کد خبر: 38355
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 دی 1397 - 10:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اجرای طرح های متنوع کتابخوانی در روستاهای آذربایجان غربی

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی
چهارمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان چایپاره با تصویب اجرای طرح «کول بران کتاب» در روستاهای شهرستان، برگزار شد.
اجرای طرح های متنوع کتابخوانی در روستاهای آذربایجان غربی

به گزارش لیزنا، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان چاریپاره و شهر حاجیلار با حضور علی محمدی ایروانلو، فرماندار چایپاره و رئیس انجمن؛ منیژه قاسم‌نژاد، رئیس اداره کتابخانه‌ها و رئیس دبیرخانه انجمن؛ محمود حسین‌زاده، بخشدار شهر حاجیلار؛ کاظم حقی، فرمانده نیروی انتظامی؛ ژیلا حسن‌زاده، رئیس اداره بهزیستی؛ اسماعیل وزیری، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز؛ محمد جلیل‌زاده، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد و دبیر انجمن؛ یوسف حاتمی، شهردار؛ رسول کریمی، رئیس شورای شهر؛ حسن عطارد، رئیس آموزش و پرورش؛  فریده زینالی‌اقدم، مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و عضو انجمن، الهام قربان‌نژاد، مسئول کتابخانه عمومی شهید مفتح و عضو انجمن و اسماعیل قربانی، کتابدار و عضو انجمن در سالن اجتماعات فرمانداری تشکیل شد.

در ابتدای جلسه، منیژه قاسم نژاد، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی چایپاره گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی، جذب کتب اهدایی و شاخص های انجمن شهرستان ارائه کرد.

قاسم‌نژاد ضمن قدردانی از دهیاری روستای الهوردی کندی در ترویج فرهنگ مطالعه، پیشنهاد اجرای طرح «کول‌بران کتاب» را در این روستا مطرح کرد که مورد استقبال اعضا قرار گرفت. طرح چهارشنبه‌های قصه گویی و کتابخوانی در مراکز پیش دبستانی و مهدهای کودک از دیگر پیشنهادات رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی چایپاره بود.

علی محمدی ایروانلو، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی چایپاره ضمن تقدیر از عملکرد کتابداران و اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان در راستای ترویج فرهنگ اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی گفت: باید تمامی تلاش خود را برای فرهنگ سازی مطالعه بکار بگیریم. در این راستا ضروری است از تمامی ظرفیت‌های شهرستان استفاده شود.

فرماندار چایپاره افزود: متاسفانه امروزه شاهد گرایش اکثر افراد به شبکه‌های اجتماعی هستیم و این امر  کتابخوانی در جامعه را با چالش های اساسی روبه رو ساخته که یکی از بازتاب‌ های منفی آن کاهش قابل توجه سرانه مطالعه در کشور است. وی خانواده‌ را گام اول در فرهنگ سازی مطالعه معرفی کرد.

در ادامه جلسه، اسکندر محمدنژاد، رئیس شورای شهر حاجیلار، خواستار احداث یک باب کتابخانه عمومی در زمین اهدا شده توسط خیرین شهر شد. بر این اساس مقرر شد این موضوع در سومین جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان بررسی شود.

در پایان جلسه اعضای انجمن به بحث وتبادل نظر و ارائه ایده های خود پرداختند.

اجرای طرح «کول بران کتاب» در روستای الهوردی کندی، اجرای طرح چهارشنبه‌های قصه‌گویی در مراکز پیش دبستانی و مهدهای کودک شهرستان، ارائه گزارش در جلسه شورای اداری شهرستان در خصوص وضعیت کتابخانه‌های شهرستان، جذب مشارکت های مردمی و اهدای کتاب، مکاتبه با استاندار در خصوص شهر حاجیلار با موضوع «شهر فاقد کتابخانه» و دعوت از دهیاران روستاها برای جلسه آتی انجمن از جمله مصوبات جلسه بود.

گفتنی است در طرح «کول‌بران کتاب»، دهیاری‌ها به عنوان رابط، با امانت کتاب از کتابخانه‌های عمومی، آنها را به مردم روستا امانت می‌دهند و پس از مطالعه به کتابخانه باز می‌گردانند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: