کد خبر: 7543
تاریخ انتشار: شنبه, 01 بهمن 1390 - 21:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

مهراد عدم همکاری 155 دانشگاه و مرکز تحقيقاتی را در رتبه بندی ISC تائید کرد

سرپرست پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ضمن تائید صحت خبر عدم همکاری برخی از دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتی در رتبه بندی ISC خواستار همکاری روسای دانشگاههای کشور در نظام رده بندی ISC شد.

 

دکتر  جعفر مهراد، سرپرست پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفتگو با لیزنا، ضمن تائید صحت خبری که در ارتباط با رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتی در چند روز گذشته توسط خبرگزاری ها منتشر شده است، گفت: از مجموع 155 دانشگاه و موسسه تحقيقاتی که اطلاعات درخواستی را برای رتبه بندی در سال 1390 به دبيرخانه رتبه بندی در ISC ارسال نکرده اند، به استثنای 3 يا 4 مورد، بقيه واحدهای کوچک يا متوسط دانشگاهی هستند که رؤسای محترم اين واحدها شايد تصور می کنند که حضور اين واحدها در رتبه بندی ضرورت ندارد.

عضو تيم رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام ادامه داد: عدم همکاری اين واحدهای کوچک و متوسط توجيه پذير است. هنوز تعداد بيشماری از اين واحدها زيرساخت های لازم را به وجود نياورده و در نتيجه نمی توانند در عرصه رقابت با دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتی بزرگ در رتبه بندی حضور پيدا کنند.

وی افزود: اتفاقا اين مورد در نظام های بين المللی رتبه بندی نيز صادق است و معمولا دانشگاه های کوچک و متوسط  بيشتر به کالج شباهت دارند تا يک دانشگاه تمام عيار و در نتيجه در رتبه بندی های بين المللی شرکت نمی کنند.

دکتر مهراد اظهار داشت: در جمع 155 دانشگاه، آنگونه که اشاره کردم، عدم حضور 3 يا 4 دانشگاه بزرگ غير قابل قبول و توجيه ناپذير است. اين دانشگاه ها با تجربه ای که از طريق ISC بدست می آورند درواقع راه را برای حضور در رتبه بندی های بين المللی هموار می کنند، در غير اينصورت، عدم آشنايي با معيارها و و شاخص ها نتيجه ای که به بار خواهد آورد اينست که دانشگاه ها با چشم اندازهای بين المللی در عرصه فعاليت های آموزشی و پژوهشی فعاليت ننموده و در صورت فعاليت در اين عرصه ها نيز دانش و مهارت لازم را در جهت گردآوری و ارسال به موقع اطلاعات متناسب با استانداردهای بين المللی کسب نکنند. از اين رو بر اساس اصل مشارکت و پاسخ گويي به جامعه که از منويات مقام معظم رهبری است روسای دانشگاه های مورد نظر لازم است با اتخاذ تدابير لازم، پر توان تر از سال گذشته در رتبه بندی سال 1390 شرکت کنند.

وی در پایان گفت: بديهی است پس از اعلام نتايج رتبه بندی در فروردين ماه سال 1390، اسامی اين دانشگاه ها که بسيار ممتاز و از اعتبار لازم نيز برخوردارند برای وزارت علوم و وزارت بهداشت معلوم خواهد شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: