کد خبر: 4250
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 بهمن 1389 - 13:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

شرایط کافی برای کارایی کتابداران در کتابخانه‌های عمومی فراهم نشده است

مسئول نهاد کتابخانه های عمومی نباید کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی را به طور کلی فاقد مهارت های اطلاعاتی و ارتباطاتی بداند. شاید این نظر بر اساس ذهنیت هایی به وجود آمده باشد که به آن ها گزارش شده است.

دکتر رحمت الله فتاحی در گفتگو با خبرنگار لیزنا، درباره «استخدام رشته هایی غیر از کتابداری در نهاد کتابخانه های عمومی» بیان کرد: " برای کتابخانه های عمومی حضور افرادی غیر از کتابدارها منطقی است. اما این بستگی به سطح نیاز کتابخانه های عمومی در بخش مرجع دارد که چقدر به افرادی غیر از کتابدارها برای مشاوره در بخش مرجع نیاز داریم. اما قبل از هر چیز باید این موضوع از جوانب مختلف سنجیده شود، نوع نیازها و سطح آن ها مورد بررسی قرار گیرد که آیا افرادی به تعداد زیاد از رشته های دیگر استخدام شوند یا خیر."

بحث در زمینه های استخدام رشته های دیگر  در نهاد باید کارشناسی شود.

وی افزود: " توجه به نکته دیگری هم ضروری است که دانشجویان رشته کتابداری در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دروس مرجع تخصصی با مفاهیمی غیر از کتابداری نیز آشنا می شوند و می توانند این خدمات را در سطح خدمات کتابخانه های عمومی ارائه دهند. اما بحث در زمینه های استخدام رشته های دیگر باید کارشناسی شود و در سطح  کشور با توجه به مناطق مختلف ارزیابی کارشناسانه صورت گیرد، حتی می تواند در قالب پژوهشی مستقل ارائه شود."

کتابخانه های عمومی عنصر اصلی در جامعه علمی است که باید جامعه ای فرهنگی آن ها را اداره کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: "وقتی تعداد کتابدارها در کتابخانه های عمومی کم باشد و زیر ساخت لازم برای مجموعه سازی خوب و تشکیل محیط روانی مناسب نباشد،  نیاز ضروری استخدام فارغ التحصیلان کتابداری در مقاطع ارشد و حتی دکتری برای ارتقاء کتابخانه های عمومی کشور احساس می شود."

وی در ادامه تأکید کرد: " مسئول نهاد کتابخانه های عمومی نباید کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی را به طور کلی فاقد مهارت های اطلاعاتی و ارتباطاتی بداند. شاید این نظر بر اساس ذهنیت هایی به وجود آمده باشد که به آن ها گزارش شده است. اما باید توجه داشت که ممکن است شرایط کافی برای کارایی و پویایی کتابداران فراهم نشده باشد که قابلیت هایشان را نشان دهند. در حالی که  کتابداران می توانند فعالیت های زیادتری از خود بروز دهند. بحث توانمندی کافی نداشتن در فارغ التحصیلان  تمامی رشته ها وجود دارد، اما باید این اصل را همواره به یاد داشت که باید در جریان کار تجربه را آموخت. باید کارگاه های آموزشی مختلف برگزار گردد. در جامعه کتابداری ما افراد توانایی حتی در مقطع کارشناسی وجود دارند و نمی توان به راحتی عدم توانایی را تعمیم داد چرا که عوامل مختلفی در آن دخالت دارند."

دکتر فتاحی درباره نقش انجمن کتابداری  در این شرایط اذعان داشت: " انجمن اشراف نسبی در سطح ملی نسبت به حوزه کتابداری  و حتی در وضعیت موجود دارد و می تواند مشاور خوبی برای  نهاد کتابخانه های عمومی باشد. 2 بار جلساتی برگزار شده و انجمن کتابداری اعلام آمادگی کرده است  که به عنوان مشاور در خدمت نهاد کتابخانه های عمومی باشد."

نهاد می تواند به راحتی از توانایی انجمن بهره ببرد، در غیر این صورت ضرر کرده است و خودش را از به روز نگه داشتن دور نموده است.

رئیس پیشین انجمن کتابداری ایران در پایان خطاب به مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی بیان کرد: " انجمن کتابداری ایران نماینده جامعه کتابداران است که از دانش و تجربه های خوبی برخوردار است و افراد داوطلبانه خدمت می کنند که نهاد می تواند به راحتی از توانایی انجمن بهره ببرد، در غیر این صورت ضرر کرده است و خودش را از به روز نگه داشتن دور نموده است."

خبرنگار: الهه حسینی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: