اینگونه نظرات قابل قبول نیستند
مهیار موسوی
| Iran |
1398/09/21 - 10:08
سلام. مشاوره اطلاعاتی یک کار عملی است و بحث شعار نیست. اتفاقاً زیرساخت ها مشکل ندارند و این ما هستیم که باید کار عملی را شروع کنیم و اینقدر منتظر ناجی نباشیم. آموزش و تا حدی کمک میکند و مهارت های فردی هم به خود افراد مربوط است. افراد باید اراده کافی داشته باشند. به نظر من آموزش در رشته به سمت کارهای عملی باید برود، اما افراد هم قدم پیش گذارند و از حوزه درسی کمی فراتر بروند. ما حرفهای قشنگ را در عمل اجرا میکنیم. امیدوارم شما هم حرفهای قشنگ را به نتیجه برسانید.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: